تاریخ : 1398,یکشنبه 20 مرداد15:16
کد خبر : 323512 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

در اولین روز از دوره آموزشی «مدرسه عدالت‌خواهی» چه گذشت؟

شهبازی: انقلابی‌گری را باید در مقابل محافظه‌کاری قرار داد/ یزدانی: عده‌ای به تفکرات امام، کاریکاتوری نگاه می‌کنند

اولین دوره آموزشی مدرسه عدالت خواهی روز گذشته با سخنرانی محمدحسین صبوری، دبیر جنبش عدالتخواه آغاز شد. در اولین روز از این دوره کارگاه های متفاوتی با حضور افرادی مانند افرادی مانند محمدصادق شهبازی، سعید خورشیدی و جمال یزدانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اولین دوره آموزشی مدرسه عدالت خواهی روز گذشته با سخنرانی محمدحسین صبوری، دبیر جنبش عدالتخواه آغاز شد. در اولین روز از این دوره کارگاه های متفاوتی با حضور افرادی مانند افرادی مانند محمدصادق شهبازی، سعید خورشیدی و جمال یزدانی برگزار شد.

انقلاب اسلامی، قیامی برای مبارزه و تفکر مجاهدانه
محمدصادق شهبازی، دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی در نخستین دوره مدرسه عدالتخواهی با اشاره به واقع 15 خرداد سال ۱۳۴۲، گفت: رژیم شاه از امام خواسته بود که علیه شاه و رژیم اسرائیل سخنی نگوید اما ایشان علیه انها سخنرانی کردند و دستگیر شدند که منجر به قیام های خونین و کشتار یک روزه ۱۵هزار نفر در قم شد.

وی اضافه کرد: در آن ایام، اگر کسی از مبارزه حرف می زد او را مارکسیست و لیبرالیست می نامیدند و به دلیل همین فضای سنگین در حوزه های علمیه و متدینین بود که امام گفتند خون دلی که پدر پیرتان از این طایفه خورده است از کسی نخورده است و عنوان مارهای خوش خط و خال را بر آنان نهادند.

شهبازی ادامه داد: امام پس از گفتگو با آیت الله حکیم از ایشان خواستند که به مبارزه برخیزند اما ایشان از تنهایی و عدم مقلد واقعی گلایه کردند. امام در جواب ایشان فرمودند ما همراهیتان میکنیم، شما بپاخیزید اما ایت الله حکیم گفت که جواب خون شهدا را چه کسی می دهد و امام فرمود من جواب می دهم. امام ایشان را به قم فراخواندند ولی همچنان ایشان در مواجهه با اتفاقات جهان اسلام سکوت میکردند. پس از فوت ایت الله حکیم، امام مراجع را به وحدت دعوت کردند ولی باز هم در ادامه راه او را تنها گذاشتند.

این فعال عدالتخواه اظهار کرد: امام می خواستند اراده خدا را بر ما جاری و حاکم کند و قیام برای خدا انجام دهد. قل انما اعظم بواحده ان تقولوا... قیام خداخواهی، عدالتخواهی، استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی است که این قیام مقابل قیام برای نفس است، قیامی که مذهبی ها را به مبارزه و تفکر مجاهدانه دعوت می کند.

شهبازی با طرح مبحث جدال دو اسلام، عنوان کرد: دو اصطلاح در بیانات امام استفاده می شده است: اسلام آمریکایی:التقاطی، متحجر، مرفهین بی درد، ملاهای کثیف درباری، سرمایه داری و اسلام ناب محمدی: پابرهنگان، مستضعفین، تازیانه خورهای تاریخ. دین دارای یک هسته و یک پوسته می باشد که امام روی هسته دین متمرکز بودند تا (لیقوم الناس بالقسط و عدالت خواهی) (ولیجعل الله...سبیلا و استقلال) گسترش یابد.

وی با اشاره به چند سخنرانی مقام معظم رهبری(سالگرد رحلت امام، بیست سالگی و چهل سالگی انقلاب...) به تعریف صحیحی از اسلام پرداختند و گفتند: اسلام جهاد و شهادت، اسلام تعبد و تعقل، اسلام دنیا و آخرت، اسلام علم و معرفت، اسلام دیانت و سیاست، اسلام قیام و عمل، اسلام فرد و جامعه، اسلام نجات بخشی محرومان و در نهایت اسلام ناب محمدی است.

دبیر اسبق جنبش عدالتخواه در ادامه افزود: هدف خلقت فردی عبودیت و تعبد است. اما هدف خلقت اجتماعی «عدالت» است. ما میبینیم که در مقابل، بلوک شرق، بلوک بی طبقه، برده داری، زمین داری، سرمایه داری صنعتی، دیکتاتوری طبقه کارگر، سوسیالیسم و کمونیسم(دولت حداکثری) است. و همچنین بلوک غرب با اصالت فردی و اباحه گری و کاپیتالیسم(دولت حداقلی) قرار دارد.

شهبازی با اشاره به دو نوع گروه با تفکر معنویت بدون مبارزه و مبارزه منهای معنویت، آنها را در مقابل تفکر عارفان مبارزه‌جو دانست و افزود: الهیات انقلابی گری را باید در مقابل الهیات محافظه کاری قرار بدهیم.

وی در پایان با اشاره به نقش قرآن در زندگی بشر گفت: قرآن را به نطق دربیاوریم، قرآن را وارد زندگی کنیم. قرآن برای هر لحظه زندگی برنامه دارد. توحیدی کردن همه عرصه های زندگی صلاح فردی و اصلاح جامعه باید هر دو در فرد رشد پیدا کند، هرکدام از این دو به تنهایی مانع رشد است. نباید فراموش کنیم که اسلام ناب محمدی یک جامعیت و یک اولویت دارد.

نگاه کاریکاتوری و سلیقه ای به تفکرات امام، زمینه ساز انحطاط و فریب های سیاسی است
جمال یزدانی در جمع دانشجویان گفت: متن اندیشه امام و رهبری باید در عمل و برنامه ریزی خواننده نیز اثرگذار باشد. هر کسی که در حوزه انقلاب اسلامی قصد انجام فعالیت دارد باید امام را بشناسد و بخواند، حضرت آقا در این خصوص میفرمایند باید با صحیفه امام انس داشت. انس یعنی مدام به آن رجوع کرد، با آن زندگی کرد و شرط پایداری در مسیر امام نیز همین انس و مداومت بر این عمل است.

او ادامه داد: منبع مهم برای مطالعه اندیشه امام، صحیفه امام است. از ویژگی های این کتاب: انضمام و عینی بودن متن این کتاب است، صحیفه امام خود آموزی واقعی برای زندگی مسلمانانه و عدالتخواهانه است.

یزدانی افزود: یکی از مشکلات تشکل های دانشجویی تشتت فکری است، باید از ابتدا به انسجام محتوایی و فکری درونی رسید.اینکه شناخت مسائل دینی هر گوشه از عقاید را از یکی بگیریم موجب انسجام نمیشود

او ضمن اشاره به نیاز به مطالعه نظام وار گفت: صرفا نباید به جلد 21 صحیفه و جدال دو اسلام اکتفا کرد باید به مثابه یک نظام فکری صحیفه را دید.

یزدانی افزود:عده ای به تفکرات امام،کاریکاتوری و سابقه ای نگاه میکنند، اگر این پیوستگی را درنیابیم دچار فریب های سیاسی میشویم.

او افزود: تقابلِ اسلام ناب محمدی و اسلام امریکایی، امروز هم ذیل اندیشه امام موجود است که باید ادبیات ان را بروز کنیم و البته حضرت آقا این ادبیات را دارند برای مثال واژه هایی چون آتش به اختیار و جنبش نرم افزاری و .. از این دست است. باید نسبت به امام شناخت جامع و عمیق باید کسب کرد و مواجهه عملی با اندیشه امام باید داشت.

حذف جهاد و استقامت از نشانه های اسلام سلطنتی است
سعید خورشیدی نیز در اولین دوره از کارگاه مدرسه عدالتخواهی گفت: یکی از مهمترین منابعی که جهان بینی، اعتقادات و آرمان های افراد را شکل میدهد دین است، همانند دین اسلام که نظام جاهلی مبتنی بر نژاد و خون و نسب را دگرگون کرد و نظامی توحیدی بر اساس حق و باطل شکل گرفت.

خورشیدی گفت: امام معتقد بود مردم به ساختار اجتماعی جدیدی نیاز داشتند که پاسخگوی مطالباتشان باشد و جریان جدید انقلاب اسلامی که بر پایه اسلام ناب محمدی بود این ویژگی را دارا بود.

او افزود: امام تحلیلشان این بود که تحول فرهنگی اصلی ترین عاملی ست که باعث وقوع انقلاب شده است

خورشیدی ادامه داد: امام میگفت حتی با ترور شاه مسئله حل نمیشود بلکه باید اسلام سلطنتی تغییر کرده و اسلام ناب محمدی جایگزین آن گردد و این تحول بزرگ باید ایجاد گردد

او گفت: این اسلام سلطنتی و قلابی همان اسلامی است که از مهم ترین ویژگی هایش تحریف واژه ها به نفع استکبار است، حذف امر به معروف و نهی از منکر است، حذف جهاد و استقامت است.


کد خبرنگار : 86