تاریخ : 1398,چهارشنبه 26 تير17:30
کد خبر : 320187 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

آسیب‌شناسی استناد پایین مقالات ایرانی؛

میزان دیده شدن مقاله خود را افزایش دهید

یکی از ایراداتی که به مقالات محققان ایرانی گرفته می شود استناد پایین این مقالات نسبت به مقالات محققان هم رده انها در دیگر کشور ها است. برای آنکه بتوان استناد به مقالات را افزایش داد لازم است تا مشاهده پذیری های مقالات را افزایش داد که در این گزارش به آن می پردازیم.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شواهد موجود نشان می دهند که مقالات منتشر شده توسط محققان کشورهای اسلامی و از جمله ایران، از میزان استناد بسیار کمتری در مقایسه با محققان هم رده آنها در کشورهای با درآمد سرانه مشابه، برخوردار است. برای نمونه، میانگین استناد به ازای هر مقاله منتشر شده کشورهای اسلامی در فاصله سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ میلادی برابر با ۵ / ۷ بوده است، در حالی که رقم مشابه برای کشور آفریقای جنوبی که تقریبا درآمد سرانه مشابهی با این کشورها دارد، برابر با ۹٫۷ بوده است.

مجموعه ای از شواهد موجود نشان می دهند که احتمالا با افزایش مشاهده پذیری (Visibility) یک مقاله منتشر شده، احتمال خوانده شدن و استناد به آن مقاله نیز افزایش خواهد یافت. به همین دلیل لازم است تا از راهکارهایی برای بیشتر دیده شدن مقالات استفاده کنید.

Google Scholar
یکی از بهترین راه ها به منظور افزایش میزان مشاهده پذیری یک مقاله منتشر شده، استفاده از خدمات گوگل دانشمند (Google Scholar) است. گوگل دانشمند، یک موتور جستجوی آکادمیک بسیار قوی وابسته به موتور جستجوی گوگل است که در سال ۲۰۰۴ میلادی به بهره برداری رسید. برآورد می گردد که تا سال ۲۰۱۴ میلادی، گوگل دانشمند، بیش از ۱۶۰ میلیون متن علمی را نمایه کرده باشد. همچنین، برآورد گردیده است که میزان پوشش گوگل دانشمند در مورد متون انگلیسی مابین هشتاد تا نود درصد می باشد. یکی از مهم ترین نوآوری های گوگل دانشمند در سال ۲۰۱۴ میلادی رخ داد. با این نوآوری، تک تک دانشمندان این توانایی را پیدا کردند تا پروفایل شخصی خود را در گوگل دانشمند ایجاد و مدیریت نمایند. با استفاده از این توانایی، دانشمندان و محققین می توانند مجموعه مقالات منتشرشده خود را معرفی کرده و میزان استناد به آنها را در طول زمان مورد بررسی قرار دهند.

Social Networkin
یکی دیگر از بهترین راهها، آپلود مقاله منتشر شده در شبکه های اجتماعی (Social Networking) است. این شبکه ها که اغلب برای همین منظور طراحی شده اند، به محققین اجازه می دهند تا پروفایل شخصی خود را ایجاد و مدیریت نمایند. در مورد از بهترین شبکه های اجتماعی در این زمینه، یکی اکادمیا (Academia) و دیگری ریسرچ گیت ( ResearchGate) می‌باشند.

ریسرچ گیت
شبکه اجتماعی ریسرچ گیت که در سال ۲۰۰۸ میلادی بنیان گذاری شد، به عنوان یکی از بزرگترین شبکه های اجتماعی از نظر تعداد کاربران فعال شناخته شده است. این شبکه نه تنها به کاربران خود اجازه می دهد تا مقالات خود را به اشتراک بگذارند، بلکه آنها می توانند سؤالات علمی خود را نیز مطرح نمایند. با طرح یک سؤال علمی، سایر کاربران می توانند، پاسخ های خود را ارائه نمایند. این شبکه اجتماعی همچنین، محلی برای جستجوی احتمال همکاری بین محققان و دانشمندان در سرتاسر جهان بوده و در سال ۲۰۱۶ میلادی دارای بیش از نه میلیون کاربر فعال است.

آکادمیا
شبکه اجتماعی آکادمیا نیز در سال ۲۰۰۸ میلادی به بهره برداری رسید و در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۳۱ میلیون کاربر ثبت نام شده دارد. یکی از محسنات این شبکه اجتماعی در آن است که مقالات به اشتراک گذاشته در این شبکه، به خوبی توسط موتور جستجوی گوگل، مورد شناسایی و بازیابی قرار می گیرد.

LinkedIn
استفاده از خدمات لینکداین (LinkedIn) به عنوان یک | شبکه اجتماعی با محوریت تجارت، نیز حائز اهمیت فراوان است. این شبکه اجتماعی که با هدف ایجاد تسهیل برقراری ارتباط بین متخصصین طراحی شده است، اجازه | می دهد که نه تنها خودتان و علایقتان را معرفی نمایید، بلکه می توانید مقالات تحقیقی خود را نیز از طریق این شبکه در اختیار همکاران و علاقه مندان قرار دهید. این شبکه در سال ۲۰۰۲ میلادی پایه گذاری گردید و در سال ۲۰۰۳ میلادی به بهره برداری رسید. در ماه مارس سال ۲۰۱۶ میلادی، بیشتر از ۴۳۳ میلیون نفر کاربر در این شبکه ثبت نام کرده اند که حساب کاربری ۱۰۶ میلیون نفر از آنها فعال می باشد.

Social Media Network
یکی دیگر از راه های مناسب برای افزایش مشاهده پذیری یک مقاله منتشر شده، استفاده از شبکه های اجتماعی رسانه ای (Social Media Network) است. برای مثال فیس بوک (Facebook) و توئیتر (Twitter) اگرچه با | چنین هدفی طراحی نشده اند، اما برای نویسندگان مقالات این امکان را فراهم آورده اند تا نسبت به تبلیغ لازم پیرامون مقالات تازه چاپ شده خود نیز اقدام نمایند.

فیس بوک
این نکته از آنجا حائز اهمیت است که کاربران بسیار زیادی از این شبکه های اجتماعی رسانه ای استفاده می کنند. فیس بوک اگرچه در سال ۲۰۰۴ میلادی در مقیاسی کوچک و جهت استفاده دانشجویان دانشگاه هاروارد (Harvard) به بهره برداری رسید، اما با عمومی کردن خدمات خود در سال ۲۰۰۶ میلادی، به سرعت تبدیل به یکی از بزرگترین شبکه های اجتماعی رسانه ای شد. این سرویس به کاربران خود اجازه میدهد تا پیام، عکس، ویدئو و سایر فایل های کامپیوتری را مبادله نمایند.| فیس بوک در ماه مارس سال ۲۰۱۶ میلادی، بیش از یک میلیارد و ششصد و پنجاه میلیون کاربر فعال داشته است.

توئیتر
توئیتر نیز اگرچه در سال ۲۰۰۶ میلادی به بهره برداری رسید، اما به سرعت جای خود را در میان سایر شبکه های اجتماعی رسانه ای باز کرد. این سرویس که به مشترکین خود اجازه میدهد که پیام های کوتاه ۱۴۰ کاراکتری با نام توئیت (Tweet) را از طریق اینترنت مبادله نمایند، به سرویس پیام کوتاه اینترنتی مشهور گشته است. توئیتر در ماه مارس سال ۲۰۱۶ میلادی، بیش از ۳۱۰ میلیون کاربر فعال داشته است.

پیش نیازهایی که باید رعایت شود
اگرچه راه کاری های ارائه شده در این مقاله می تواند به افزایش مشاهده پذیری مقالات منتشر شده بیانجامد، باوجوداین، پیش نیاز های دریافت استناد بیشتر توسط یک مقاله را نباید فراموش کرد. به طور خلاصه، مقالاتی بیشترین استنادها را دریافت می نمایند که به روی یک موضوع بسیار مهم کار کرده و از متدولوژی بسیار قوی برخوردار باشند. این مقالات باید به زبان انگلیسی و در نشریات بسیار معتبر تخصصی به چاپ رسیده باشند. همچنین، شواهد نشان می دهد که هر چه تعداد نویسندگان یک مقاله افزایش یابد، به میزان استنادهای دریافتی توسط آن مقاله افزوده خواهد شد.


کد خبرنگار : 86