تاریخ : 1398,دوشنبه 31 تير13:38
کد خبر : 320881 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

تصویرسازی سیاه مسئولان آموزش عالی برای سال جدید؛

«شیر نفت» وصل نشود دانشگاه را اداره نمی‌کنیم!

ممکن است نتوانیم دانشگاه را با بودجه کمتر اداره کنیم. باید ببینیم موضوع کاهش بودجه در دانشگاه‌ها چقدر جدی است. خود دوستان هم می‌دانند. 85 درصد بودجه‌ای که دولت به ما می‌دهد، صرف حقوق و دستمزد می‌شود، این در حالی است که هزینه‌های مربوط به بخش تغذیه هم به‌شدت افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ می شد پیشبینی کرد که بودجه سال 98 دانشگاه ها با حواشی زیادی روبرو شود، البته این حواشی برخلاف پیشبینی ها خیلی زود تعبیر شد و هنوز ترم جدید آغاز نشده، مسئولین آموزش عالی از نبود بودجه می گویند.

وزارت علوم: از پرداخت حقوق اعضای هیات‌علمی ترس داریم
شاید پرحاشیه ترین این موضع، اظهارات چند روز پیش  مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم بوده باشد، او گفته است:  «برآورد هزینه برای ورود ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر به صنعت و تامین حقوق آنها از طرف وزارت علوم عدد بسیار بزرگی است که گاهی از اعلام عدد و پرداختن به آن ترس داریم.» سیف ادامه داد: «این اعداد و ارقام از سوی وزارت علوم سرمایه‌گذاری می‌شود، درحالی که انتظار داشتیم صنعت بخشی از حقوق این افراد را پرداخت و سازمان گسترش در این‌باره سرمایه‌گذاری کند که البته به دلیل تغییر و تحولات سازمان گسترش تاکنون درخواستی در این‌باره از آنها نداشته‌ایم.» او ادامه داد: «برای مثال انتظار داریم ایران‌خودرو یک پکیج صد نفری کارآموزی تهیه کند.»

صندوق رفاه بودجه کافی برای تجهیز خوابگاه‌های دانشجویی ندارد
وزیر علوم نیز اخیرا در حاشیه مراسم تودیع و معارفه معاون آموزشی این وزارت اظهار داشته: دانشگاه‌ها برنامه‌های زیادی در همه بخش ها اعم از سراهای دانشجوی در تابستان دارند که البته انجام این برنامه ها به هزینه زیادی نیاز دارد. امسال نگران هستیم در تابستان نتوانیم منابع تجهیز خوابگاه ها را تامین کنیم و امید است بتوانیم حداقل برنامه های در دست اجرا را انجام دهیم.

«شیر نفت» وصل نشود دانشگاه را اداره نمی‌کنیم!

تخصیص 35 درصدی بودجه‌های مصوب در6 ماهه نخست سال
محمدتقی نظرپور، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع انسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» نیز می‌گوید: «مساله دیگری که باید به آن توجه شود، کاهش حدود ۲۰درصدی بودجه کشور است که با تنظیم متممی برای بودجه جزئیات این کاهش بودجه مشخص خواهد شد. بودجه کل آموزش‌عالی کشور در سال ۹۸، ۱۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است. از این مقدار در سه ماهه اول سال که اغلب ۲۵ درصد بودجه تخصیص پیدا می‌کند، تنها ۱۸ درصد تخصیص پیدا کرد. در 6 ماهه اول سال که اغلب ۵۰ درصد بودجه‌های مصوب‌شده تخصیص پیدا می‌کند، تنها ۳۵ درصد یعنی ۱۵ درصد کمتر از مقدار معمول تخصیص پیدا کرده است. این مسائل نشان می‌دهد شرایط کشور سخت‌تر از سال گذشته است.»

«شیر نفت» وصل نشود دانشگاه را اداره نمی‌کنیم!

زمزمه‌های کاهش بودجه دانشگاه‌ها شنیده می‌شود
البته این دست مواضع در ببین روسای دانشگاه ها نیز دیده می شود، رئیس دانشگاه علم و صنعت در گفتگویی با دانشجو گفته است: آنچه که شنیده می‌شود میزان بودجه تعیین شده سال جاری کاهش خواهد یافت. امیدواریم این کاهش اعتبارات و بودجه‌ها به دانشگاه نرسد و از سایر نهاد‌ها کم شود چرا که اگر همین مقدار بودجه از دانشگاه‌ها کاسته شود با مشکلات زیادی برای سال تحصیلی جدید مواجه خواهد شد.

«شیر نفت» وصل نشود دانشگاه را اداره نمی‌کنیم!

رئیس دانشگاه شریف: کمبود بودجه به شدت ما را آزار می‌دهد
محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف در گفتگویی با مهر گفته است: البته در حال حاضر مشکلات ناشی از کمبود بودجه به شدت ما را آزار می‌دهد و شدیداً بر حقوق اساتید تأثیر گذاشته است.

کسری۳۰ میلیارد تومانی بودجه دانشگاه تربیت مدرس
 محمدتقی احمدی، رئیس دانشگاه تربیت مدرس نیز اخیرا دذر جمع خبرنگاران گفته است: «دانشگاه تربیت مدرس تاکنون ۱۷ درصد از بودجه خود را دریافت کرده است و ۳۰ میلیارد تومان از ابتدای امسال کسری بودجه دارد و با توجه به اینکه ۸۰ درصد از هزینه شامل حقوق و دستمزد و قبوض آب و برق بوده و غیرقابل اجتناب هستند، این کمبود بودجه به امور پژوهشی، فرهنگی و طرح ارتقای دانشگاه لطمه خواهد زد. امیدواریم بودجه دانشگاه تا پایان سال به‌طور کامل تامین شود تا دانشگاه کمتر تحت فشار قرار گیرد.»

ممکن است نتوانیم دانشگاه را با بودجه کمتر اداره کنیم
محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران نیز اخیرا ضمن اشاره به این وضعیت گفته است: «ممکن است نتوانیم دانشگاه را با بودجه کمتر اداره کنیم. باید ببینیم موضوع کاهش بودجه در دانشگاه‌ها چقدر جدی است. خود دوستان هم می‌دانند. 85 درصد بودجه‌ای که دولت به ما می‌دهد، صرف حقوق و دستمزد می‌شود، این در حالی است که هزینه‌های مربوط به بخش تغذیه هم به‌شدت افزایش پیدا کرده است. امسال هم حجم بیشتری از دانشجویان برای استفاده از خدمات غذایی مراجعه خواهند کرد و ما هشت درصد قیمت تمام‌شده را از دانشجویان دریافت می‌کنیم. اگر مثل سال گذشته اعتبارات ویژه‌ای در این خصوص اختصاص پیدا نکند، حتما در این قسمت هم دچار مشکل خواهیم شد. در حال حاضر، وزارت علوم به نمایندگی از دانشگاه‌ها مشغول پیگیری این موضوع است.»

«شیر نفت» وصل نشود دانشگاه را اداره نمی‌کنیم!
این اظهارات گوشه هایی از مواضع اخیر مسئولان آموزش عالی کشور است، مسئولانی که رسما اعلام کرده اند که اگر بودجه دانشگاه که متکی به «شیرنفت» است به دانشگاه ها تزریق نشود اداره دانشگاه ممکن نیست. به نظر میرسد عدم علاقه دانشگاه ها به درآمدزایی از راه های غیر از اخذشهریه از داشجویان و نبود مدیران خلاق و نوآور در بدنه آموزش عالی باعث خواهد شد این دست مواضع بیش از گذشته در فضای اقتصادی کشور منتشر شود.


کد خبرنگار : 16