تاریخ : 1398,چهارشنبه 02 مرداد14:56
کد خبر : 321226 - سرویس خبری : آخرین اخبار فرهنگی اجتماعی

روزنامه جمهوری اسلامی: ما هم کوچک شدیم!

مایل نیستیم شرایط نامناسب اقتصادی کشور را فقط به تحریم‌ها نسبت بدهیم، زیرا قاطعانه معتقدیم اگر ‏سازوکار نظارتی دقیقی در کشور وجود داشته باشد، حتی در شرایط تحریم هم می‌توان کشور را بدون چنین ‏مشکلاتی اداره کرد.

خبرنامه دانشجویان ایران: روزنامه جمهوری اسلامی ایران که از امروز با قطع کوچک منتشر می شود، در مقاله ای به قلم مسیح مهاجری به این موضوع پرداخت و علت این «تصمیم اجباری» را گرانی کاغذ عنوان کرد.

در متن این بیانیه آمده است:
روزنامه جمهوری اسلامی، از امروز در قطع کوچک منتشر می‌شود. این، یک تصمیم اجباری است که به‌خاطر ‏گرانی کاغذ و با هدف صرفه‌جوئی در هزینه‌ها گرفته شده و شرایط نامناسب اقتصادی کشور ما را به این ‏تصمیم رسانده است‎.

مایل نیستیم شرایط نامناسب اقتصادی کشور را فقط به تحریم‌ها نسبت بدهیم، زیرا قاطعانه معتقدیم اگر ‏سازوکار نظارتی دقیقی در کشور وجود داشته باشد، حتی در شرایط تحریم هم می‌توان کشور را بدون چنین ‏مشکلاتی اداره کرد. مشکل کاغذ، فیلم، زینک، مرکب و سایر هزینه‌های انتشار روزنامه، از عوارض فسادی ‏است که در لایه‌های مختلف مدیریتی کشور جا خوش کرده و دست واسطه‌ها را برای سوءاستفاده‌های کلان ‏باز گذاشته است. این فساد، در تمام بخش‌ها قابل مشاهده است و مافیای واردات کاغذ و سایر اقلام چاپ یکی ‏از آنهاست. متاسفانه تولید داخلی کاغذ نیز در پیچ و خم بی‌عملی‌ها تعطیل شده است‎

به نظر می‌رسد عقب‌نشینی اجباری ما مطبوعاتی‌ها در برابر این «مافیا» منحصر به یک مرحله نیست. در این ‏مرحله ما ناچار شده‌ایم قطع روزنامه را کوچک کنیم، کاری که ما را وادار کرد احساس کنیم وضعیت نامناسب ‏اقتصادی، ما را هم کوچک کرده است. خدا کند شرایط به‌گونه‌ای رقم بخورد که مجبور نشویم تن به ‏تحمیل‌های مراحل بعدی نیز بدهیم که انتهای آن تعطیلی روزنامه است. روزنامه جمهوری اسلامی به‌دلیل ‏اینکه غیردولتی است و به درآمد آگهی‌هایی که چاپ می‌کند متکی است، در مقطع کنونی که هجوم افزایش ‏قیمت‌های اقلام چاپ و سایر هزینه‌ها مجالی برای نفس کشیدن باقی نگذاشته، سخت نیازمند همراهی و ‏همدلی خوانندگان وفادار خود می‌باشد. تا آنجا که در توان داریم با راهکارهایی از قبیل صرفه‌جوئی‌های ویژه ‏اقتصاد مقاومتی، برای ادامه انتشار این روزنامه تلاش می‌کنیم. خدا کند مدیریت کشور بتواند با نظارت قاطعانه ‏بر امور و توجه لازم به بخش فرهنگ، ما مطبوعاتی‌ها و اصحاب فرهنگ را از خطرهای در کمین نشسته، ‏برهاند‎