تاریخ : 1398,چهارشنبه 26 تير18:42
کد خبر : 320195 - سرویس خبری : اقتصادی

در نشست «جنبش دانشجویی و پی‌گیری روند خصوصی‌سازی» مطرح شد؛

ترکمان: چرا باید این صنعت مادر تخصصی واگذار شود؟/ فارابی: مسئله خصوصی سازی به یک مسئله سیاسی تبدیل شده است

در این نشست امیر حسین فیضی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه سهند تبریز، رضا صالحی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه، متین فارابی عضو شورای مرکزی مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران و محمد صالح ترکمان، مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه سهند تبریز به بیان مشکلات خصوصی سازی پرداختند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نشست «جنبش دانشجویی و پیگیری روند خصوصی‌سازی» با حضور تشکل های دانشجویی  برگزار شد. در این نشست امیر حسین فیضی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه سهند تبریز، رضا صالحی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه، متین فارابی عضو شورای مرکزی مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران و محمد صالح ترکمان، مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه سهند تبریز به بیان مشکلات خصوصی سازی پرداختند.

فیضی: مشکلات ایجاد شده ناشی از نحوه خصوصی سازی بوده است
امیر حسین فیضی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه سهند تبریز در ابتدای این نشست با اشاره به ورود بسیج دانشجویی دانشگاه‌های رازی کرمانشاه و سهند تبریز و جنبش عدالتخواه دانشجویی به مسئله خصوصی‌سازی گفت: ما پیگری روند خصوصی سازی و حل مشکلات کارگران را دغدغه و آرمان خود می‌دانیم.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای ماشین سازی تبری، پتروشیمی کرمانشاه، هفت تپه خوزستان، هپکو اراک و ... گفت: بعد از پیگیری مشکلات ما در نهایت متوجه شدیم ایراد از نحوه واگذاری‌ها از سوی سازمان خصوصی سازی است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه سهند تبریز تاکید کرد: با تمام پیگیری ها و تلاشی که از سمت جنبش دانشجویی صورت می گیرد هنوز احقاق حقی که باید صورت بگیرد انجام نشده است. چرا نهادهای مربوطه نمی‌توانند پاسخگو باشند.

این فعال دانشجویی گفت: متاسفانه نمایندگان مجلس به مسائل خصوصی‌سازی ورود پیدا نکردند و ورود آنها صرفا به بیان کردن مسئله در بین مردم بوده است.

وی افزود: در سازمان خصوصی اختیار تام  به هئیت واگذاری داده شده که این جای سوال دارد. چرا مسئولین هنوز به این مسائل ورود پیدا نکردند و هیچ برخورد صورت نمی گیرد.

فیضی اظهار داشت: قوه قضاییه به عنوان مدعی العموم و مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان نهاد نظارتی باید بر روی روند خصوصی سازی ورود کنند.

صالحی: در موضوع واگذاری پالایشگاه کرمانشاه، غارت بیت المال صورت گرفته است
رضا صالحی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه در این نشست گفت: پالایشگاه کرمانشاه، دومین پالایشگاه کشور است و جایگاه ویژه‌ای در بین صنایع دارد و این پالایشگاه در زمان جنگ تحمیلی، نقش مهمی به عنوان پشتیبان تولید صنایع نفتی کشور ایفا کرده است.

وی با اشاره به آغاز روند خصوصی سازی پالایشگاه کرمانشاه از سال ۹۰ گفت: دولت، ۵۵ درصد از سهام پالایشگاه را در اختیار بانک‌ها قرار داد که در سال ۹۳ این موضوع رد می‌شود و پالایشگاه به مالک اصلی خود بازگردانده می‌شود.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه تصریح کرد: سال ۹۵ این پالایشگاه به شخصی که اهلیت نداشت و در حوزه شیر و لبنیات فعالیت می‌کرد به مبلغ ۲۱۰ میلیارد تومان فروخته شد! با فروش این پالایشگاه اعتراضات کارگران شروع شد.

این فعال دانشجویی با اشاره به فروش برخی از ادوات دارای قدمت پالایشگاه به قیمت پائین تاکید کرد: بعد از واگذاری این پالایشگاه و شروع اعتراضات کارگری، جنبش دانشجویی استان کرمانشاه به این جریان ورود کرد.

وی گفت: آخرین اقدامی که دانشجویان در راستای شفاف سازی روند واگذاری پالایشگاه انجام دادند، صدور نامه‌ای با ۳۶۰۰ امضا خطاب به مجمع نمایندگان استان بود که توسط بسیج دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه جمع آوری شد.

وی ادامه داد: اواخر دی ۹۷ بود که کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی اهلیت خریدار، نحوه قیمت گذاری و نحوه واگذاری پالایشگاه کرمانشاه را رد کرد و بعد از سه ماه، در صحن مجلس شورای اسلامی با رای موافق ۱۶۷ نفر از نمایندگان، پرونده واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به قوه قضاییه ارجاع داده شد تا روند واگذاری و تخلفات آن از سوی این دستگاه اجرایی به عنوان مدعی العموم مورد بررسی قرار گیرد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه اظهار کرد: سه ماه از این جریان می‌گذرد، قوه قضاییه در این خصوص سکوت کرده و هنوز مشخص نیست پرونده پالایشگاه کرمانشاه به کدام شعبه ارجاع داده شده است.

صالحی یادآور شد: مسئله پالایشگاه کرمانشاه و شفاف سازی‌های این موضوع و رسیدگی به پرونده آن، دغدغه اصلی جنبش دانشجویی کرمانشاه است؛ در حالی که هیچکدام از ارگان‌های مربوط واکنشی در این خصوص از خود نشان نداده اند. به جد، خواستار رسیدگی قوه قضاییه به این جریان هستیم و لازم است، مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان دستگاه ناظر به این مسئله ورود کند.

وی تصریح کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام علاوه بر ورود مصداقی، باید ورود کلان نیز به این جریان داشته باشد و باب‌های قانونی را اصلاح کند. از این ارگان تقاضا داریم هر چه سریعتر به این مسئله ورود کند چرا که در موضوع واگذاری پالایشگاه کرمانشاه، غارت بیت المال صورت گرفته است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه اظهار کرد: بعد از اخرج کارگران پالایشگاه و به واسطه روند واگذاری و نحوه قیمت گذاری و اهلیت نداشتن خریدار، یکسری از کارگران متولی پیگیری مطالبات کارگری پالایشگاه می‌شوند. از چهار کارگر اخراجی پالایشگاه، اکنون سه نفر از آنان به شغل خود بازگشته اند، آن هم به این صورت که در سطح پایینتری از سمت قبلی خود مشغول کار شده اند و هیچکس حق صحبت با آنان را در پالایشگاه ندارد و به تنهایی در اتاق‌های مجزا استقرار پیدا کرده اند.

وی ادامه داد: نفر چهارم این افراد اخراجی، ۲۰ تیر با حکم قوه قضاییه مبنی بر بکارگیری مجدد، به پالایشگاه مراجعه می‌کند، اما با برخورد تند مجموعه حراست مواجه می‌شود و وقتی این شخص به کلانتری مراجعه می‌کند و با ماموران به پالایشگاه مراجعه می‌کند تا حکم صادره قوه قضاییه را اجرا کنند، به این شخص اجازه ورود به پالایشگاه را نمی‌دهند.

صالحی با بیان اینکه جنبش دانشجویی با اصل جریان خصوصی سازی مشکلی ندارد و مسئله اصلی ما نحوه واگذاری است، ابراز کرد: از قوه قضاییه و مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستاریم به جریان روند واگذاری پالایشگاه کرمانشاه ورود و هر چه سریعتر این مسئله را تعیین تکلیف کنند.

فارابی: مسئله خصوصی سازی به یک مسئله سیاسی تبدیل شده
متین فارابی عضو شورای مرکزی مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران در ادامه این نشست طی سخنانی گفت: سال ۸۴ سیاست‌های خصوصی سازی در کشور با اهداف مشخصی که داشت ابلاغ شد، امروز ۱۴ سال از این ماجرا می گذرد و نتیجه خصوصی سازی ها چیزی نیست جز مشکلاتی که برای کارخانه‌های ماشین سازی تبریز پالایشگاه کرمانشاه هپکو اراک و... پیش آمده است.

فارابی تصریح کرد: مشکلاتی که برای صنایع کشور بعد از واگذاری ها پیش آمده نشان می‌دهد روند خصوصی سازی ایرادات اساسی داشته و این موجب شده امروز بسیاری از صنایع کشور از بین بروند.

وی خاطر نشان کرد: 14 سال از ابلاغ سیاست‌های خصوصی‌سازی می‌گذرد و تا کنون منفعت بخش خصوصی در مکیدن انواع فال آن ها بوده و نه کارآمد کردن صنایع و کارخانجات.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: وقتی خصوصی سازی جواب می‌دهد که صنایع به یک بخش خصوصی قدرتمند واگذار شود. حال می بینیم صنایع مهم کشور به کسانی داده شده که توانایی اداره آن را ندارند.

عضو شورای مرکزی مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران وی اضافه کرد: همه کسانی که به آنها واگذار شده احتمالا به جایی وصل هستند وگرنه چگونه صنایع مهم به چنین افرادی واگذار شده است کسانی که صنعت را در دست می گیرند به نفعشان است که اعتصابات کارگری شکل بگیرد چون یک مشکل اقتصادی به مشکل امنیتی تبدیل می شود و خریدار از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کند.

فارابی ادامه داد: سازمان خصوصی سازی ادعا می‌کند بهترین واگذاری ها صورت گرفته است ولی از طرفی مقامات نظارتی حرف های دیگری را می‌زنند.

وی گفت: مشکل است که مسئله خصوصی سازی به یک مسئله سیاسی تبدیل شده و برخی برای منافع شخصی و حزبی خود کارهایی انجام می‌دهند ولی به دنبال این نیستند که مشکل را حرکت کنند. آنها بیشتر به دنبال این هستند که به جای حل مشکلات مردم و کارگران کار سیاسی کنند.

این فعال دانشجویی وی با بیان اینکه دانشجویان انقلابی باید به این مسائل ورود کنند و نگذار فساد رخ دهد، گفت: به گفته آقای عادل آذر مشکل اصلی هیئت واگذاری در خصوص سازی است و این ایراد بزرگ باید حل شود. مجلس و قوه قضاییه به این موضوع ورود کنند و نگذارند که چنین ایراداتی باعث شود خصوصی سازی در کشور باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم و صنایع می شود.

ترکمان: چرا بعد از ۱۱ بار واگذاری موفق نبودید باز هم اصرار به فروش ماشین سازی دارید؟
محمد صالح ترکمان، مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه سهند تبریز، در نشست خبری خصوصی سازی که به همت دانشجویان بسیجی دانشگاه سهند آذربایجان شرقی، بسیج دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه و مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران در سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد، گفت: ماشین سازی تبریز به عنوان صنعت مادر تخصصی در سال ۵۱ در تبریز تاسیس شد و هدف از تاسیس این شرکت نه تنها تامین ابزار آلات  صنایع مهم کشور مانند صنایع دفاعی، پزشکی و نفت پتروشیمی بوده، بلکه بحث منفک کردن کارخانه‌های دیگر جزو وظایف ماشین‌سازی‌تبریز بوده است.

ترکمان تاکید کرد: در تبریز ۹ کارخانه داریم که از ماشین سازی منفک شده و جزو کارخانه‌های پیشرو در سطح خاورمیانه است. متاسفانه این مجموعه در سال ۸۳ وارد روند خصوصی‌سازی و واگذاری می‌شود تا سال ۹۷ به این روند به طول می‌انجامد.

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه سهند تبریز اظهار کرد: در این ۱۴ سال قریب به ۱۱ بار مزایده انجام شد که متاسفانه هر ۱۱ بار این مزایده ناموفق بوده است.

وی گفت: در سال ۹۴ ماشین سازی تبریز به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار شده و صندوق بازنشستگی فولاد به سازمان خصوصی سازی وکالت داد تا ماشین سازی را بفروشند و معادل مبلغ آن را به صندوق فولاد پرداخت کنند.

ترکمان اظهار کرد: وقتی بحث قیمت‌گذاری ماشین‌سازی‌تبریز پیش میکشیم که چرا ماشین سازی تبریز در سال ۹۴ فروخته اید می‌گویند قیمت گذاری ذیل اصل ۴۴ نمی‌آید. واگذاری از شخص به شخص بوده و بحث اصل ۴۴ مطرح نیست.

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه سهند تبریز بیان کرد:  وقتی فرخزاد در ۳۰ مرداد ۹۷ دستگیر شد بحث فسخ قرارداد وی پیش آمد و اواخر سال ۹۷ حکم او قطعی شد و  محکوم به ۲۰ سال حبس و پرداخت جزای نقدی شد. بحث عودت ماشین سازی به بیت المال از زمان دستگیری فرخزاد مطرح شد، اما نمی‌دانیم چرا سازمان خصوصی سازی این قضیه جدی پیش نگرفت.

ترکمان یاد آور شد: بعد از آن ماجرا ماشین سازی به مزایده جدید گذاشته شد. این مزایده همچنان به قیمت شهریورماه سال ۹۴ گذاشته شد که با فشار تشکل‌های دانشجویی و نماینده‌های مجلس و کارگران، مزایده لغو شد.
 
 
مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه سهند تبریز تصریح کرد: کمتر از یک ماه از این قضیه شاهد بودیم سازمان خصوصی‌سازی با مذاکره قرار بود ماشین‌سازی‌تبریز را بفروشند که با برخورد قاطع کارگران مواجه شد و کارگران با تحصن، مخالف خود را اعلام کردند و گفتند اگر قرار باشد خارج از روال قانونی ماشین سازی واگذار شود، اجازه فروش را نخواهیم  داد.

وی افزود:  متاسفانه با وجود این که مالک ماشین سازی بازداشت بود، اما همچنان مالکیت ماشین سازی را در دست داشت؛ که تقریبا سه هفته پیش معاونت حقوقی و استان‌های وزارت تعاون اعلام کرد، قرارداد ماشین سازی تبریز با فرخزاد فسخ شده و به صندوق بازنشستگی فولاد عودت داده می‌شود؛ این جدید‌ترین نقطه ابهام در مورد ماشین سازی است.
 
ترکمان گفت: در اینجا برای ما چند سوال پیش می‌آید که چرا باید این صنعت مادر تخصصی واگذار شود؟ سودآوری مالی در این صنعت خیلی مطرح نیست، این صنعت استراتژیک است. همچنین چرا بعد از ۱۱ بار واگذاری موفق نبودید باز هم اصرار به فروش ماشین سازی دارید؟
 
وی ادامه داد: بحث دیگر در مورد اهلیت فرخزاد است. بحث رزومه برای سازمان خصوصی سازی مهم نیست و بحث دیگر در مورد قیمت گذاری برای ماشین سازی تبریز است. ما تمام مدارک‌های موجود را به سازمان بازرسی داده ایم و از نماینده سازمان بازرسی و دادستان می‌خواهیم به این قضیه ورود پیدا کنند.