تاریخ : 1398,جمعه 25 مرداد19:58
کد خبر : 324101 - سرویس خبری : اقتصادی

رحیم پور ازغدی در نشست جنبش عدالتخواه دانشجویی؛

اصولِ عدالت، قراردادی و متغیر نیست/ عده‌ای خصوصی‌سازی را مصداق عدالت‌خواهی مطرح کردند

حسن رحیم پور ازغدی گفت: در دهه نود نیز باز بحث میشود که آیا رویکرد خصوصی سازی باقی بماند یا باید به سمت دولتی شدن برود! این مصداق نشان می دهد عدالت به این سادگی نیست. دقت کنید که اصول عدالت قرار دادی نیست و همواره ثابت است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حسن رحیم پور ازغدی در نخستین دوره مدرسه عدالتخواهی که از سوی جنبش عدالتخواه دانشجویی برگزار می شود، به سخنرانی پرداخت. او در ابتدای سخنان خود گفت: ما در این ۴۰ سال هر چه جلوتر آمدیم در حوزه ی نظام سازی و جامعه سازی و... تجربیات مثبت و شیرینی داشتیم و در کنار آن تجربه تلخ نیز داشتیم و این آنقدر مسئله عدالتخواهی را پیچیده می کند که نیاز به تحلیل های پخته تری داریم.

او گفته است: گاهی کسانی که چهل سال پیش عدالت خواه بودند و اکنون در دستگاه های حکومتی قرار گرفتند، خودشان مخاطب عدالتخواهان امروزی واقع شده اند.

رحیم پور ازغدی در ادامه با بیان اینکه "در دهه شصت نهضت ملی شدن مطرح شد" ادامه داد: در دهه هفتاد و هشتاد که کشورهای جهان به سمت خصوصی سازی رفتند عده ای به این رسیدند که اقتصاد ملی جواب نمی دهد و باید رویکرد را به سوی خصوصی سازی تغییر داد. یک مرتبه مصداق عدالت خواهی این شد که خصوصی سازی راه حل مشکل است.

رحیم پور ازغدی در نشست جنبش عدالتخواه دانشجویی

او افزود: اما این مطالبه به تدریج با مصرف زدگی، اشرافیت و عدم شفاف سازی سازمان ها همراه می شود و اثر مثبتی نمی گذارد. این استاد حوزه و دانشگاه در تکمیل این بخش اظهارات خود گفت: در دهه نود نیز باز بحث میشود که آیا رویکرد خصوصی سازی باقی بماند یا باید به سمت دولتی شدن برود! این مصداق نشان می دهد عدالت به این سادگی نیست. دقت کنید که اصول عدالت قرار دادی نیست و همواره ثابت است.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به اینکه "در این زمان چطور عدالت خواهی کنیم که نه دشمن سو استفاده کند و نه سیاه نمایی شود؟ باید واقع بین باشیم نه خوش خیال و نه سیاه نما" گفت: شاخصه های عدالت تمام نمی شود، مدام تکرار می شود و باید جلو برویم. قدم اول برای عدالت خواهی این است که بدانیم چه هست و چه نیست؟ چه گام هایی برداشته شده و کجا متوقف شده است؟ ما باید چه چیزهای را مطالبه کنیم؟

او گفت: شاخص ترین ملاک، قانون اساسی و سخنان امام و رهبری است. سراغ ارگان ها برویم و در قانون ببینیم آیا به وظیفه اش عمل کرده است یا خیر؟ از همه سازمان ها این را مطالبه کنید. از هیچ کس هم نترسید، باید ظرفیتش را هم داشته باشید! درصد زیادی از مردم فقط به فکر خودشان هستند، هر کسی که صرفا به فکر خودش است در عدالت خواهی وارد نشود، کسی که ظرفیت ندارد،وارد عدالت خواهی نشود، چون این مسیر هزینه دارد، کتک و اخراج و بی آبرو شدن دارد و..

او ادامه داد: از فضای مجازی خیلی خوب استفاده کنید، این بهترین شیوه در این زمان است، سوالات تخصصی و عادلانه باشد اگر در ابتدا شخصا پیگیری نکردند در فضای مجازی انتشار دهید،
از نهادهای مختلف در جهت واکنش شان در برابر ظلمی که به مظلومین عالم وارد شده است سوال کنید. باید همه در این کشور پاسخگو باشند، باید برخورد سالم اندیشه ها صورت گیرد. باید در چارچوب قانون و اخلاق، آزادی باشد.قانون و اخلاق بدون آزادی بی فایده است و آزادی نیز بدون قانون و اخلاق دچار  هرج و مرج می شوند.

رحیم پور ازغدی افزود: ما باید نمونه ای از اسلام را نشان دهیم که مکتب های دیگر ببینند الگوی دیگری برای سعادت بشر وجود دارد و خود نیز در سمت این الگو باشیم. هیچ قانون ظالمانه ای نمی توانیم به اسلام نسبت دهیم. نه نظام منهای انقلاب و نه انقلاب منهای نظام فایده ای دارد باید نظام انقلابی را حفظ کنیم. بهترین سند برای مطالبه عدالت خواهی، قانون اساسی است.


کد خبرنگار : 16