تاریخ : 1398,جمعه 25 مرداد14:42
کد خبر : 324077 - سرویس خبری : فرهنگی اجتماعی

عوامل گاندو در جمع دانشجویان:

پخش گاندو از رسانه ملی یک حماسه فرهنگی هنری بود/ گاندو تابوی سوپراستارها و عشق های مثلثی را شکست

کارگردان گاندو گفت: وقتی فیلمنامه را خواندم اولین سوالم این بود که مگر می شود چنین سریالی را ساخت و پخش کرد؟ از این رو پخش این سریال را که به همت آقای فروغی، مدیرشبکه سه صوررت گرفت، یک حماسه فرهنگی هنری می دانم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی - اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ عوامل سریال گاندو پیش از ظهر امروز با حضور در جمع فعالان فرهنگی سیاسی دانشگاه های کشور که در قالب نهمین دوره طرح ضیافت رضوی در مشهد گردهم آمده اند، به پرسش های آن ها پیرامون این سریال پاسخ گفتند.

گاندو کاملا واقعی و مستند است
مجتبی امینی، تهیه کننده سریال گاندو بااشاره به واکنش های مختلف نسبت به این سریال گفت: گاندو درواقع نوعی مطالبه مردمی است هرچند موتور این مطالبه، 4 دهه بعد از انقلاب و خیلی دیر روشن شده است.

وی درباره نحوه شکل گیری ایده فیلم افزود: باتوجه به وقایع دهه اخیر در کشور و حیرت مردم از تعدد و تکرر آن ها، به دنبال موضوعی برای طرح مطالبات روز مردم بودیم و موضوعات مختلفی را بررسی کردیم؛ از جمله به حفره ها و چالش هایی در بدنه اجرایی دولت رسیدیم و دست هایی که پشت پرده به تحریم ها کمک می کنند لذا درصدد شفاف سازی برآمدیم و در این میان متوجه فردی(جیسون رضائیان) شدیم که در حوزه اجتماعی سیاسی و اقتصادی، راحت از کنارش گذشته اند.

عوامل گاندو در جمع دانشجویان

تهیه کننده سریال گاندو با اشاره به برخی ادعاها مبنی بر تخیلی بودن این سریال، تصریح کرد: داستان گاندو کاملا بر اساس واقعیت پرونده رضائیان و سندهای تصویری شکل گرفته و حتی سایر داستان های حاشیه هم واقعی است لذا حین تهیه سریال نمی دانستیم کار به کجا می رسد و اصولا قابل پخش می شود یا نه؟ چرا که این پرونده خیلی ها را زیرسوال برده بود.

پخش گاندو از رسانه ملی یک حماسه فرهنگی هنری بود
در ادامه، جواد افشار، کارگردان گاندو گفت: وقتی فیلمنامه را خواندم اولین سوالم این بود که مگر می شود چنین سریالی را ساخت و پخش کرد؟ از این رو پخش این سریال را که به همت آقای فروغی، مدیر شبکه سه صوررت گرفت، یک حماسه فرهنگی هنری می دانم.

وی با طرح این پرسش که چرا مردم نباید از حرف های استراتژیک و مهم گاندو باخبر شوند؟ افزود:  جاسوسی لزوما چیز عجیب وغریبی نیست؛ گرفتن اطلاعات طبقه بندی شده و  ارائه آن به دشمن برای ضربه زدن می شود جاسوسی.

کارگردان گاندو ادامه داد: گاندو اقتدار نیروهای امنیتی را نمایش می دهد و این مایه افتخار است؛ حیف است ندانیم چه سربازان شجاع، جسور و دانشمندی در این حوزه های امنیتی اطلاعاتی داریم. این سریال همچنین شبکه های نفوذ را معرفی کرده و می گوید نفوذ، خیلی ساده و از میهمانی های معمولی می تواند شروع و به جاهای کلیدی و خیانت های گسترده ختم شود.

عوامل گاندو در جمع دانشجویان

اگر مجاهدت های مدیر شبکه سه نبود گاندو پخش نمی شد
در ادامه، امینی در پاسخ سوالی پیرامون نقش مدیر شبکه سه در پخش گاندو منشأ فشارها برای عدم پخش آن گفت: متاسفانه روحیه جهادی انقلابی در رسانه ملی بسیار کمرنگ است لذا می توان گفت آقای فروغی از نعمات رسانه ملی است که با وجود آگاهی از تبعات پخش گاندو، مجاهدانه و جانانه پای کار ایستاد و اگر ایشان نبود، این سریال پخش نمی شد.

تهیه کننده گاندو همچنین به امدادهای الهی در روند ساخت گاندو اشاره و تصریح کرد: گاندو را ما نساختیم و یک دم مسیحایی در کار بود که اینگونه درآمد؛ همه عوامل حتی بازیگرها با اعتقاد پای کار بودند و کسی با انگیزه مالی کار نمی کرد، به همین خاطر هم گاندو به دل مردم نشسته است.

وی با اشاره به دیدارش با خانواده های شهدا و مدافعین حرم در کهف الشهدای تهران گفت: شنیدن حرف ها، اشک شوق و خداقوت این خانواده ها، خستگی  فشارها و ناجوانمردانگی ها را از تنمان بیرون برد. معتقد بودند کار ما کمتر از کار فرزندانشان نبوده و برای گاندوی 2 از هیچ حمایتی دریغ نداشتند.

عوامل گاندو در جمع دانشجویان

فقط مانده آبدارچی دولت هم اعتراض کند/ به جای اعتراض، عملکردتان را اصلاح کنید
امینی همچنین درباره منشأ فشارها و مخالفت ها با پخش گاندو اظهار کرد: اخیرا آقای رییس جمهور اعلام کردند که ما منتظر شنیدن نقدها هستیم و نیازی نیست با لکنت نقد کنید؛ ما در گاندو بدون لکنت نقد کردیم ولی از قسمت دوم به بعد خیلی تحت فشار قرار گرفتیم و با سانسور مواجه شدیم. برای اولین بار در تاریخ انقلاب اسلامی، از شخص رییس جمهور گرفته تا کابینه و سایر مسؤولان اینقدر علیه یک فیلم هجمه می کنند تاجایی که فقط مانده آبدارچی دولت اعتراض کند. به مسؤولان پیشنهاد می کنم به جای اعتراض به حقایق ترسیم شده در گاندو، وضع کشور را اصلاح کنند تا علنی شدن ضعف ها اذیتشان نکند.

تنها هزینه سفر مذاکرات در وین، معادل هزینه ساخت 10 گاندو است
وی ادامه داد: من چند روز بعد از نشست خبری سریال، به دولتمردان گفتم «یا عملکردتان را درست کنید یا سوژه بعدی گاندو می شوید» اما بلافاصله فشارها تشدید شد مثل اینکه روی نبض مفاسد آقایان دست گذاشته ایم که خطی که می روند خط انقلاب نبوده و نیست. پاسخ دادند «اگر ما هم پول داشتیم در دفاع از خود فیلم می ساختیم»، این ادعا در حالیست که تنها هزینه سفر مذاکرات در وین، معادل هزینه ساخت        10 گاندو است.

تهیه کننده گاندو اضافه کرد: صنعت سینما در غرب خود را به جایی رسانده که دولتمردان، فاصله کار رسانه ای و فیلم را با واقعیت جامعه درک می کند و برایشان فقط امنیت ملی مهم است؛ از همه چیز عبور می کنند برای پایداری کشورشان ولی دولت ما همه چیز را رها کرده و به تضعیف یک سریال چسبیده است.

امینی با اشاره به تأکید و هشدارهای رهبرمعظم انقلاب نسبت به مساله نفوذ، گفت: گاندو فارغ از همه ملاحظات یا عنادها، مشکلات کشور در حوزه نفوذ را شفاف به تصویر کشیده است تا مردم بدانند برخی آقازاده ها و افراد نزدیک به دولتمردان، پل های ارتباطی نفوذ هستند که اقتصاد و معیشت کشور را تحت تأثیر قرار می دهند.

عوامل گاندو در جمع دانشجویان

قطار روشنگری مسیر خود را ادامه خواهد داد
وی در پاسخ این پرسش که تا کجا حاضرید بایستید و هزینه کنید؟، خاطرنشان کرد: اگرچه این روزها توجیهات مختلفی برای دستگیری و سربه نیستی امثال ما وجود دارد اما جای نگرانی نیست زیرا مسیر قطار مطالبه و روشنگری روشن شده و حتی اگر ما نباشیم این مسیر ادامه خواهد یافت چنان که اکنون هم چند پروژه خوب در همین راستا استارت خورده است. آن ها که پایشان را کج می گذارند بدانند دوران انحراف های پشت پرده گذشته و اگر اصلاح نشوند قطعا مردم حذفشان می کنند.

گاندو زمانی تضعیف کننده دیپلماسی بود که مایکل، آزاد می شد نه تبادل
در ادامه این نشست، افشار درباره تضعیف دستگاه دیپلماسی در گاندو به ویژه سکانس های پایانی آن یادآور شد: این فرض نسبت به گاندو در صورتی صحیح بود که مایکل آزاد می شد اما همه شاهد بودیم که تبادل شد(با 1.7میلیارد دلار پول نقد، رفع تحریم دو بانک و آزادی 21 تن از ایرانی ها) یعنی آزادی با قید و شرط؛ آن هم در دولت اصلاحات. حکم جاسوس اعدام است اما در جهت منافع ملی تبادل شد.

وی در پاسخ این پرسش که چرا تنها چند نفر به نمایندگی از چندین گروه در سریال نقش اصلی را برعهده دارند، تصریح کرد: در درام باید قهرمان داشت؛ اگر دچار تعدد کاراکتر شویم مخاطب امکان همزادپنداری پیدا نمی کند و این حرفه ای نیست. از طرفی باید توجه داشت که این پرونده در داستان واقعی هم شخصیت محور بوده و محمد به عنوان یک جوان آن را پیش برده است.

عوامل گاندو در جمع دانشجویان

انتخاب بازیگران جوان مطابق با واقعیات پرونده بوده است
افشار همچنین درباره علت انتخاب بازیگران جوان که القا می کند امنیت ملی کشور در دست چند جوان است، گفت: نیروهای امنیتی کشور از نخبگان دانشجویی و بسیار باهوش و مسلط به زبان های مختلف هستند. در سرویس های اطلاعاتی دنیا نیز خصوصا در واحد ضدجاسوسی، نیروها جوان و مجرد هستند تا با انگیزه بالا و ذهن پویا و فارغ از هر دغدغه ای به کارشان بپردازند. از طرفی در دفاع مقدس نیز بیش از 80 درصد رزمندگان و فرماندهان ما زیر 30 سال بودند؛ این نشان می دهد اگر به جوانان اعتماد کنیم نتایج شگرفی خواهیم داشت.

گاندو تابوی سوپراستارها و عشق های مثلثی را شکست
 تهیه کننده گاندو نیز در این باره یادآور شد: رِنج سنی مجموعه امنیتی سپاه پاسداران، جوان هستند و محمد واقعی داستان از بس خود را وقف کار کرده، هنوز مجرد است. از سوی دیگر این نکته هم قابل توجه است که اولین بار در تاریخ انقلاب است که سریالی در عین بهره گیری از بازیگران جوان و بدون طرح عشق مثلثی، مخاطب را پای رسانه نشانده است؛ این مهم نشان می دهد اگر فیلمی درست و به جا ساخته شود مردم استقبال می کنند.

وی افزود: در واقع آقای افشار با انتخاب بازیگران جوان و گمنام، ریسک کرد و هم تابوی سوپراستارها و هم عشق های مثلثی را در رسانه ملی شکست.

عوامل گاندو در جمع دانشجویان

سانسورها لطف خدا بود
در ادامه، افشار درباره سانسور برخی صحنه ها و دیالوگ ها در بازپخش سریال، خاطرنشان کرد: سانسور در همه کشورها وجود داشته و طبیعی است اما در مورد گاندو می توان گفت لطف خدا بود زیرا اگر سانسور نمی شد مردم تا این حد حساس نمی شدند و توجه نمی کردند.

این جانباز دفاع مقدس افزود: البته ما جانب انصاف و تقوا را رعایت کرده بودیم؛ مثلا دیالوگی بین محمد و عبدی بود که: «همانقدر که نباید منصوبین دولت از جایگاه رییس جمهور سوء استفاده کنند، رییس جمهور هم نباید از عملکرد منصوبینش ضربه بخورد». اما فشارها باعث شد همه عبارات مربوط به مقامات را حذف کنیم و این عملا به ضرر دولت شد زیرا  هرجای سریال، شائبه ای ایجاد می شد، نوک پیکان ها به سمت رییس جمهور می رفت.

وی با تأکید براینکه سعی کرده ایم در گاندو فراجناحی و مردمی عمل کنیم، درباره اینکه چرا از وحید رهبانی که بازیگری اش توسط وزارت ارشاد ممنوع شده بود، استفاده شده است، گفت: وی حدود 9 سال پیش نقش اصلی فیلم من بود و خیلی عالی بازی کرد لذا هم استعداد بازی اش را دیده بودم هم  نویسندگی و تسلطش به زبان لاتین را. از طرفی اگر یک بازیگر چهره انتخاب می کردم نقشش به عنوان یک نیروی امنیتی برای مردم باورپذیر نمی شد.

عوامل گاندو در جمع دانشجویان

روشن ماندن چراغ روشنگری نیازمند حضور آوینی هاست/40 سال دل به دست آوردن کافیست
امینی در ادامه این نشست در پاسخ پرسشی پیرامون عقبه سازی برای تولید گاندوها گفت: ما در موسسه شهید آوینی شبکه سازی خوبی به منظور کادرسازی داشته ایم و تاکنون 1400 هنرجو در رشته های مختلف آموزش دیده اند که حداقل نیمی از این تعداد حتی در سطوح بین المللی وارد بازار کار شده اند.

وی افزود: روشنگری یک تکلیف برزمین مانده است و جگر شیر می خواهد اما 40 سال دل به دست آوردن کافیست؛ جوانان با توجه به استعدادها و انگیزه ای که دارند، هر کدام یک مرتضی آوینی در وجودشان نهفته است؛ زمینه استعداد خود را در جشنواره هایی مثل عمار کشف کنید و یک عمار برای کشورتان باشید.

تهیه کننده گاندو با اشاره به برخی دیالوگ های غرورآفرین و اثرگذار گاندو، مانند «رهبری در ایران، یک ایدئولوژی است نه یک فرد»، «این طرف میز هم ما هستیم» و «..با این تفاوت که قلبش مثل 40 سال قبل شما پاکه»، از آرش قادری به عنوان نویسنده فیلمنامه قدردانی و تأکید کرد: با همه این اوصاف هیچ کس در کشور جز جواد افشار جرات نداشت این سریال را بسازد.

گفتنی است در پایان این نشست با حضور مسؤولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها از زحمات عوامل گاندو تقدیر شد.


کد خبرنگار : 16