تاریخ : 1398,دوشنبه 31 تير18:12
کد خبر : 320928 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

گلایه دانشجویان دانشگاه خلیج فارس از نحوه هرس درختان

چند تن از دانشجویان دانشگاه خلیج فارس بوشهر گزارش دادند درختان این دانشگاه قطع شده اند اما روابط عمومی دانشگاه در پی پیگیری ایسنا پاسخ داده، دانشگاه تنها اقدام به هرس درختان کنوکارپوس کرده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، تعدادی از دانشگاه خلیج فارس بوشهر با اعتراض به شیوه هرس درختان به ایسنا گفته اند "دلخوشی دانشجویان به این درختان و سایه های پر و پیمان آن بود در حالی که الان چیزی از سایه و سرسبزی آن باقی نگذاشته‌اند.

آنها ادامه دادند: از هفته پیش چند نفر کارگر با اره برقی اقدام به بریدن و قطع شاخه‌های درختان سطح دانشگاه کردند ؛ ما از هرس و شیوه های صحیح آن اطلاع چندانی نداریم اما می‌دانیم که ظاهر جدید درختان دانشگاه نمی تواند حاصل یک اقدام کارشناسی باشد.

مقایسه فضای دانشگاه قبل از هرس و بعد از آن نشان می دهد که هرس انجام شده تا چه حد کارشناسی و یا بر طبق اصول بوده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه خلیج فارس بوشهر در این خصوص گفت: دانشگاه اقدام به هرس درختان کنوکارپوس کرده است، چرا که ارتفاع این درختان به بیش از ۲۰ متر رسیده بود و در فصل پاییز و همزمان با شروع باد و باران اغلب شکسته می‌شوند.

رضا نکیسا عنوان کرد: اکنون برنامه دانشگاه هرس این درختان است کاری که معمولا شهرداری در خیابان‌ها هم انجام می دهد و برای بخشی از این درختان که در مسیر تردد دانشجو، استاد و یا کارکنان هستند برنامه هرس داریم که متاسفانه به مدت چند سال انجام نشده بود.

وی در پاسخ به خبر قطع درختان و تصاویر این اقدام گفت: قطع درختان انجام نشده است، بلکه فقط کنوکارپوس‎ها را در ارتفاع  ۴ متر هرس می‌کنند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه خلیج فارس با بیان اینکه هرس درختان جزیی از برنامه های خدمات دانشگاه است که به طور معمول انجام می شود، توضیح داد: ارتفاع این درختان بین ده تا سی متر بوده و چوب‌ها نیز مربوط به شاخه‌های اضافی است.

نکیسا در خصوص نحوه هرس درختان دانشگاه ادامه داد: این کار به یک شرکت از بیرون دانشگاه سپرده شده است و کارکنان خدمات دانشگاه متولی آن نبوده اند.

دبیر شورای صنفی دانشگاه خلیج فارس بوشهر در این باره می گوید: موضوع حدودا از دو ماه پیش شروع شده، ظاهرا در قسمت‌هایی از دانشگاه به دلیل بالا بودن سن درختان و آسیبی که ریشه‌ها به محیط اطراف وارد می‌کند اقدام به قطع درختان کرده اند، این دلیلی است که در این باره عنوان شده است، حالا اینکه تا حدودی زیاده روی شده را پیگیر نشده ایم و آمار دقیقی هم از قطع درختان ندارم.

علی صفری با بیان اینکه جریان هرس نبوده و اینکه بخواهد به نام هرس تمام شود موضوع دیگری است، ادامه داد: از دو ماه پیش بخش هایی از درختان پشت سلف دانشگاه را تقریبا قطع کرده بودند، زیرا در عملیات هرس معمولا با اره‌های بلند تنها تاج بالایی درخت قطع می‌شود و در واقع پیرایش صورت می‌گیرد ولی چیزی که من دیدم هرس نبود.

وی ادامه داد: در خصوص نوع درختان نیز اطلاعی ندارم اما در قسمت‌هایی از دانشگاه اقدام به کاشت درختان لیمو و نارنج کرده اند که فکر می‌کنم به عنوان جایگزینی برای درخت‌های قطع شده باشد.

گفتنی است هرس به موقع و اصولی درختان موجب قوی شدن درخت در سال های اولیه رشد می شود، اما عملیات هرس درختان و درختچه‌های مختلف متفاوت بوده و باید به شکل اصولی و توسط نیروهای آموزش دیده انجام ‌شود چرا که هرس کردن، کار نسبتاً حساسی است و نباید در طی این کار به شاخه‌های اصلی آسیبی برسد و با هر اشتباه ممکن است به گیاه صدمه‌ای جدی وارد و یا عمر آن کوتاه شود.