تاریخ : 1398,سه شنبه 25 تير21:41
کد خبر : 320059 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

سخنگوی قوه‌قضائیه: زندان اوین نه مخوف است نه لاکچری

سخنگوی قوه‌قضائیه گفت: اوین را نه مخوف و نه لاکچری می‌دانیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، غلامحسین اسماعیلی در ادامه ششمین نشست خبری خود در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه یکی از حقوقدانان معرفی شده، در حالی انتخاب شده که جناح سیاسی وی مشخص است اظهار کرد: فردی که شما می‌گویید همین مجلس بالاترین رای را به وی داد و این بیانگر این است که فراکسیون‌های مختلف رای دادند و تحلیل بیرونی، تحلیل نادرستی است.

وی افزود: هیچ کدام از جناح‌های مجلس امروز 230 نماینده ندارد اما حاشیه‌سازی‌ها گاهی اوقات هدفمند انجام می‌شود. قوه‌قضائیه در پیشنهاد حقوقدانان جدید نظرش بر این بود که نیروهای جوان‌تر و فعال‌تر و نیروهایی که در حوزه حقوق واقعاً صاحب‌نظر و استاد دانشگاه هستند و سبقه حقوقی آنها به عنوان حقوقدان مورد قبول جامعه است، معرفی شوند. ضمن اینکه افرادی که قبلاً بودند نیز عملکرد خوبی داشتند. منظر دستگاه قضایی تسلط به حقوق و البته انقلابی بودن است. بنا نیست شاخصه انقلابی بودن را کم رنگ کنیم. همه‌شان دکترای علم حقوق بودند و اصلا هیچ ملاحظه سیاسی مدنظر قوه‌قضائیه در معرفی نبود. نمی‌دانم نمایندگان مجلس با ملاحظه سیاسی رای دادند یا خیر.

سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوال دیگری درباره پرونده دریافت‌کنندگان ارز 4200 تومانی گفت: اغلب پرونده‌هایی که امروز اشاره کردیم و در دادسراها و دادگاه‌ها رسیدگی می‌شود همین دریافت‌کنندکان ارز 4200 تومانی هستند. البته صِرف اطلاع ما کافی نیست، دولت تضمینات کافی را از دریافت‌کنندگان تسهیلات باید اخذ کند و نظارت‌های لازم را داشته باشد و بر کسانی که با بهره‌گیری از ارز 4200 تومانی کالا وارد می‌کنند، نظارت کند تا با قیمت بالاتر کالاهای وارداتی را نفروشند. ضمن اینکه نهادهای متولی باید گزارشات را بفرستند و اعلام جرم کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره مداخله برخی دستگاه‌های دولتی در پرونده نجفی که از سوی رئیس دادگاه اعلام شد اظهار کرد: هم پلیس و هم عملکرد بخش‌های خبری صداوسیما مداخلاتی کردند که منطبق بر ضوابط قانونی نبود و رئیس دادگاه نیز به این نکته بدون ذکر اسم، اشاره کرد.دادگاه نگفت کسی مانع شده گفت مداخلاتی انجام شده که نباید انجام می‌شد مانند کسی که رفت آنجا و سلاح در دست گرفت.

اسماعیلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر بازدید اخیر خود از زندان اوین و اینکه از این زندان به عنوان هتل یاد می‌شود گفت: اوین را نه مخوف و نه لاکچری می‌دانیم. البته برای زندانیان در تمام زندان‌ها حق و حقوقی قائل هستیم و تمام تلاش‌مان بر این است که در حوزه زندانبانی با ارائه خدمات مناسب، زمینه اصلاح و تربیت و بازاجتماعی شدن زندانیان را فراهم کنیم. زندانیان اوین اکثرا زندانیان مالی نه به معنای کلاهبرداری هستند. به طور طبیعی اگر قدری متفاوت است به خاطر این است که اغلب، محکومان مالی مثل دیات و مهریه و ... نگهداری می‌شوند و در این موارد اصلا بحث تنبه مطرح نیست و فقط بحث الزام قانونی به خاطر عدم توانایی در انجام تعهدات است. بازدید من نیز ارتباط با این موضوعات نداشت و به دلیل یک موضوع خاص دیگر بود.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده شهرام جزایری گفت: این پرونده در دادگاه تجدیدنظر است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا محسن افشانی آزاد است گفت: کی گفته آزاد است. ایشان غیر از پرونده اخیر از پرونده سابق محکومیت حبس داشته و در حال تحمل حبس است.