تاریخ : 1398,پنجشنبه 27 تير18:31
کد خبر : 320355 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

کنکور سراسری ۹۸ با هشتگ «نه به تراز مشترک» دوباره خبرساز شد؛

داوطلبان نظام قدیم و یک مشکل جدید

هر چند کنکور 98 با تمام اعتراضات در مورد زمان برگزاری و یا تاثیر معدل بر آزمون در نهایت برگزار شد اما به نظر می رسد حواشی آن هنوز ادامه خواهد داشت. این بار داوطلبان نظام قدیم به اطلاعیه جدید سازمان سنجش پیرامون نحوه محاسبه تراز داوطلبان اعتراض دارند.

 به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حواشی کنکور سراسری 98 حتی پس از برگزاری آن در تیر ماه همچنان حواشی خود را حفظ کرده است. این بار هشتگ «نه به تراز مشترک» از طرف داوطلبان نظام قدیم کنکور خبر از حاشیه ای دیگری در مورد کنکور 98 می دهد.

ماجرا از این قرار است که امسال به دلیل ورود داوطلبان نظام آموزشی جدید به صف داوطلبان کنکور سراسری، سازمان سنجش برای کنکور سراسری دو نوع سوال و بر اساس سیستم آموزشی نظام جدید و نظام قدیم طراحی کرد. اما ماجرا انجا حاشیه دار می شود که سازمان سنجش آموزش کشور در اطلاعیه در 20 تیر ماه اعلام کرد: «هر چند سوالات در دو نظام متفاوت طراحی شده است، اما سوالات طوری طراحی شده است که سطح دشواری یکسانی دارند، به ویژه اینکه از مباحث مشترک دو نظام آموزشی قدیم و جدید (6-3-3)، سوال یکسان طرح شده است. لذا تراز نمرات خام آزمون، به صورت کلی در هر درس و گروه با هم محاصبه خواهد شد و نمرات هر نظام به صورت جداگانه تراز نمی شود.»

اطلاعیه سازمان سنجش پیرامون تراز مشترک دو نظام اموزشی جدید و قدیم

همین موضوع باعث شده است تا داوطلبان نظام قدیم در اعتراض به نحوه محاسبه تراز علمی خود دست به اعتراض بزنند. برخی از داوطلبان با گذاشتن هشتگ هایی مانند «نه به تراز مشترک» نسبت به تراز مشترک گرفتن این داوطلبان با داوطلبان نظام جدید اعتراض کنند. اهمیت این مسئله آنجا بیشتر می شود که به دلیل متفاوت بودند سوالات عملا هم تراز گرفتن سوالات شبهه دار شده است. از طرفی در نظر سنجی انجام شده در سایت «کانون فرهنگی آموزش» داوطلبان نظام قدیم نسبت به داوطلبان نظام جدید بیشتر معتقد هستند که سوالات انها سخت بوده است.

نظرسنجی از داوطلبان نظام جدید درباره سطح دشواری فیزیک در آزمون سراسری 98

نظرسنجی از داوطلبان نظام قدیم درباره سطح دشواری فیزیک در آزمون سراسری

یکی از داوطلبان نظام قدیم پیرامون تفاوت سوالات گفت:«سازمان سنجش برای داوطلبان هر گروه سوالات جداگانه طرح کرده و بعضی مباحث مشترک هم سوالات یکسان طرح کرد. در دروس عمومی مشکل زیادی برای داوطلبان وجود نداشت اما در دروس اختصاصی مشکل بزرگی رخ داده است. در درس ریاضی 27 تست و در درس فیزیک هم 27 تست مشترک طرح شده اما این تست های مشترک گرایش زیادی به کتب نظام جدید آموزشی داشتند و به عبارتی از فعالیت ها و تمارین کتاب داوطلبان نظام جدید طرح شدند و برای این گروه آسان تلقی می شوند در حالی که داوطلبان نظام قدیم به شدت تاکید دارند که این سوالات برای انها سخت بوده و این یک ناعدالتی است.»

او گفت:«سازمان سنجش که قبلا با اطلاعیه هایی بسیار مبهم طوری وانمود کرده بود که قرار است به هر گروه از ترازها و محاسبات پیچیده آماری مقایسه ای عادلانه انجام شود طبق اطلاعیه جدید می خواهد به هر دو گروه یک تراز مشترک بدهد که این یک ناعدالتی بزرگ محسوب می شود و داوطلبان نظام قدیم را بسیار نگران کرده و حتی دبیران مطرح کنکور هم به این موضوع اعتراض دارند.»

نظر سنجی از داوطلبان نظام جدید درباره سطح دشواری ریاضی در آزمون سراسری 98

نظرسنجی از داوطلبان نظام جدید درباره سطح دشواری ریاضی در آزمون سراسری

از طرفی دیگر یکی از داوطلبان نظام قدیم در گفت و گویی با اشاره به متفاوت بودن منابع درسی گفت:« قطعا زمانی که شرایط این دو گروه از داوطلبان با هم مساوی نبوده، هم‌ترازشدن‌شان مشکلاتی را ایجاد می‌کند و قطعا سنجش آنها در شرایط یکسان به ضرر هر دو طیف از داوطلبان تمام می‌شود. شما تصور کنید در درسی مانند زیست‌شناسی در رشته علوم تجربی داوطلبان نظام قدیم باید کتاب 660 صفحه‌ای را می‌خواندند، اما داوطلبان نظام جدید با کتاب 460 صفحه‌ای روبه‌رو بودند و این یک نمونه برای عدم‌یکسان بودن شرایط داوطلبان کافی است.»

همه این مسائل باعث شده است تا هم تراز قرار دادن دو نظام جدید و قدیم مورد اعتراض داوطلبان نظام قدیم قرار بگیرد. یکی از داوطلبان پیرامون خواسته داوطلبان نظام قدیم از سازمان سنجش گفت: «ما می خواهیم سازمان سنجش به هر گروه تراز جداگانه ای اختصاص دهد تا حق کسی ضایع نشود.»

باید دید سازمان سنجش برای رفع مشکل حدود 50 درصد از شرکت کنندگان در آزمون سراسری چه برنامه ای خواهد داشت.