تاریخ : 1398,دوشنبه 14 مرداد14:18
کد خبر : 322811 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

راهنمای رایگان انتخاب رشته کنکور سال ۹۸/ بخش ششم

رتبه قبولی سهمیه ایثارگران در انتخاب رشته کنکور ۹۸ +فرمول

نکته مهم درمورد داوطلبان سهمیه 5 درصدی ایثارگران این است که اگر ظرفیت سهمیه 25 درصد تکمیل نشود، طبق قانون، اولویت اول تکمیل این ظرفیت با داوطلبان سهمیه 5 درصدی ایثارگران و در مرحله بعدی با داوطلبان مشمول سهمیه مناطق می باشند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مردادماه در حالی وارد هفته دوم خود می شود که این هفته سرنوشت نزدیک به یک میلیون داوطلب کنکور سراسری را مشخص می کند، طبق برنامه اعلام شده هفته دوم مردادماه نتایج اولیه این آزمون منتشر می شود، تا داوطلبان مجاز به انتخاب رشته شده اقدام به انتخاب رشته کنند. در کنکور سراسری سال ۹۸ تعداد یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۱۵ داوطلب ثبت نام کردند که با توجه به اعلام علاقمندی به گروه‌های آزمایشی دوم و سوم، تعداد یک میلیون و ۳۵۳ هزار و ۳۲۴ کارت ورود به جلسه آزمون صادر شد. نتایج نهایی آزمون سراسری سال ۹۸ در دهه سوم شهریورماه ۹۸ منتشر می‌شود. اما از همین حالا بحث انتخاب رشته داغ است و بسیاری از داوطلبان که از عملکرد خودشان خبر دارند با سوالات زیادی در ذهن خود دارند. «خبرنامه دانشجویان ایران» در این گزارش رتبه قبولی سهمیه های 25 درصد و 5 درصدی آمده است:

از آنجایی که داوطلبان مشمول سهمیه 25 درصدی ایثارگران در سال های گذشته حداکثر بین 2 تا 4 درصد داوطلبان را تشکیل می دادند آمار گسترده ای از رتبه قبولی این داوطلبان در دسترس نیست. اما اگر بخواهیم بصورت خیلی عمومی و با نگاهی بدبینانه، آخرین رتبه قبولی هر رشته محل با سهمیه مناطق را به رتبه قبولی با سهمیه 25 درصدی ایثارگران ارتباط دهیم می توانیم از مثال تقریبی زیر استفاده کنیم:

اگر رتبه کشوری قبولی رشته x در دانشگاه y مثلا z است، می توانید مطمئن باشید که رتبه کشوری قبولی سهمیه ایثارگران در همان رشته x و دانشگاه y ، رتبه ایست برابر با z+30000 . یعنی سهمیه 25 درصدی ایثارگران می تواند برای قبولی تا 30 هزار تا به رتبه کشوری کسی که از سهمیه ایثارگران استفاده نمی کند اضافه کند.

رتبه قبولی سهمیه ایثارگران در انتخاب رشته کنکور ۹۸ +فرمول

اما در مورد داوطبانی که می خواهند در کنکور 98 برای اولین بار از سهمیه 5 درصدی ایثارگران استفاده کنند نمی توان آمار قبولی ای ارائه داد. تنها می توان به این نکته اشاره کرد که داوطبان مشمول سهمیه 5 درصدی ایثارگران قطعا از داوطلبان سهمیه مناطق با رتبه یکسان شانس بیشتری برای قبولی دارند ولی از آنجایی که ظرفیتی که برای داوطلبان سهمیه 5 درصدی درنظر گرفته شده یک پنجم داوطلبانی است که از سهمیه 25 درصدی استفاده می کنند پس احتمالا در مقایسه با داوطلبان سهمیه 25 درصدی، باید رتبه بهتری کسب کنند تا در یک رشته محل مشابه پذیرفته شوند.

بیشتر بخوانید//

۸ پاسخ به سوالات پرتکرار انتخاب رشته داوطلبان پزشکی
دانلود سوالات مصاحبه دانشگاه فرهنگیان سال ۹۸
۲۰ سوال کلیدی که قبل از انتخاب رشته باید به آن جواب دهید
رتبه مورد نیاز قبولی در رشته علوم قضایی کنکور ۹۸ +جدول

انواع پذیرش و گزینش در کنکور ۹۸ +جدول
 

تاثیر سهمیه رزمندگان در انتخاب رشته کنکور سراسری
رزمندگانی که در جنگ تحمیلی ایران و عراق، حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه داشته اند مشمول سهمیه رزمندگان هستند. حدنصاب قبولی برای مشمولان سهمیه رزمندگان 75 درصد نمره آخرین نفر قبولی است. در دفترچه اشاره ای به ظرفیت درنظر گرفته شده برای سهمیه رزمندگان نشده است. نکته مهم درباره سهمیه رزمندگان این است که طبق مصوبه های مرتبط،  کارکنان پایور ارتش درصورت داشتن حداقل 8 ماه و سربازان وظیفه درصورت داشتن 12 ماه سابقه حضور در مناطق عملیاتی می توانند از سهمیه رزمندگان استفاده کنند.

به این معنی که اگر فردی در دوران دفاع مقدس از پرسنل کادر ثابت، پیمانی و وظیفه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی (ستاد کل نیروهای مسلح، ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران ( آجا )، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ( ودجا)، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران(ناجا) و حداقل 12 ماه خدمت کرده باشد می تواند از مزایای سهمیه رزمندگان در انتخاب رشته کنکور سراسری استفاده کند.

تاثیر سهمیه خانواده شهدا در انتخاب رشته کنکور سراسری
پدر، مادر، خواهر و برادر شهید جزو سهمیه خانواده شهدا محسوب و تابع ضوابط مربوط به سهمیه خانواده شهدا می باشند. در دفترچه کنکور سراسری توضیحی درباره ظرفیت اختصاص یافته به داوطلبان سهمیه خانواده شهدا و حدنصاب قبولی این داوطلبان داده نشده است. لازم به ذکر است که سهمیه خانواده شهدا مانند سهمیه مناطق فقط در کد رشته محل هایی که داوطلب بومی آن هاست اعمال می شود.

تاثیر سهمیه بهیاران در انتخاب رشته کنکور سراسری
بهیار به کسی گفته می شود که مشغول به خدمت در یک مرکز دولتی یا غیردولتی بوده، دارای حداقل 3 سال سابقه کار به عنوان بهیار در استان محل خدمت بوده و دیپلم بهیاری داشته باشد. یک بهیار با این شرایط می تواند از سهمیه بهیاران که 5 درصد از ظرفیت رشته پرستاری در هر دانشگاه به آن ها اختصاص دارد در انتخاب رشته استفاده کند.


کد خبرنگار : 16