تاریخ : 1398,چهارشنبه 02 مرداد03:31
کد خبر : 321177 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

دبیر عدالتخواه دانشجویی در نشست با علی‌اکبری چه گفت؟

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: برخی ائمه جمعه در بزنگاههای انقلاب ساکت هستند و این سکوت را در رابطه با CFT، پالرمو، برجام و مفاسد اقتصادی شاهد بودیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با بیان اینکه بنده در این دیدار این حدیث امام علی (ع) را که هر کس ساکت است برادر کسی است که به باطل رضایت داده را به فضای ائمه جمعه سراسر کشور تعمیم دادم، گفت: بنده گفتم ممکن است ائمه جمعه‌ای باشند که خودشان فاسد نیستند، اما با سکوتشان راه باز کن تخلف می‌شوند و یا اینکه ممکن است خودشان هم مصلح باشند، اما جلوی هر نوع فعالیت انقلابی و اصلاح گرایانه را بگیرند. این ویژگی افرادی است که در تمام اتفاقات خنثی و ساکت عمل می‌کنند و در برابر موضوعات مهم کشور و در بزنگاه‌های انقلاب مثل CFT، پالرمو، برجام و مفاسد اقتصادی ساکت هستند.

صبوری افزود: حرف ما به رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور این بود که در انتصاب‌های خود دقت لازم را داشته باشد و افرادی را انتخاب کند که حداقل دارای سابقه مبارزاتی بوده و جرات مقابله و ایستادگی در مقابل تخلف، سیاسی و کاری و فساد را داشته باشند.

وی با بیان اینکه بنده خطاب به حجت الاسلام حاج علی اکبری گفتم که از شما توقع داریم در موضع گیری‌ها صراحت بیشتری داشته باشید، چون ما دوست نداریم او به نماد جوان محافظه کار تبدیل شود، افزود: نکته دیگری که بنده به آن اشاره کردم این بود که برخی شیوه‌های مدیریتی برای انتقاد گریزی وجود دارد که برخی مدیران و مجموعه‌ها برای اینکه از تیغ تیز انتقاد‌ها فرار کنند همان اول اعلام می‌کنند که هر کسی طرح، ایده و پیشنهادی دارد آن را ارائه کند که این مدل را هم آقای حاج علی اکبری پیاده کردند و طی فراخوانی اعلام کردند که هر کسی طرح و پیشنهادی دارد آن را ارائه کند. در همین رابطه بنده به سند تحول دستگاه‌های امامت جمعه که توسط تعدادی از اساتید، طلاب انقلابی و اهل تفکر حوزه طراحی شده اشاره کردم. این سند چند ماه پیش تحویل شورای سیاست گذاری ائمه جمعه شد و ما هم در دیدار دانشجویی آن را تحویل رهبر معظم انقلاب دادیم که دفتر رهبری هم مجدد آن را به شورای سیاست گذاری ارجاع دادند با این وجود از دفتر شورا با ما تماس گرفتند و پرسیدند که آیا آن سندی را که شما به رهبر انقلاب ارائه کرده اید همان سندی است که عده‌ای طلاب و اساتید تهیه کرده اند که ما گفتیم همان است و آن‌ها هم گفتند خداحافظ و پس از آن هیچ اتفاقی برای آن سند که به تایید خیلی از علما و فضلا رسیده بود نیفتاد؛ و بنده این مدل را بیشتر مدلی برای انتقاد گریزی می‌دانم.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی با بیان اینکه بنده گفتم که بچه‌های انقلابی دیگر فریب کار‌های تقلبی و نمادین را نمی‌خورند و به حداقلیات هم قانع نمی‌شوند، گفت: بنده گفتم اینکه ما وقتی یک امام جمعه را در صف میوه فروشی می‌بینیم این را تحول نمی‌دانیم، چون مگر قرار است که امام جمعه در صف میوه فروشی نایستد و یا قرار است که امام جمعه سوار تاکسی نشود.

صبوری افزود: موضوع دیگر که به آن اشاره شد این است که بنده خطاب به آقای حاج علی اکبری گفتم شما ۱.۵ سال مسئول شورای سیاست گذاری ائمه جمعه بوده اید و هیچ دستوری برای حذف نرده‌های نماز جمعه در تمام کشور نداده اید و بعد روزی که خودتان خطیب نماز جمعه بوده اید روی حذف نرده‌ها مانور دادید و از بین سه نرده هم فقط یک نرده را برداشتید به نظر ما این‌ها کار‌های نمادین است.

دبیر جنبش عدالتتخواه با بیان اینکه بنده اشاره کردم که به گفته رهبر معظم انقلاب تحول یک امر دفعی است و یک امر تدریجی نمی‌تواند باشد، افزود: اینکه بگوییم آرام آرام و در سال‌های متمادی تحول رخ می‌دهد ما اسم این را تحول نمی‌گذاریم.

صبوری با بیان اینکه ما در این نشست دو نکته و سوال داشتیم که بی پاسخ ماند، افزود: نکته اول ما این بود که سیستم نظارتی و سازوکار مجازات ائمه جمعه متخلف که با آبروی نظام بازی می‌کنند، چیست؟ از نظر ما چنین سیستمی وجود ندارد و ما چنین سیستمی ندیدیم و هیچ جوابی هم از جانب آقای حاج علی اکبری نشنیدیم؛ البته گفتند که معیار‌هایی داریم، اما ما متوجه این معیار‌ها نشدیم.

وی افزود: بحث بنده این بود که سازوکار مجازات نباید به گونه‌ای باشد که فقط به جابجایی بینجامد یعنی امام جمعه متخلف که تخلفات، برخورد‌های ناشایست، فسادها، سیاسی کاری‌ها و حمایت‌های او از برخی جریانات فاسد در منطقه محرض شده نباید از بروجرد برداشته شود آن هم با فشار بچه‌های انقلاب و بعد به عنوان امام جمعه رباط کریم منصوب شود بی آنکه شورای سیاست گذاری ائمه جمعه این تخلفات را کشف کرده باشد.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی با بیان اینکه بنده در این نشست به نامشخص بودن سیستم و معیارگزینش ائمه جمعه اشاره کردم، گفت: سوال بنده این بود که آیا با یک هفته آموزش یک فرد مناسب امامت جمعه و نمایندگی، ولی فقیه در یک استان است که پاسخی هم در این رابطه نشنیدیم.

صبوری با بیان اینکه بنده در این نشست به بیانیه رسمی و علنی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه علیه امام جمعه کرج به عنوان یک رفتار ناشایست اشاره کردم، افزود: بنده گفتم امام جمعه کرج در حد یک دقیقه در خطبه‌های نماز جمعه روبروی جریان‌ها و صاحبان قدرت می‌ایستد و علیه آن‌ها صحبت می‌کند با این وجود بیانیه رسمی و علنی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه یک رفتار خیلی ناشایست و غیرقابل پذیرش بود. به گونه‌ای که برداشت من دانشجو از آن بیانیه آن بود که شورای سیاست گذاری ائمه جمعه به دنبال امام جمعه‌ای است که دهانش در برابر صاحبان قدرت بسته بوده و وکیل الاشراف باشد و نه وکیل الامه.

وی افزود: بنده در ادامه گفتم که در گلستان تخلفات، مفاسد و رویه‌های اشتباه و غلط یک امام جمعه مشخص شده و همه به آن پرداختند، اما در همان مقطع زمانی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه آن ستاد امام جمعه را به عنوان ستاد نماز جمعه نمونه معرفی کرده و از آن تقدیر می‌کند با این وجود وقتی که واکنش شورای سیاست گذاری ائمه جمعه نسبت به امام جمعه کرج و گلستان را با هم مقایسه می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که این شورا به دنبال وکیل الاشراف است و نه وکیل الامه و این رویه اصلا خوبی نیست.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: موضوع دیگری که به آن اشاره شد این بود که ائمه جمعه مستقیما با مشکلات مردم مواجه نمی‌شود و از آن‌ها حمایت نمی‌کنند مثلا در ده ونک هیچ امام جمعه نرفت ببیند که مشکل مردم چیست و یا در امیدیه نه تنها با فساد مبارزه نمی‌کنند و عزم مقابله با فساد را ندارند بلکه سد راه بچه‌های انقلابی می‌شوند که می‌خواهند با فساد مبارزه کنند. انتظار ما این است که هم در تهران و هم در شهر‌های دیگر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه از ائمه جمعه‌ای که با فساد مبارزه می‌کنند و هزینه می‌دهند و ممکن است با آن‌ها مقابله‌هایی شود حمایت کند مثلا آقای موسوی فرد در اهواز باید به شدت از طرف شورا حمایت شود تا بتواند بهتر کار کرده و رویه‌های اشتباهی را که در گذشته بوده اصلاح کند.

صبوری تصریح کرد: جنبش عدالت خواه دانشجویی لیست طولانی و مفصلی از تخلفات و رفتار‌های خلاف شئون برخی ائمه جمعه را تهیه کرده که بنده گفتم این بسته را به شرط اینکه آقای حاج علی اکبری ضمانت مجازات ائمه جمعه متخلف را به ما بدهند این بسته را به دست او می‌رسانیم. بنده در ادامه به یک سری از اسامی و تخلفات ائمه جمعه اشاره کردم. بخشی از این تخلفات به گونه‌ای است که حتی قابلیت پیگیری قضایی دارند.

صبوری به وعده‌های رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه در جمع فعالان دانشجویی اشاره کرد و افزود: یکی از این وعده‌ها این بود که آقای حاج علی اکبری برخی از دانشجویان حاضر در این نشست را به عنوان مشاور خود انتخاب می‌کنند تا در سال چند جلسه را با این دانشجویان با محوریت بیان مسائل و دیدگاه‌ها و همچنین بیان تخلفات و نقاط ضعف ائمه جمعه برگزار کنند.

وی اظهار کرد: وعده دیگری که رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه داد این بود که قول دادند به تخلفاتی که دانشجویان آن‌ها را به شورا ارائه می‌دهند رسیدگی و آن‌ها را پیگیری کنند؛ و یک وعده دیگر هم این بود که این جلسات ادامه پیدا کنند.