تاریخ : 1398,چهارشنبه 26 تير03:57
کد خبر : 320095 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

دانشگاه بوعلی در فهرست دانشگاه‌های موثر دنیا قرار دارد

رئیس دانشگاه بوعلی سینا گفت: دانشگاه بوعلی سینا در فهرست دانشگاه‌های مؤثر دنیا قرار گرفته و در سال گذشته مهندسی شیمی و مهندسی مکانیک برای اولین بار وارد رنکینگ شانگ‌های شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یعقوب محمدی فر، رئیس دانشگاه بوعلی سینا در نشست خبری با اصحاب رسانه، گفت: نقش رسانه‌ها در بالندگی جامعه و قوی کردن نقش مسؤولیت اجتماعی جامعه اهمیت دارد؛ تمام ارکان جامعه نیازمند این تعامل با رسانه هستند.

محمدی فر افزود: ترویج علم و خروج آن از محافل تخصصی به سمت بستر‌های عمومی جز هدف‌های اصلی دانشگاه‌ها محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا تشریح کرد: علم تولید شده با وجود بسیاری از مشکلات فنی متعلق به همه جامعه بشری است و باید در کمترین زمان ممکن در اختیار قرار بگیرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مطرح کرد: تاسیس دانشگاه بین المللی d۸ در کشوری که زیرساخت‌های سختی در این حوزه دارد و همچنین قرارگیری ۸ کشور مذکور در گستره جغرافیایی عظیم، با وجود وجه مشترک آن ها، اساس نامه به تصویب رسید که در این بحث ارگان‌های مربوطه نهایت همکاری را داشته اند. البته در حال حاضر کشور نیجریه تعدادی دانشجو را به عنوان بورس به دانشگاه d۸ معرفی کرده است.

محمدی فر ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلات در این عرصه عدم تاسیس فیزیکی دانشگاه است؛ به همین علت لیست دانشگاه D۸ در بین سایر دانشگاه‌ها برای انتخاب دانشجویان وجود ندارد، با این حال برای پذیرش دانشجو در قالب دانشگاه D۸ محدودیتی نداریم.

وی گفت: سیستم پذیرش دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در کشور غلط است. در تمامی دنیا دانشجویان مقاطع تحصیلی خود را براساس نیاز جامعه انتخاب می‌کنند. به شدت مخالف این هستیم که در مجلس یا جای دیگر درباره آموزش عالی تصمیم بگیرند.

محمدی فر ادامه داد: دانش آموزان ما نسبت به دانش آموزان سراسر دنیا حدود چهارهزار ساعت بیشتر در کلاس درس هستند، که باید دید این میزان تفاوت زمان در تحصیل روی آن‌ها تاثیر دارد؟ آیا آن‌ها را در مهارت خاصی تبحر می‌بخشد؟ بنابراین سیستم موجود باید براساس نیاز‌های مربوطه تصحیح شود.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا درخصوص آمار فرار مغز‌ها در استان همدان اظهار داشت: آمار ارائه شده از سوی بنیاد نخبگان استان در حدود سه سال پیش، حدود ۶۰٪ بوده است، ولی آنچه که مهم است بحث تمایل تحصیل برای خروج از کشور است که نیاز به کار جدی و بحث علمی دارد و به این نکته باید اذعان داشت که دانشجوی غیرایرانی بدون شهریه در دانشگاه نداریم و همه این دانشجویان به نحوی شهریه پرداز محسوب می‌شوند.

محمدی فر گفت: سال گذشته دانشگاه بوعلی سینا وارد رتبه بندی لایدن در دانشگاه‌های زیرهزار شده است؛ رقابت ما با سایر دانشگاه‌های شاخص تنگاتنگ کرده است؛ دانشگاه بوعلی سینا در فهرست موثر‌ترین دانشگاه‌های دنیا قرار گرفته است؛ به طور مثال در سال گذشته مهندسی شیمی و مهندسی مکانیک برای اولین بار وارد رنکینگ شانگ‌های شده است.

وی در بین خبرنگاران و روزنامه نگاران استان همدان ذکر کرد: یکی از برنامه‌های اصلی ما حرکت به سوی آزمایشگاه مرکزی منطقه ۴ است، در آزمایشگاه مرکزی محدودیت‌هایی داریم که علت آن شرایط تحریم برای ورود بسیاری از اقلام است؛ اما با دریافت وام‌هایی از بانک تجارت و اخذ مجوز‌های مربوطه کار‌های مقدماتی آن انجام شده است، که هدف خرید دستگاه‌های غیرتکراری و پوشش دهی و ایجاد بستری برای درآمد زایی برای دانشگاه است.

محمدی فر افزود: ماموریت گرایی در دانشگاه‌ها لحاظ نمی‌شود بلکه دانشگاه باید محلی برای حضور تمام قومیت‌ها باشد. دانشگاه آماده واگذاری زمین‌های دانشگاه به بخش خصوصی است؛ ما شرایط را ایجاد کرده و خدمت میگیریم. در شرایط فعلی حذف صورت مسأله راه حل نخواهد بود؛ اگر خوابگاه نداریم باید به فکر ایجاد آن باشیم نه اینکه از پذیرش دانشجو خودداری کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: اخیرا اقداماتی برای ورود مرکز رشد دانشگاه بوعلی سینا به داخل دانشگاه صورت گرفته است؛ به همین سبب طرحی داریم که در صورت موافقت در بخش صنعت R&D را وارد دانشگاه کنیم؛ البته شرکت‌های دانش بنیان اخیرا در حوزه کشاورزی وارد شده اند که در نهایت فرصت تماس بیشتر دانشجویان و اساتید با صنعتگران را فراهم کرده است.


کد خبرنگار : 38