تاریخ : 1398,دوشنبه 31 تير22:47
کد خبر : 320991 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

پاسخ اردکانیان به سوال نماینده بم

وزیر نیرو گفت: با افزایش ۲۵۰ درصدی ورودی آب سد‌ها در سال جاری خروجی آب سد‌ها ۱۹۳ درصد افزایش داشته که متناسب با نیاز‌های کشور بخش اعظم آن ذخیره شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از باشگاه خبرنگاران، رضا اردکانیان وزیر نیرو در صحن علنی امروز مجلس و در پاسخ به سؤال حبیب‌الله نیکزادی‌پناه مبنی براینکه علت عدم اعمال مدیریت علمی و عملی در امور آب کشور چیست، گفت: وزارت نیرو در راستای انجام وظایف هماهنگی بین آب شرب و آب کشاورزی، موظف به انجام اقدامات سازه‌ای و غیرسازه‌ای تامین منابع آب است و برهمین اساس مجوز تاسیسات آب در قالب حوزه‌های آبریز مختلف را بررسی و صادر می‌کند.

وی با بیان اینکه ۱۷۹ سد مخزنی براساس مدل‌های مختلف در کشور در حال بهره‌برداری است، تصریح کرد: وضعیت سد‌های کشور از اول مهر سال  جاری تا ۲۵ تیر ماه بیانگر مدیریت بهینه سد‌ها و متناسب با آورده رودخانه‌هاست، با افزایش ۲۵۰ درصدی ورودی آب سد‌ها در سال آبی جاری خروجی آب سد‌ها ۱۹۳ درصد افزایش داشته که متناسب با نیاز‌های کشور بخش اعظم این آب‌ها ذخیره شده است.

اردکانیان با اشاره به اینکه اکنون ۷۵ درصد مخازن سد‌ها پر است در حالی که پارسال این رقم فقط ۴۹ درصد بوده است، افزود: کل چاه‌های انسداد یافته تا ابتدای دولت یازدهم، ۱۷ هزار مورد بود که از ابتدای کار دولت یازدهم تا پایان سال ۹۷ به ۵۷ هزار و ۶۵۷ حلقه رسیده است.

وی تاکید کرد: برنامه مدیریت منابع آب و مصارف سد‌ها در ابتدای هر سال تنظیم و ابلاغ می‌شود و ما توانستیم سال گذشته علیرغم آنکه خشک‌ترین سال در ۵۰ سال اخیر بود، با بردباری مردم و البته با اتکاء به این برنامه‌ها و ظرفیت کارشناسی و تخصصی در وزارت نیرو، این شرایط را مدیریت کنیم.

وزیر نیرو باتاکید براینکه در واقع ما توانستیم خشک‌ترین سال در ۵ دهه اخیر را با تجربه مدیریتی نیرو‌های خود بگذرانیم، تصریح کرد: معتقدیم منابع آب کشور، یک ثروت اندوخته شده است و باید با تدابیر لازم آن را نگهداری و حفظ کنیم.

وی بیان کرد: برای ۱۱۰ سد مخزنی در کشور ما برنامه مدیریت منابع مصرف را تدوین و ابلاغ خواهیم کرد، برخی از سد‌های استان کرمان نیز در این برنامه قرار دارند و از ابتدای سال آبی جاری تا پایان تیرماه مقداری آب از این سد‌ها برای تأمین آب کشاورزی و صنعتی در نظر گرفته شده است.

اردکانیان با بیان اینکه بهره برداری از منابع آب سد‌ها مستلزم این است که حداکثر تأمین آب از منابع سدی را داشته باشیم، گفت: ما اساس کار خود را بر شایسته گزینی و استفاده از نیرو‌های باکیفیت در وزارت نیرو گذاشتیم و امیدواریم بتوانیم در مدیریت علمی و عملی در امور آب کشور با سرعت بیشتری پیش رویم.