تاریخ : 1398,پنجشنبه 20 تير15:07
کد خبر : 319251 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

تمایل دانشجویان مقطع کارشناسی به رشته‌های عمومی بیشتر است

رئیس دانشگاه تهران معتقد است: برخی از رشته‌های دانشگاهی که عنوان آن‌ها عمومی‌تر است؛ داوطلبان تمایل بیشتری به این رشته ها در مقطع کارشناسی دارند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا، امروزه انتخاب رشته‌های دانشگاهی یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های دانش آموزان و دانش آموختگان کارشناسی محسوب می‌شود. این انتخاب که بی تردید بر اساس شاخص‌های متعددی نظیر علایق فردی، شرایط بازار کار و میزان درآمد صورت می‌گیرد؛ مورد تحلیل بسیاری از کارشناسان و مشاوران دانشگاهی قرار گرفته است. به اعتقاد برخی از تحلیل‌گران امروزه رشته‌های فنی - حرفه‌ای که مهارت آموزی دانشجویان را گسترش می‌دهد؛ نسبت به سایر رشته‌های نظری از بازار کار بهتری برخوردار هستند.

شمار دیگر از کارشناسان نیز بر برخی از رشته‌های نظری همچون پزشکی، روان‌شناسی و حسابداری به لحاظ موقعیت‌های اجتماعی و اقتصادی تاکید می‌کنند.

رئیس دانشگاه تهران در این باره به خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار کرد: برخی از رشته‌های دانشگاهی که عنوان آن‌ها عمومی‌تر است؛ از متقاضیان بیشتری برخوردار هستند. انتخاب این رشته‌ها امکان ادامه تحصیل در گرایش‌های تخصصی را برای دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری فراهم می‌کند و این مسئله شمار داوطلبان این رشته‌ها را (در مقطع کارشناسی) افزایش می‌دهد.

"محمود نیلی احمدآبادی" افزود: در مقابل؛ برخی دیگر از رشته‌های دانشگاهی که حوزه‌های تخصصی آنها محدودتر است، داوطلبان کمتری دارد؛ چراکه شانس دانش آموختگان در این رشته‌ها برای استخدام بر اساس وضعیت بازار کار تغییر می‌کند.

وی تصریح کرد: درواقع مسئله حذف گرایش‌های تخصصی و عناوین گسترده همواره مورد استقبال دانشگاهیان قرار گرفته است و دانشجویان به طور عمده جذب رشته‌های عمومی‌تر می‌شوند. نیلی احمدآبادی در پایان افزود: دانشگاه تهران هم در مقطع کارشناسی گرایش‌های تخصصی رشته مهندسی را حذف کرده است؛ موضوعی که در زمان حاضر در هریک از دانشگاه‌های کشور در حال انجام است.