تاریخ : 1398,شنبه 05 مرداد17:16
کد خبر : 321663 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

سرفصل رشته‌های روانشناسی اجتماعی و اقتصاد محاسباتی تصویب شد

سرفصل‌ درسی و برنامه آموزشی رشته های روانشناسی اجتماعی در مقطع کارشناسی ارشد و اقتصاد محاسباتی در مقطع دکتری پیوسته به تصویب شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی رسید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، جلسه ۱۶۹ شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

پس از سخنان حداد عادل، بررسی سرفصل درسی و برنامه آموزشی رشته روانشناسی اجتماعی در مقطع کارشناسی ارشد در دستور کار قرار گرفت.

در این برنامه درسی که با توجه به نظرات و پیشنهادهای اعضا در جلسات گذشته بازنویسی و ویرایش شده است، مواردی مانند روش تحقیق در این رشته، نظریه‌های جامعه‌شناسی خرد، جامعه‌شناسی احساسات، جامعه‌شناسی هویت و… مورد اشاره قرار گرفته است.

در این گزارش و با اشاره به ارتباط این رشته با علوم اجتماعی و گنجانیدن معارف اسلامی در این حوزه مواردی مانند توجه به مطالعات فرهنگی در بررسی وضعیت روانی جامعه نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

پس از اظهار نظر اعضا و جمع بندی، حداد عادل با رأی مثبت اعضا سرفصل درسی و برنامه آموزشی رشته روانشناسی اجتماعی در مقطع کارشناسی ارشد به تصویب رسید.

دستور دوم جلسه ۱۶۹ شورای تحول و ارتقا علوم انسانی بررسی سرفصل درسی و برنامه آموزشی رشته اقتصاد محاسباتی در مقطع دکتری پیوسته بود که گزارش اقدامات انجام شده در این زمینه توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم ارائه شد.

وی در مورد انگیزه راه‌اندازی این رشته گفت: با توجه به پیشرفت‌های ایجاد شده در فناوری‌های محاسباتی در این رشته قصد داریم تا مهارت‌های استفاده دانش‌آموختگان اقتصاد از این ابزار تقویت شود.

وی افزود: بار اصلی در این زمینه بر عهده دانشکده اقتصاد دانشگاه الزهرا (س) بوده است.

رئیس کارگروه اقتصاد و شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی افزود: با توجه به محدودیت تعداد دروس اصلی، برخی از مباحث مهم در دروس اختیاری گنجانیده شده است.

وی افزود: در بسیاری از دانشگاه‌ها این درس تحت عنوان اقتصاد محاسباتی رفتاری تدریس می‌شود.

رئیس کارگروه اقتصاد و شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی ادامه داد: رشته اقتصاد جز علوم رفتاری دسته‌بندی می‌شود و به همین دلیل لازم است در آن دروس اسلامی هم باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این سرفصل‌های آموزشی و برنامه درسی بارها با حضور متخصصان رایانه و… بازنویسی شده است.

پس از سخنان حداد عادل، کلیات سرفصل درسی و برنامه آموزشی رشته اقتصاد محاسباتی در مقطع دکتری پیوسته تصویب شد و بررسی جزئیات آن به جلسه آینده موکول شد.