تاریخ : 1398,پنجشنبه 20 تير23:50
کد خبر : 319322 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

اقدام نیروی دریایی انگلیس، کاری غیرقانونی و نامتعارف است

ترابی گفت: وزارت خارجه ایران باید با تعیین ضرب‌الاجل برای انگلیس، به این کشور بفهماند که بدعت‌ها و قانون‌شکنی‌ها در قبال جمهوری اسلامی می‌تواند تبعات سنگین و جبران‌ناپذیری برای این کشور داشته باشد چراکه شرکت‌های انگلیسی از عمده‌ترین سرمایه‌گذاران نفتی در خلیج‌فارس هستند و هرگونه اقدام تنش‌زا می‌تواند بیشترین هزینه را برای این شرکت‌ها داشته باشد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ امیرحسین ترابی، با اشاره به اینکه توقیف نفت‌کش جمهوری اسلامی توسط نیروی دریایی انگلیس را باید به‌عنوان اقدامی چندلایه بررسی کرد، اظهار کرد: اولین پیام این اقدام، اعلام موضع انگلیس در مواجه با افزایش تنش در خلیج‌فارس است، درواقع انگلیس با این اقدام سعی داشت اعلام کند در مقابل آنچه از آن به‌عنوان تنش‌آفرینی در خلیج‌فارس یاد می‌کند، ساکت نخواهد نشست.

وی افزود: واضح است اقدامات جمهوری اسلامی ایران در خلیج‌فارس از جمله سرنگونی پهپاد آمریکایی به‌طور کامل در چارچوب‌های قانونی بوده و دفاع از مرزهای سرزمینی کشورمان است.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه رازی با بیان اینکه پیام دوم این اقدام، نشان دادن هماهنگی و وحدت موضع بین آمریکا و انگلیس در قبال جمهوری اسلامی ایران است، خاطرنشان کرد: استقبال بی‌درنگ آمریکا از این اتفاق به‌وضوح آشکار می‌سازد که این توقیف با برنامه‌ریزی قبلی و هماهنگی بین آمریکا و انگلستان صورت گرفته است.

ترابی تصریح کرد: اقدام نیروی دریایی انگلیس، کاری غیرقانونی و نامتعارف است، چراکه نفت‌کش ایرانی در حال تردد در آب‌های بین‌المللی بوده و هرگونه برخورد با آن باید تابع قوانین بین‌المللی باشد فلذا بهانه نقض تحریم به‌هیچ‌وجه موضوعیت ندارد؛ زیرا هرگونه تحریم در این خصوص باید در شورای امنیت به تصویب رسیده باشد و انگلیس نمی‌تواند تحریم‌های یک‌جانبه خود یا آمریکا را به‌صورت فرا سرزمینی و در آب‌های بین‌المللی اعمال کند.

وی با اشاره به اینکه تناقض‌گویی اتحادیه اروپا در خصوص برجام روشن شده است، افزود: آن‌ها از یکسو به‌ظاهر به‌دنبال اقدامات اعتمادساز برای حفظ برجام هستند و از سوی دیگر در قبال اقدام غیرقانونی و تنش‌آفرین انگلیس موضع غیرسازنده می‌گیرند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه رازی عنوان کرد: جسارت و گستاخی امروز انگلستان ریشه در تعاملات بی‌حدومرز دارد، تعاملاتی که با وعده سرمایه‌گذاری کلان در صنعت نفت کشورمان انجام گرفت و نتیجه آن توقیف نفت‌کش و ایجاد اختلال در صادرات نفت جمهوری اسلامی ایران شد.

ترابی خاطرنشان کرد: وزارت خارجه ایران باید با تعیین ضرب‌الاجل برای انگلیس، به این کشور بفهماند که بدعت‌ها و قانون‌شکنی‌ها در قبال جمهوری اسلامی می‌تواند تبعات سنگین و جبران‌ناپذیری برای این کشور داشته باشد چراکه شرکت‌های انگلیسی از عمده‌ترین سرمایه‌گذاران نفتی در خلیج‌فارس هستند و هرگونه اقدام تنش‌زا می‌تواند بیشترین هزینه را برای این شرکت‌ها داشته باشد.


کد خبرنگار : 87