تاریخ : 1398,یکشنبه 23 تير14:20
کد خبر : 319640 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

گزارش ما در پاسخ به پروژه استنفورد ۲۰۴۰ برای رهبری ارسال شد

وزیر علوم با اشاره به طرح ایران ۲۰۴۰ دانشگاه استنفورد گفت: جواب این طرح به صورت کارشناسانه داده شده است، نگاه افرادی که این طرح را آماده کرده اند نگاه جامع و علمی نبوده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، منصور غلامی با اشاره به پروژه ایران ۲۰۴۰ دانشگاه استنفورد و اینکه وزارت علوم با توجه به این طرح چه برنامه‌ای را اجرا کرده است، گفت: پاسخ این طرح به صورت کارشناسی توسط مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری انجام شده و در اختیار دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و یک نسخه هم برای مقام معظم رهبری ارسال شده است.

وی ادامه داد: گروهی که بر روی طرح «ایران ۲۰۴۰ دانشگاه استنفورد» کار کرده‌اند، افراد با تجربه‌ای نبوده و جانبدارانه به موضوع نگاه کرده‌اند.

وزیر علوم افزود: نگاه آنها یک نگاه جامع و علمی نبوده و صرفاً یک گزارش ساده تهیه کرده که پاسخ آنها داده شده است.

در گزارش پروژه استنفورد آمده است که تولید مقاله در ایران طی این دو دهه از یک‌هزار مقاله در سال ۱۹۹۷ به ۵۰ هزار مقاله در سال ۲۰۱۸ رسیده است و میزان انتشار سالانه مقالات ایران طی بازه زمانی یادشده، ۵۰ برابر شده و سهم ایران به ۲، ۶ درصد تولیدات جهانی رسیده است و لیکن «کیفیت تولیدات علمی ایران، در طول زمان در بسیاری از زمینه‌ها تغییرات قابل توجهی را نشان نمی‌دهد». همچنین ادعا شده است که در آمارهای برونداد علمی ایران صرفاً توجه به کمیت و تعداد می‌شود و از کیفیت خبری نیست.

نویسندگان این گزارش‌ها ادعا کرده‌اند پروژه ۲۰۴۰ استنفورد ایران یک ابتکار دانشگاهی است که تحقیقات مربوط به مسائل اقتصادی و فنی مربوط به توسعه بلند مدت ایران را و پیامدهای احتمالی آنها در آینده را ارزیابی می‌کند. در بخش گزارش خروجی علمی ایران با آنکه به افزایش تعداد مقالات علمی ایران اذعان شده اما ادعا کرده است که رشد علمی ایران بیشتر در بخش کمی رخ داده است.

متعاقب انتشار گزارش مغرضانه ایران ۲۰۴۰ توسط دانشگاه استنفورد آمریکا که در این گزارش با استناد به آمار و مستندات غیر مستند و مغرضانه تلاش شده است پیشرفت‌های علمی کشورمان به ویژه پیشرفت‌های دو دهه اخیر کشورمان مخدوش و کم ارزش جلوه داده شود؛ پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در مقابل این تلاش با ارائه مستندات علمی و مورد اتفاق صاحب‌نظران به این ابهامات پاسخ داده است.