تاریخ : 1398,چهارشنبه 26 تير00:46
کد خبر : 320087 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

نبوی: باید گفتمان عدالت و برابری در اولویت جنبش دانشجویی باشد

سیدعباس نبوی در نشست سالانه دفتر تحیکم وحدت گفت: ما با مجلسی در این دولت مواجه هستیم که هر چقدر جلوتر می رود مشخص است که پشت سر بسیاری از نمایندگان کارخانه داران با جیب های پر از پول قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سی وششمین نشست پایان دوره اتحادیه دفتر تحکیم وحدت، با حضور حجت‌الاسلام نبوی از اعضای ادوار دفتر تحکیم و عبدالحسین خسروپناه، در دانشگاه تبریز برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی دهقان، دبیر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان (دفتر تحکیم وحدت)، با ارائه گزارشی از طرح و برنامه‌های شورای مرکزی و عملکرد آن در سال گذشته، از اولویت‌های این شورا در حوزه‌ های تشکیلات و رسانه و آموزش و زنان گفت.

دهقان شعار «نوسازی مشارکت، کارآمدی جمهوریت» را حاصل تجربیات ادوار این اتحادیه و واحدهای مختلف این دفتر دانست و گفت: مشارکت مردمی یکی از مهمترین ارکان مردم سالاری دینی است به جمهوریت معنا می‌دهد

در ادامه این نشست، حجت الاسلام نبوی، از ادوار دفتر تحکیم وحدت، پیرامون مسائل و انگیزه جنبش و حرکت به آینده، سخنرانی کرد.

نبوی با مرور وضعیت طی شده در نیم قرن‌اخیر گفت: امروز ما می توانیم تهدیدها را و آنچه می خواهد مسیر ما را ببندد، خیلی زودتر مورد ارزیابی قرار دهیم و پیش بینی کنیم.

نبوی با بیان اینکه با برنامه ریزی می توان منشا تحول بود، گفت: آنقدر مصاف با جبهه مقابل تودرتو  شده که با خالی کردن هر قدم، دشمن آن جای خالی را پر می‌کند و اگر جایی را خالی کند، ما باید آن را پر کنیم.

نبوی با تاکید بر این نکته که انقلاب اسلامی را با هیچ نظریه ای نمی توان تفسیر کرد گفت: در جنگ تحمیلی ۴۵۰ کمپانی مختلف طرفدار صدام بودند و بیش از ٢٠٠ ملیارد تومان به صدام کمک نقدی شد ولی باز هم نتوانستند کاری انجام دهند.

نبوی با اشاره به این موضوع که جریان بازسازی میان حرکت انقلابی و حرکت لیبرال مسلکی بود، ادامه داد: از نقطه ی دفاع به ضربه ی متقابل و حالا در نقطه ی پیشگیری هستیم. اینکه در سطح محدود و پایین نگاه کنیم ، خودمان را فریب داده ایم. امروز چین ، آرژانتین ، آمریکا‌هیچ فخری بر ما ندارند.

نبوی گفت: برای حل فضای دو قطبی جامعه  باید گفتمان عدالت و برادری را برای حل این مشکل در اولویت جنبش دانشجویی قرار داد.

نبوی در ادامه اذعان داشت: ما نیاز به تحول گفتمانی داریم و این اولویت فوری ماست.

نبوی با بیان این که انقلاب اسلامی از لحاظ اقتصادی فشارهای سنگینی را تحمل کرده است، گفت: ما لطمه های زیادی خوردیم  اما به هیچ وجه در ارزیابی برنامه کلی پیشرفت، از کشورهای نظیر ما عقب نیستیم. بلکه در یک قسمت هایی جلوهم هستیم.

نبوی ادامه داد: در دهه ۷۰ همیشه فکر می‌کردم ضعف ها مربوط به ضعف ساختاری است. دهه۸۰ فکر می کردم ضعف، ضعف برنامه ای است. اما در این چند سال اخیر واضح و عیان است که غیر از ضعف ساختاری و برنامه ای ما یک بدنه ساکت و خائن داریم که این بدنه دائما در بخش های مختلف خودش را به صورت لابی‌گری مدیریتی جا می‌کند و بالاترین امکانات و فرصت ها را در اختیار خودش قرار می‌دهد. این اتفاق اصلا یک اتفاق سیاسی نیست.

نبوی با نقد بر منفعل بودن مجلس گفت: ما با مجلسی در این دولت مواجه هستیم که هر چقدر جلوتر می رود مشخص است که پشت سر بسیاری از نمایندگان کارخانه داران با جیب های پر از پول قرار گرفته‌اند.

نبوی در آخر گفت: ما چاره ای غیر از ایجاد یک جنبش گفتمانی که بتواند تحولی موثر در این مسیر پیچیده و درهم تنیده داخلی ایجاد کند نداریم. باید یک حرکت گفتمانی مؤثر آغاز بشود.


کد خبرنگار : 87