تاریخ : 1398,چهارشنبه 23 مرداد22:51
کد خبر : 323901 - سرویس خبری : آخرین اخبار اقتصادی

افزایش قیمت بنزین گریبان کالاهای اساسی را می‌گیرد

عضو کمیسیون بودجه مجلس می‌گوید: دولت می‌خواهد ضعف خود را در حوزه تامین کالاهای اساسی با افزایش قیمت حامل‌های انرژی جبران کند اما این دیدگاه قابل پذیرش نیست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خانه ملت، محمد حسینی درخصوص وضعیت تولید، مصرف و قیمت حامل‌های انرژی در کشور، گفت: قیمت بسیار پایین حامل‎های انرژی در ایران قابل کتمان نیست و این مسئله موجب ایجاد عدد بزرگ یارانه یا سوبسید در کشور شده و اگرچه برای اصلاح این مهم سناریوهایی طراحی شده است اما اینکه دولت می‌خواهد ضعف خود را در حوزه تامین کالاهای اساسی با افزایش قیمت حامل‌های انرژی جبران کند قابل پذیرش نیست چراکه این دو مولفه از هم جدا هستند.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فریمان در مجلس شورای اسلامی دلیل اصلی مخالفت مجلس با افزایش قیمت حامل‌های انرژی را بی‌اطلاعی از ساز و کار شبکه توزیع کالا و شبکه توزیع یارانه‌ها ازسوی دولت دانست و افزود: مجلسیان نگرانند که با گرانی بنزین، باز هم حباب روانی افزایش قیمت گریبان کالاهای اساسی را بگیرد و مشکلات اقتصادی کشور بیشتر از این شود.  

وی یادآور شد: وجود منابع و ذخایر عظیم انرژی در کشور، ایران را به یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کشورهای دارای منابع انرژی دنیا بدل کرده اما درحالی که رشد مصرف بنزین در بسیاری از کشور‌های جهان متوقف شده است، ایران همچنان در صدر کشورهای دارای بالاترین رشد قرار دارد.

آمارها نشان می‌دهد که اگر افزایش مصرف بنزین با شتاب کنونی ادامه یابد تا چند سال دیگر نیاز به یک پالایشگاه جدید به مقیاس پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس خواهیم داشت

به گفته عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی آمارها نشان می‌دهد که اگر افزایش مصرف بنزین با شتاب کنونی ادامه یابد تا چند سال دیگر نیاز به یک پالایشگاه جدید به مقیاس پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس خواهیم داشت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به تازگی در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه گزارشی درخصوص وضع تولید و مصرف حامل‌های انرژی در کشور و راه‌های ساماندهی آن را تشریح کرده است.