تاریخ : 1398,جمعه 18 مرداد04:46
کد خبر : 323330 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

سهمیه داوطلبان کنکور سراسری ۹۸ در مناطق حادثه‌دیده

این سهمیه زمانی اختصاص خواهد یافت که بلایای طبیعی موجب خسارتهای جانی و مالی شود به طوری که این خسارتها عملا موجب وقفه و خلل در تحصیل دانش آموزان شده باشد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بر اساس ماده ۵ آیین نامه اجرایی مصوبه جلسه ۸۱۷ مورخ7/ 3/ 1398 شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص ماده واحده تکمیل و تعمیم شمول ماده واحده جلسه ۷۳۹ مورخ - 1392/8/28 شورا مبنی بر اختصاص سهمیه به داوطلبان آزمون سراسری در مناطق درگیر بلایای طبیعی و مصوبه جلسه ۱۹ مورخ 5/ 5/ 1398 شورای سنجش و پذیرش دانشجو، حداکثر ۵ درصد مجموع ظرفیت دوره روزانه دانشگاههای واقع در این استان ها به صورت مازاد بر ظرفیت در رشته های موردنیاز و پیشنهادی استانداری ها پس از تائید شورای سنجش و پذیرش دانشجو، به داوطلبانی که شهر یا بخش «محل اقامت» یا «محل اخذ مدرک تحصیلی سال آخر دوره متوسطه» یا «محل اخذ مدرک تحصیلی سال ماقبل آخر دوره متوسطه» و یا «محل اخذ مدرک تحصیلی دو سال ماقبل آخر دوره متوسطه» در یکی از شهرها با بخش های درگیر بلایای طبیعی باشد، اختصاص داده میشود. این داوطلبان می توانند کدرشته های اختصاصی این شهرستان ها را از بخش های مربوط در دفترچه راهنمای انتخاب رشته، انتخاب نمایند.

*شهر و یا بخش محل اقامت در صورتی ملاک عمل قرار می گیرد که داوطلب مستقلا یا به همراه خانواده در زمان وقوع بلایای طبیعی در آن شهرستان یا بخش اقامت داشته و این موضوع مورد تأیید فرمانداری ذی ربط قرار گیرد.

*داوطلبانی که شرایط استفاده از این آیین نامه را دارند و در زمان وقوع بلایای طبیعی، آسیب جانی و مالی دیده اند، باید قبل از انتخاب رشته گواهی مربوط (نمونه مندرج در انتهای این دفترچه) را از فرمانداری محل رخداد حادثه دریافت و در زمان انتخاب رشته، گزینه مربوط به استفاده از این سهمیه را انتخاب نمایند.

*داوطلبانی که با این سهمیه در دانشگاه پذیرفته می شوند، باید در زمان قبولی گواهی دریافتی فوق را به دانشگاه محل قبولی تحویل نمایند و اگر فاقد گواهی مورد تائید فرمانداری باشند، قبولی آنها لغو می شود و اجازه شرکت در آزمون سال بعد را نخواهند داشت.

*این ظرفیت در دانشگاههای واقع در مناطق آسیب دیده همان استان اختصاص می یابد و در صورت نبود رشته در آن استان، در دانشگاههای واقع در استانهای همجوار اختصاص داده می شود. اولویت با دانشگاه های واقع در شهر منطقه آسیب دیده، سپس دانشگاههای واقع در استان مربوطه است.

*این سهمیه زمانی اختصاص خواهد یافت که بلایای طبیعی موجب خسارتهای جانی و مالی شود به طوری که این خسارتها عملا موجب وقفه و خلل در تحصیل دانش آموزان شده باشد.

*پذیرش در این کدرشته محل ها مستلزم کسب حدنصاب ۸۰ درصد گزینش آزاد و در رشته های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی کسب حدنصاب ۸۵ درصد گزینش آزاد خواهد بود. و میزان تعهد خدمت پذیرفته شدگان با استفاده از این سهمیه، دو برابر مدت تحصیل است که در زمان ثبت نام باید تعهد خود را به استانداری مربوطه اعلام و یک نسخه از آن در پرونده دانشجو درج شود.

*هر گونه تغییر رشته یا انتقال برای پذیرفته شدگان با استفاده از این سهمیه ممنوع است.

*مدت اعتبار سهمیه برای هر منطقه درگیر بلایای طبیعی، حداکثر ۳ سال می باشد. در سال اول وقوع بلایای طبیعی، توسط سازمان سنجش آموزش کشور اقدام می شود. برای تخصیص سهمیه در سال دوم و یا سال سوم از زمان شروع اختصاص سهمیه برای آن منطقه، در صورت تصویب شورای سنجش و پذیرش دانشجو، اقدام خواهد شد.


کد خبرنگار : 38