تاریخ : 1398,دوشنبه 31 تير11:34
کد خبر : 320862 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

تیرماه داغ دانشجویان عدالتخواه چگونه گذشت؟

از اعتراض به خانه اشرافی لواسان تا حمایت از کارگران بدون حامی

یکی دیگر از اقداماتی که تشکل های دانشجویی در این مدت به آن پرداخته اند مسئله خانه های اشرافی در نقاط مختلف کشور و به خصوص در لواسان است، تجمع، نامه، گفت و گو و ... مجموعه ای از فعالیت های دانشجویان برای مبارزه با خانه های اشرافی است و البته حضور افراد قدرتمندی مانند دختر وزیر سابق در چنین پرونده هایی اهمیت آن را افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هوای گرم این روزها شاید افراد بسیاری را مجبور کرده باشد که در خانه ها بمانند و از زیر باد کولر بیرون نیایند اما دانشجویان عدالتخواه این روز ها از پاستور تا لواسان در حال مبارزه با اشرافی گری، فساد و رانت خواری هستند. پس از حمایت رهبر انقلاب از دانشجویان عدالتخواه پیزامون ورود این دانشجویان به عرصه هایی مانند خصوصی سازی، حمایت از کارگران و موارد این چنینی گویا خون جدیدی در رگ بدنه دانشجویی وارد شده است و دانشجویان این بار با قوت قلب و امید به مبارزه با مفاسد اقتصادی و تبعیض ها پا به میدان می گذارند، گاهی این مبارزه با فسادها به داخل کشور مربوط بوده است و گاهی نیز در مبارزه با استعمار خارجی نقش داشته است.

شهرداری صدرا و لغو کلنگ زنی میلیونی
یکی از کارهایی که تشکل های دانشجویی عدالت خواه در آن موفق بودند لغو کنلگ زنی میلیونی شهرداری صدرا بود. شهرداری صدرا با دعوت از معاون وزیر تنها برای یک کلنگ زنی مبلغ 100 میلیون تومان را به عنوان هزینه چنین برنامه ای در نظر گرفته بود که با انتقاد تشکل های دانشجویی روبرو شد. این انتقادات نیز در نهایت به گوش معاون وزیر رسید و او نیز آمدن به چنین مراسمی را لغو کرد.

بیشتر بخوانید// لغو کلنگ‌زنی پرهزینه شهرداری صدرا

عدالت خواهان و مبارزه با زمین خواران اشرافی
یکی دیگر از اقداماتی که تشکل های دانشجویی در این مدت به آن پرداخته اند مسئله خانه های اشرافی در نقاط مختلف کشور و به خصوص در لواسان است، تجمع، نامه، گفت و گو و ... مجموعه ای از فعالیت های دانشجویان برای مبارزه با خانه های اشرافی است و البته حضور افراد قدرتمندی مانند دختر وزیر سابق در چنین پرونده هایی  اهمیت آن را افزایش داده است.

در این روند 3 تیر ماه جنبش عدالت خواه دانشجویی در نامه ای خطاب به قاضی سراج رئیس سازمان بازرسی کشور خواستار بررسی تخلفات ساختمانی و مجوز های غیر قانونی ساختمانی شد. در این نامه آمده بود:«این حجم گسترده از تخلفات ساختمانی نشانگر فساد ریشه دار در مدیریت شهرداری های سراسر کشور است چرا که در صورت انجام تکالیف قانونی از سوی شهرداران اساسا تخلفی نمی تواند صورت بگیرد که در پی آن پرونده ای برای رسیدگی به آن در کمیسیون ماده 100 تشکیل شود.»

بیشتر بخوانید// این حجم از تخلف، فساد در شهرداری‌ها را نشان می‌دهد

در ادامه مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران نیز به دادستان کل کشور پیرامون وضعیت بحرانی شهر لواسان نامه نوشتند و خواستار ورود دستگاه قضا به این موضوع شدند. در این نامه که به نقش آقازادگان و افراد دارای قدرت اشاره شده بود آمده است:«در سالیان اخیر در شهر لواسان باغات متعددی با هماهنگی شهرداری لواسان در روز روشن تخریب شده اند، قوانین شهرسازی و معماری به شکل شگفت آوری زیرپاگذاشته می شوند و شهر لواسان تبدیل به یک کارگاه ساختمانی بزرگ با مشارکت آقازاده ها،سیاسیون، دلالان، کوه خواران و نوکیسه گان متنفع از خصوصی سازی های افسارگسیخته شده است.»

بیشتر بخوانید// شهر لواسان به یک کارگاه ساختمانی بزرگ با مشارکت آقازاده‌ها تبدیل شده

ورود تشکل های دانشجویی باعث شد تا قوه قضاییه نیز با اقتدار بیشتری با خاطیان این منطقه برخورد کند و در اولین اقدام دست به برداشتن گیت های ورودی باستی هیلز لواسان کند. هر چند این اقدام مثبت بود اما برخی از دانشجویان با ابراز این پرسش که اگر بودن چنین گیت هایی غیرقانونی بوده است چگونه تا این مدت اقدامی در این زمینه انجام نشده است. خواستار پیگیری بیشتر قوه قضاییه شدند.

بیشتر بخوانید// بیانیه مجمع عدالتخواه دانشگاه تهران پیرامون گیت‌های باستی‌هیلز

هفته گذشته نیز جمعی از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر نیز با امام جمعه لواسان دیدار کردند و پیرامون خانه های اشرافی و غیر قانونی این منطقه با او به صحبت پرداختند. امام جمعه لواسان نیز که خود یکی از افراد انقلابی است در این دیدار گفت: «لواسان سرریز فساد تهران است و ریشه های اصلی فساد را باید در پایتخت جست و جو کرد و به جای جنگیدن با معلول ها باید با علت ها جنگید. تخلفات لواسان معلول فساد های صورت گرفته در تهران است. به طور مثال متهمان بانک سرمایه، با پول شویی های گسترده و از ثروتی نا مشروعی که در این بانک کسب کرده اند اقدام به ویلاسازی و زمین خواری در لواسان کرده اند. بنا براین ما باید سراغ منشأ اصلی فساد برویم و تلاش کنیم ریشه های آن را بخشکانیم.»

بیشتر بخوانید// امام جمعه لواسان: لواسان سرریز فساد تهران است

نامه ای برای خلع ید انگلیس از یک باغ
عدالتخواهی دانشجویان تنها به خانه های اشرافیلواسان محدود نماند و جنبش عدالتخواه دانشجویی در نامه ای به رئیس قوه قضاییه خواستار خلع ید انگلیس از باغ قلهک شد. در بخشی از این نامه آمده است:«با توجه به آنکه علی رغم گذشت سالیان متمادی از طرح سند باغ قلهک، هنوز اقدام عملی جهت بازپسگیری آن صورت نگرفته است. انتظار جنبش عدالتخواه دانشجویی این است که دستگاه قضایی با تمام توان به این پرونده ورود کرده و نسبت به رفع ید غاصبانه و مزدورانه دولت انگلیس اقدام نمایید.»

بیشتر بخوانید// رفع ید غاصبانه دولت انگلیس در بازپس‌گیری باغ قلهک را خواستاریم

مبارزه با خصوصی سازی های فاسد
پس از ماجرای هفت تپه و دیگر کارخانجاتی که سرنوشتی مانند آن را داشتند توجه دانشجویان بیش از پیش به ماجرای خصوصی سازی ها و فسادهایی که در این روند انجام می گیرد جلب شد. این اعتراضات در این مدت شکل های مختلفی را به خود گرفته است. تجمع و اعتراض در مقابل سازمان خصوصی سازی تا نامه نگاری به قوه  قضاییه و دیگر دستگاه های اجرایی برای مقابله با مفاسدی که در این حین انجام می گیرد.

اما نکته آن جاست که دانشجویان عدالتخواه علاوه بر موارد بالا در این مدت به کارگران این کارخانه ها سر زده و از آنها دلجویی کرده اند. برای مثال جمعی از دانشجویان در نیمه های تیرماه به دیدار خانواده کارگرانی رفتند که جان خود را در معدن از دست دادند و پای درد و دل آنها نشستند.

بیشتر بخوانید// خواسته خانواده معدنچیان فوت‌شده از دانشجویان چه بود؟ +فیلم

همین موضوع هم باعث شده است تا روی دیگر مبارزه با فساد در خصوصی سازی ها حمایت از کارگرانی باشد که حق انها در این خصوصی سازی نادیده گرفته شده است. برای مثال مجمع عدالتخواه دانشگاه مازندران در نامه ای خطاب به استاندار استان مازندران در رابطه با کارگران معدن ذغال سنگ شهرستان سوادکوه که نشات گرفته از خصوصی سازی است و موجب جان باختن کارگران معدن ذغال سنگ شهرستان سوادکوه شده است، نکاتی را بیان کردند. این دانشجویان معتقدند سو مدیریت و عدم نظارت بر شرکت های خصوصی باعث چنین اتفاقاتی شده است.

بیشتر بخوانید// نامه مجمع عدالتخواه دانشگاه مازندران خطاب به استاندار مازندران

این اعتراضات در نامه های مختلف دانشجویان به مسئولین مختلف نیز دیده می شود، در نهایت نیز روز گذشته جمعی از دانشجویان، طلاب و کارگران در اعتراض به روند افسار گسیخته خصوصی سازی که بدون هیچ شفافیتی به پیش می رود در خیابان پاستور تجمع برگزار کردند. برخی از دانشجویان با پوشیدن لباس کار کار حمایت خود را از کارگرانی که به دلیل نحوه خصوصی سازی از بیکار  و یا دچار مشکل شده اند، اعلام کردند. پلاکاردهایی از قبیل «واگذاری غیر شفاف، اقدام علیه تولید ملی»، «بصیرت یعنی شنیدن صدای استخوان کارگرش» و «آنان که در خانه شاهانه اند، از درد ملت همه بیگانه اند» در دست داشتند.

بیشتر بخوانید// تجمع دانشجویان در اعتراض به عدم شفافیت در خصوصی‌سازی +تصاویر

تجمع کنندگان در این تجمع درباره روند خصوصی سازی شرکت ها و کارخانجات صنعتی شش نکته را مطرح کردند: اگر قرار است در سال ۹۸ شرکت‌های دولتی خصوصی سازی شوند توجه به چند نکته ضروری است:

۱-دولت اگر می‌خواهد خصوصی سازی کند باید بداند که خصوصی سازی برای مردمی کردن اقتصاد است نه اینکه اموال دولتی را دوباره به جیب خودش برگراند
۲-شرکت‌هایی که به ناحق خصوصی سازی شده اند دوباره باید به بیت المال برگردند
۳-اصلاح خصوصی سازی‌های کشور مطابق با اصل ۴۴ قانون اساسی نه مطابق با منافع غارت گران بیت المال
۴-طی دو دهه گذشته فقط ۸۳۵ شرکت خصوصی سازی شده است براین مبنا خصوصی سازی ۶۰۰ شرکت در سال ۹۸ به هیچ وجه منطقی نیست
۵-نهاد‌های قضایی ضمن ارزیابی اهلیت نبود فساد و اخذ تضامین کافی شرکت‌های دولتی را به بخش خصوصی واقعی واگذار کنند ۶-سازمان خصوصی سازی هر چه زودتر دست از قیمت گذاری‌های خیالی بر روی شرکت‌های دولتی برارد و به قیمت واقعی آن‌ها را واگذار کند.


کد خبرنگار : 86