تاریخ : 1398,دوشنبه 31 تير00:00
کد خبر : 320813 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

سیستان و بلوچستان پرگردوغبارترین استان کشور در خرداد

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: این استان در خرداد ماه امسال بیشترین تعداد روزهای همراه با یکی از پدیده های خاکدار کاهنده دید افقی را داشته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»  به نقل از روابط عمومی هواشناسی سیستان و بلوچستان، محمود دیانتی اظهار داشت: در شبانه روز گذشته باز هم سرعت تندبادهای لحظه ای در ایرانشهر به بیش از ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت رسید و گردوخاک حاصل دید افقی در محدوده فرودگاه این شهر را به ۵۰ متر کاهش داد.

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: این دومین تندباد شدید لحظه‌ای در چهار روز اخیر است که بیشینه سرعت وزش باد به بیش از ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت می رسد.

وی گفت: پنج شنبه گذشته نیز سرعت لحظه ای باد در این شهر به ۱۵۸ کیلومتر بر ساعت رسیده بود، وزش تندبادهای لحظه ای در نتیجه جریانات شدید همرفتی و رشد ابرهای کومه ای به ویژه کومولونیمبوس است.

دیانتی با بیان اینکه بررسی داده های هواشناسی نشان می‌دهد که این استان در خرداد امسال پرگردوغبارترین استان کشور بوده است گفت: سیستان و بلوچستان در خرداد ماه امسال بیشترین تعداد روزهای همراه با یکی از پدیده های خاکدار کاهنده دید افقی به زیر ۵۰۰۰ متر و ۱۰۰۰ متر کشور را داشته است.

وی افزود: وزش بادهای ۱۲۰ روزه و وجود چشمه های تولید گردوغبار متعدد از مهمترین عوامل تشکیل دهنده پدیده های خاکدار در استان سیستان و بلوچستان هستند.