تاریخ : 1398,شنبه 29 تير21:52
کد خبر : 320658 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

گزارش نشست سالانه دفتر تحکیم وحدت؛

رستمی: جوانان برای مسئولیت‌های بزرگ آماده شوند/ اعضای جدید شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت را بشناسید

سی و ششمین نشست سالانه اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در تاریخ ۲۵ تا ۲۸ تیر ماه ۹۸ در دانشگاه تبریز برگزار شد. محوریت این نشست انتخابات شورای مرکزی اتحادیه بود که هرساله با حضور اعضای شورای عمومی، برگزار می‌گردد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سی و ششمین نشست سالانه اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در تاریخ ۲۵ تا ۲۸ تیر ماه ۹۸ در دانشگاه تبریز برگزار شد. محوریت این نشست انتخابات شورای مرکزی اتحادیه بود که هرساله با حضور اعضای شورای عمومی، برگزار می‌شود. ضمنا این نشست آخرین شورای عمومی در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ بود.

در کنار انتخابات، نشست های هم اندیشی شورای مرکزی و اعضای اتحادیه برقرار شد به جهت مشخص شدن راهبردهای سالانه اتحادیه، همچنین آخرین مرحله از دوره آموزشی «السابقون» به همت واحد آموزش اتحادیه برگزار گردید.

در این نشست چند تن از ادوار اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در افتتاحیه و ویژه برنامه ها استفاده شد. در این نشست علاوه بر ابعاد تشکیلاتی، به ابعاد محتوایی پرداخته شد. شعار نشست پایان دوره ۹۸ همچون نشست میان دوره که در بهمن ماه در شهر قم برگزار گردید، «نوسازی مشارکت، کارآمدی جمهوریت» بود و از اساتید دعوت به عمل آمد.

آنچه در روز اول نشست پایان دوره گذشت
این نشست در ابتدا با سخنرانی علی دهقان، دبیر دفتر تحکیم وحدت آغاز شد. دهقان پیرامون شعار این نشست را حاصل تجربیات ادوار این اتحادیه و واحدهای مختلف این دفتر دانست و گفت: مشارکت مردمی یکی از مهمترین ارکان مردم سالاری دینی است به جمهوریت معنا می‌دهد.

او در ادامه با ارائه گزارشی به بیان طرح و برنامه‌های شورای مرکزی دفتر تحیکم وحدت و عملکرد آن در سال گذشته پرداخت و از اولویت‌های این شورا در حوزه‌ تشکیلات و رسانه و آموزش و زنان گفت.

ضرورت ایجاد گفتمان
در ادامه این مراسم سیدعباس نبوی، از ادوار دفتر تحکیم وحدت به بررسی مسائل و انگیزه جنبش دانشجویی و حرکت رو به آینده آن پرداخت و گفت: آنقدر مصاف با جبهه مقابل تودرتو  شده که با خالی کردن هر قدم، دشمن آن جای خالی را پر می‌کند و اگر جایی را خالی کند، ما باید آن را پر کنیم.

نبوی به اولویت تشکل های دانشجویی نیز پرداخت و گفت: برای حل فضای دو قطبی جامعه  باید گفتمان عدالت و برادری را برای حل این مشکل در اولویت جنبش دانشجویی قرار داد.

بیشتر بخوانید// نبوی: باید گفتمان عدالت و برابری در اولویت جنبش دانشجویی باشد

نبوی در پایان نیز با تاکید بر نیاز فوری به گفتمان اظهار کرد: ما چاره ای غیر از ایجاد یک جنبش گفتمانی که بتواند تحولی موثر در این مسیر پیچیده و درهم تنیده داخلی ایجاد کند نداریم. باید یک حرکت گفتمانی مؤثر آغاز بشود.

دانشگاه اسلامی، تنها به اجرای نمادها نیست
عبدالحسین خسروپناه، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز با حضور در سی و ششمین نشست دفتر تحکیم وحدت با نقد بر غیر اسلامی بودن دانشگاه ها گفت: منظور از دانشگاه اسلامی، دانشگاهی نیست که فقط از نماد‌های اسلامی مانند مسجد، اعتکاف و مراسم شب‌های قدر و امثالهم بهره می‌برد ، منظور از دانشگاه اسلامی، دانشگاهی عالم ، کارآمد و پاسخگو به مسائل زمانه باشد، استادان عالم داشته‌باشد، به همان اندازه که در تولید علم دینی تلاش کنیم، دانشگاه‌های ما اسلامی می‌شود. به نظر ما در دانشگاه اسلامی بیش از ان که اسلامیت وصف نماد ها ها باشد وصف علمیت و توانمندی و کارامدی است.

بیشتر بخوانید// خسروپناه: دانشگاه اسلامی تنها در پرداختن به نمادها نیست

خسروپناه ادامه داد: نگرانی در باب پوشش در دانشگاه پسندیده است اما باید به همان اندازه در باب علم نافع کارامد با رویکرد اسلامی نگرانی داشته باشیم چرا که این شاخصه ی دانشگاه اسلامی است. تولید علوم انسانی اسلامی. علومی که مبتنی بر مبانی حکمی باشد. ما اساتید کمی داریم که در این حوزه به نظریه پردازی بپردازند.

در ویژه برنامه هایی با حضور کارشناسان به موضوعات محوری اتحادیه و بررسی ابعاد مختلف آن ها پرداخته شد؛ از جمله مشارکت مردمی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، اسلامی شدن دانشگاه ها، فضای بین الملل و... .

گزارش ویدئویی روز اول نشست پایان دوره دفتر تحکیم وحدت

آنچه در روز دوم نشست پایان دوره گذشت
شاید بتوان مهم ترین و سرنوشت ساز ترین تصمیم شورای عمومی اتحادیه را انتخابات تلقی کرد. روند رسمی انتخابات شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور (دفتر تحکیم وحدت)، تمام شد.

در بخشی از روند انتخابات نامزد ها به معرفی خود پرداختند.

پس از برگزاری اولین جلسه شورای مزکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان دانشگاه و مراکز آموزش عالی (دفتر تحکیم وحدت)، مسئول هر واحد مشخض شد. نتیجه اولین جلسه شورای مرکزی به شرح ذیل می‌باشد:

«علی دهقان» به عنوان دبیر تشکیلات، «نرگس سادات حسینی» به عنوان مسئول دفتر خواهران، «سید محمد علی میرصانع» به عنوان مسئول واحد آموزش، «دانشور خدابنده لو» به عنوان مسئول واحد سیاسی، «وحید عبدالله زاده» به عنوان مسئول واحد بین الملل، «محمدرضا رجبی» به عنوان مسئول واحد جنگ نرم، «محمد گودرزی» به عنوان مسئول واحد پذیرش، «فاطمه علیزادنیا» به عنوان مسئول واحد حوزه و دانشگاه، «سیده فاطمه فیروزآبادی» به عنوان مسئول واحد فرهنگی، «رضا رحیمی» به عنوان مسئول واحد تبلیغات، انتخاب شدند.

در دومین روز هم همایش ها و سلسله جلساتی با حضور چهره های شاخصی همچون محمدمهدی اسماعیلی، احمد علم شاهی، مهدی عباسی مهر و محمدحسین قائدشرف برگزار شد.

اسماعیلی: حضور مردم پشت سر حاکمیت از ملزومات حکومت اسلامی است
محمدمهدی اسماعیلی گفت: در اندیشه امام و رهبری، حضور مردم پشت سر حاکمیت از ملزومات شکل گیری و ادامه حکومت اسلامی است.

او ادامه داد: به عبارت دیگر، خروج‌ مردم از حاکمیت به معنای از دست رفتن مشروعیت آن است.

این هفته هم هیئت این اتحادیه تعطیل نشد و هیات هفتگی متوسلین به حضرت زهرا(س) با سخنرانی حجت الاسلام انوری در مسجد دانشگاه تبریز برگزار شد.

علم‌شاهی: در جامعه ایران، مجلس نقش خاصی ندارد
احمد علم شاهی هم که از ادوار اتحادیه دفتر تحکیم وحدت است در این نشست حضور داشت و به نکاتی پیرامون جهت گیری های اشاره نمود او گفت: در جامعه ایران، مجلس نقش خاصی ندارد و عمدتا بطور کامل متاثر از دولتی که روی کار می‌آید می‌باشد.

او دامه داد: اگر نتوانیم روی فرهنگ سیاسی مردم تأثیر بگذاریم، نتیجه آن لیستی رای دادن مردم است.

عباسی مهر:فکر و اندیشه جنبش دانشجویی باید مطالبه‌ جامعه باشد
هادی عباسی مهر، مدیر سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری هم در روز دوم نشیت پایان دوره دفتر تحکیم وحدت حضور داشت محور صحبت های او گفتمان سازی در دانشگاه ها بود. او گفت: باید حرف و گفتمان خود را به مطالبه عمومی تبدیل کنید. کاری که مسیر آن از «دانشگاه» میگذرد اما محل تحقق آن «صندوق های رای» است.

او گفت: مسیرمان را درست رفته ایم. حرف‌های دانشجویان امروزعمیق، عالمانه و ناظر به واقعیت‌ها شده است.

عباسی مهر تاکید کرد: اگر در کل سال بگردیم، جایی بهتر از انتخابات برای تحقق‌بخشیدن به آرمان‌ ها پیدا نمی‌کنید. فکر و اندیشه جنبش دانشجویی باید مطالبه‌ جامعه باشد.

قائدشرف: باید بدنبال کنشگری واقع گرایانه و منطبق با واقعیت باشیم.
محمد حسین قائد شرف دبیر اسبق دفتر تحکیم وحدت با اشاره به نکاتی در رابطه با رسانه گفت: برای احقاق گفتمان سیاسی متکی بر آرمان‌ها به چند مولفه‌ی نیروی آموزش‌دیده با اراده، اعتبار اجتماعی، رسانه قوی و پشتوانه مالی نیاز داریم.

او ادامه داد: جنبش دانشجویی باید به سمت تقویت مولفه‌های قدرت خودش برود و مسیری را طرح ریزی کند که قدرت اجتماعی خود را بالا ببرد.

قائد شرف: چیزی که امروز باید بدنبال آن باشیم، کنشگری واقع گرایانه و منطق با واقعیت است.

آنچه در روز سوم نشست پایان دوره گذشت
همچنین «نشست برهان» بستری برای مشارکت اعضای دفتر تحکیم در فعالیت های محتوایی است که برای دومین سال پیاپی برگزار شد. در نشست های تخصصی برهان برگزیدگان در سه حوزه به این شرح برگزار به ارائه مقالات خود پرداختند: سیاسی با موضوع «بررسی و نقد بسترهای اعتراض مدنی به عنوان وجهی از مشارکت مردمی» ، فرهنگی با موضوع «جوانان، چالش ها و دانشگاه اسلامی» و زنان با موضوع «زنان و مجلس شورای اسلامی» برگزار شد. همچنین نشست عمومی برهان با موضوع «جایگاه آرمان آزادی در منظومه ی مردم سالاری دینی» بستری برای ارائه دیدگاه های اعضای این اتحادیه بود.

 

در نشست برهان هم مقاله هایی توسط اعضای اتحادیه مطرح شد، که مقاله‌های برگزیده توسط دانشجویان به شرح ذیل است:
«خانم مهرآور» سرمایه‌های فرهنگی دانشگاه در ایجاد نشاط، «آقای محمدی» نقش تربیتی اساتید، «خانم مولوی» چرایی نرسیدن علوم انسانی‌اسلامی از تئوری به عمل، «خانم شمسیان» بررسی تطبیقی پوشش دانشجویان در دانشگاه‌های جهان اسلام، «خانم جوان» آسیب شناسی ناکارآمدی مراکز مشاوره دانشجویی، «خانم برآوردی» نقش تربیتی اساتید، «آقای بزرگخو» ساختارهای قانونی اعتراض، «خانم فیروزآبادی» بررسی تطبیقی اعتراض در حکومت امیرالمومنین و جمهوری اسلامی، «آقای موسی‌پور» بررسی اعتراضات فرانسه، «آقای میرزایی» بررسی تطبیقی اعتراض در حکومت امیرالمومنین و جمهوری اسلامی، «خانم پور فرج» ساختار های قانونی اعتراض، «خانم نوریان» بررسی جایگاه و عملکرد فراکسیون زنان و فراکسیون خانواده، «خانم روحانی فر» تاریخچه حضور نمایندگان زن در مجلس، «خانم حمزوی» تاریخچه حضور نمایندگان زن در مجلس، «خانم آخوندی» چگونگی افزایش حضور و اثرگذاری نمایندگان زن در مجلس.

شهبازی: نیاز است که تشکل‌های دانشجویی با دانشجویان کشورهای مقاومت ارتباط بگیرند.
صادق شهبازی، فعال سابق دانشجویی در ویژه برنامه امتداد انقلاب گفت: دفتر تحکیم در دهه شصت راهپیمایی‌های برائت و وحدت را برگزار می‌کرد.

نسل امروز فلسطین از همه نسل‌ها انقلابی‌تر است اما هنوز مارا نمی‌شناسد.

ارتباطات بین ما و فلسطینیان وجود ندارد و تصاویرمان از هم نادرست است. نیاز است که تشکل‌های دانشجویی با دانشجویان کشورهای مقاومت ارتباط بگیرند.

رستمی: جوان‌ ها خودشان را برای مسئولیت‌های بزرگ آماده کنند.
حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، در اختتامیه سی و ششمین نشست پایان دوره دفتر تحکیم وحدت گفت: جوان‌ ها خودشان را برای مسئولیت‌های بزرگ آماده کنند.

منتظر مسئولین نمانند که به آن‌ها فضا بدهند، خودشان فضا را برای کارکردن آماده کنند.

امروز دشمنان جمهوری اسلامی در همه‌ عرصه‌ها به ملت ایران تا حد توان فشار وارد می‌کنند، نیاز است که جوانان انقلابی در همه عرصه‌ها از جمله عرصه بین‌الملل وارد شوند‌.


کد خبرنگار : 87