تاریخ : 1398,دوشنبه 24 تير22:20
کد خبر : 319907 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

وزیر علوم:

تحصیلات تکمیلی موتور محرکه رشد و توسعه علمی کشور است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: عملکرد کشور در حوزه تحصیلات تکمیلی باعث رشد علمی و ارتقای رتبه و جایگاه ایران در جهان شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا، منصور غلامی در جلسه عصر دوشنبه مجلس شورای اسلامی در بخش اول پاسخ به سوال ولی داداشی نماینده مردم آستارا افزود: در سال‌های گذشته، رشد قابل توجهی در توسعه آموزش عالی بخصوص در توسعه تحصیلات تکمیلی در اقصی نقاط کشور داشتیم، بخصوص دوره های ارشد و دکتری عامل و موتور محرکه مهمی برای رشد و توسعه علمی کشور بوده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: دوره‌های تحصیلات تکمیلی ظرفیت بسیار بالایی برای پیشرفت کشور ایجاد کرده و عملکرد در این مقطع باعث ارتقای جایگاه علمی کشور در دنیا شده است.

وی با تاکید براین که وزارت علوم تمام تلاش خود را برای کمک به دانشجویان به کار خواهد می گیرد تصریح کرد: وزارت علوم تمام تلاش خود را کرده که بتواند برای این دانشجویان امکانات فراهم کند؛ اما می دانید این امکانات باید از منابع مختلف تأمین شود و عمده این منابع، منابعی است که در اختیار صندوق رفاه دانشجویان قرار گرفته است. بخشی اصلی منابعی را که صندوق رفاه دانشجویان می تواند به این بخش از ردیف هایی که در لایحه و قانون بودجه پیشنهاد و تصویب شده است، اختصاص دهد.

وزیر علوم تصریح کرد: آنچه که از بودجه در اختیار ما است همان کمک هایی است که مجلس در زمان تصویب بودجه تأمین و حمایت کرده و لذا تلاش کرده ایم که این منابع را با توزیع مناسب تر صرف کنیم و این کار نیز از نظر ما بخوبی انجام گرفته است.

وزیر علوم در بخش دوم سخنانش و در پاسخ به نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: متأسفانه در سال ۹۷ از اعتبارات مصوب در قانون بودجه حدود ۴۰ درصد محقق نشد که این میزان حدود یک صد میلیارد تومان بوده است، این به معنای آن است که صندوق رفاه دانشجویی به جز دریافت شهریه‌ها، اعتباری برای هزینه‌کرد ندارد مگر این ردیف‌های بودجه‌ای که باید محقق شود. صندوق رفاه دانشجویان چون درآمدی غیر از برگشت و شهریه‌ها با مهلت زمانی نسبتاً طولانی ندارد، از ردیفی که دولت و مجلس در لایحه بودجه برای آن پیش بینی کرده، استفاده می‌کند و ما تلاش کردیم که با منابع محدود، مسائل و مشکلات را حل کنیم.

وی گفت: سایر ردیف‌ها نیز بوده است و برای اینکه بتوانیم این منابع را به عنوان منابع حمایتی از دانشجویان استفاده کنیم و عدم تخصیص را برگشت بدهیم، حمایتی حاصل نشده است ولی در سال گذشته تسهیلاتی که برای رشته دکتری توسط صندوق رفاه دانشجویان اختصاص داده که از مجموع ۶۴۰ میلیارد تومان از درآمدهای عمومی و اختصاصی حدود ۲۰۶ میلیارد تومان صرف وام و تسهیلات رفاهی دانشجویان دکتری روزانه اختصاص داده شده است.

غلامی خاطر نشان کرد: این میزان حدود ۳۵ درصد از کل منابع صندوق را شامل می‌شود این در حالی است که نسبت کل دانشجویان دکتری به تمامی دانشجویان دانشگاه‌های دولتی ۶ درصد است و از سال ۹۴ تا کنون ۵۰۳ میلیارد تومان وام دوره دکتری صرفاً به دوره روزانه‌ها پرداخت شده و با توجه به دوره سه ساله بازگشت سرمایه که باید به آن دو سال هم دوره سربازی را با افزاییم، می‌بینیم که به سرعت بازگشت سرمایه به صندوق رفاه، اتفاق نخواهد افتاد.

وی ادامه داد: جمعیتی که برای مقصد پرداخت شهریه‌ها یا وام‌های دانشجویی بود، حدود یک هزار نفر است و این حجم از خدمات صندوق رفاه عموماً با تکیه بر کمک‌های دولت و هم افزایی که از طریق استفاده از منابع بانکی صورت گرفته و لذا در سابقه فعالیت‌های صندوق رفاه در حوزه علوم و تحقیقات و فناوری قابل توجه است.

وزیر علوم افزود: سال ۹۷ در گامی ویژه برای پرداخت تسهیلات به دوره دکتری، ۱۵۷ میلیارد تومان پرداخت کردیم که نسبت به سال ۹۴ حدود ۸۰۰ درصد رشد داشته است، اما در شرایط کنونی دانشجویان دکترا می‌توانند از ۱۹ نوع وام استفاده کنند که این به جز تسهیلات تحصیلی ماهانه و وام‌های ضروری است. همچنین مبلغ تسهیلات شهریه دانشجویان دکترا با توجه به افزایش هزینه‌ها در سال ۹۷ به ۳.۵ میلیون تومان افزایش یافت که این مسئله از مهرماه سال جاری قابل اجرا است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر با وجود کمبود ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی، خوشبختانه دانشجویان دکترا در این رابطه در اولویت قرار دارند و بر اساس آمارها ۷۵ درصد از این دانشجویان در خوابگاه‌ها اسکان داده شده‌اند و مابقی متقاضیان از وام‌های ودیعه استفاده می‌کنند البته ما در تأمین خوابگاه دانشجویان متأهل با مشکلات و کمبودهایی روبه‌رو هستیم که سعی شده در این عرصه از ظرفیت خیرین و ظرفیت بودجه سال ۹۸ استفاده شود.

وزیر علوم ادامه داد: همچنین بر اساس آمارها در سال ۹۷ حدود ۳۷ میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن به دانشجویان داده شد که از این میزان حدود ۱۳.۵ میلیارد تومان سهم دانشجویان دکترا بوده، همچنین تمام دانشجویان دکترا از خدمات تغذیه ارزان قیمت استفاده می‌کنند و دولت در این رابطه اعتباراتی از جمله اعتباری حدود ۸۰۰ میلیارد تومان و ۴۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده تا غذاها با قیمتی حدود هزار تا دو هزار تومان به دانشجویان ارائه شود.

وی خاطر نشان کرد: صندوق رفاه دانشجویی خوشبختانه اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان برای تجهیز و بسترسازی سراهای رفاه دانشجویی هزینه کرد، همچنین بر اساس گزارش‌های سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ در مورد ارتقاء خوابگاه‌های دانشجویی، اقدامات خوبی در بحث سرمایه‌گذاری در این رابطه صورت گرفته است.