تاریخ : 1398,شنبه 26 مرداد17:08
کد خبر : 324216 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

ماجرای اعطای مجوز به ۶ رشته جدید که قرار بود تعطیل شود!

رئیس اتحادیه مؤسسات غیرانتفاعی: وزارت علوم در این دوره به هیچ یک از درخواست‌های دانشگاه‌های غیرانتفاعی برای ایجاد رشته محل‌های جدید پاسخ مثبت نداده و ما به‌شدت به این موضوع اعتراض داریم شورای گسترش وزارت علوم چندین رشته جدید در مؤسسات غیرانتفاعی را تأیید کرده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از آنا، پس از اینکه علی آهون منش رئیس اتحادیه مؤسسات غیرانتفاعی در مصاحبه‌ای اعلام کرد که «وزارت علوم در این دوره به هیچ یک از درخواست‌های دانشگاه‌های غیرانتفاعی برای ایجاد رشته محل‌های جدید پاسخ مثبت نداده و ما به‌شدت به این موضوع اعتراض داریم» شورای گسترش وزارت علوم چندین رشته جدید در مؤسسات غیرانتفاعی را تأیید کرد. اکنون با اعلام شورای گسترش به سازمان سنجش آموزش کشور تعدادی رشته جدید از سوی این مؤسسات به دفترچه رشته‌های با آزمون و بدون‌آزمون کنکور اضافه شده است.

بااینکه به نظر می‌رسد کیفیت‌سنجی در مؤسسات غیرانتفاعی موضوعی جدی در وزارت علوم باشد اما آمارها نشان می‌دهد که مؤسسات غیرانتفاعی به تنهایی ۲۱۸ هزار و ۳۲۵ در دوره‌های باآزمون و بدون آزمون و ۳ هزار و ۴۸۰ نفر در دوره‌های مجازی دانشجو جذب می‌کنند.

در حال حاضر نیز با انتشار اصلاحات دفترچه ۲۱ هزار و ۲۰۰ ظرفیت جدید به‌عنوان رشته‌های جدید به این مؤسسات اختصاص داده شده است. اکنون در مجموع، ظرفیت پذیرش این مؤسسات به ۲۴۳ هزار نفر می‌رسد و این در حالی است که مجموع دانشجویان جذب‌شده در دانشگاه‌های غیردولتی اعم از غیرانتفاعی، پیام‌نور و آزاد اسلامی در سال تحصیلی ۹۶-۹۷ نشان می‌دهد بیش از ۱۹۰ هزار نفر در دوره کارشناسی پذیرش شده‌اند.

جای بسی تعجب است که با وجود شعار کیفی‌سازی مؤسسات غیرانتفاعی در وزارت علوم و نمایان‌شدن نام چند موسسه غیرانتفاعی متخلف باز هم به این مؤسسات نه‌تنها پذیرش جدید داده بلکه مجوز رشته جدید نیز به آنها اعطا می‌شود!

وزیر علوم: از فعالیت مؤسسات غیرانتفاعی به دلیل سرویس‌دهی ضعیف جلوگیری خواهیم کرد

پیش از این منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره مؤسسات غیرانتفاعی گفته بود: وزارت علوم نسبت به این دانشگاه‌ها سخت‌گیری کمتری دارد ولی آن‌هایی که واقعاً نتوانند بعد از ۷، ۸ سال فعالیت حداقل امکانات و شرایط و سرویس‌دهی به دانشجویان را فراهم کنند، ما به نیابت از دانشجویان و والدین آن‌ها از فعالیت این دانشگاه‌ها به دلیل سرویس‌دهی ضعیف جلوگیری خواهیم کرد.

یکی از این موسسات صدرالمتأهین است که حتی مجتبی شریعتی نیاسر معاون سابق آموزشی وزارت علوم در مورد پذیرش دانشجو در آن گفته بود: «ظرفیت پذیرش دانشجوی این دانشگاه برای سال تحصیلی ۹۷-۹۸ صفر شده است و تا زمانی که شرایط محل تحصیل دانشگاه به وضع عادی بازنگردد، اجازه پذیرش دانشجو داده نمی‌شود.» اکنون این موسسه توانسته مجوز ۶ رشته جدید نیز دریافت کند. این مجوزها شامل رشته‌های باآزمون و بدون‌آزمون می‌شود.

این در حالی است که سال پیش محمد شریفی جانشین مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صدرا ضمن انتقاد از مسئولان این دانشگاه، گفته بود: وضعیت موسسه صدرا به‌عنوان یکی از گران‌ترین دانشگاه‌های غیرانتفاعی کشور با توجه به منابع و امکانات نامناسب است.

وی همچنین معتقد بود: خیلی عجیب است که چگونه وزارت علوم هیچ‌گونه موضع‌گیری دقیقی نسبت به این فضای ناایمن نداشته و آنان را به‌طور قانونی از ماندن در این فضا منصرف نکرده است؟ چگونه شهرداری که کار ارزیابی و نحوه ساخت‌وساز را بر عهده دارد از این قضیه چشم‌پوشی کرده و هیچ اقدامی در جهت رفع خلاف آن انجام نداده است؟ بااینکه جلوی خیلی از ساخت‌وسازهای غیرمجاز را گرفته است؟

شریفی بیان کرد: اماکن که باید تأییدیه‌های لازم را برای ادامه فعالیت بسیاری از بنگاه‌ها، مشاغل و کسب‌وکارها را بدهد، چگونه در این مورد سکوت کرده و جلوی آن را نگرفته است؟ سازمان آتش‌نشانی که می‌بایست بحث امنیت‌های جانی این مورد را جای بحث قرار می‌داد، چگونه از ورود به این قضیه و دادن اخطار امتناع کردند؟ متأسفانه مسئولین دانشگاه با استفاده از رانت ویژه خود سعی در اعمال نفوذ در اهمال‌کاری دستگاه‌های دولتی و نظارتی دارند که کاری به‌شدت مذموم است.

حال بعد از گذشت یک سال مشخص نیست که آیا ساختمان این موسسه به پایان رسیده که توانسته امکان پذیرش دانشجوی جدید و حتی مجوز راه‌اندازی رشته‌های جدید را دریافت کند؟

این روزها مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، نظارت از مؤسسات غیرانتفاعی را در دستور کار قرار داده و اخیراً هم اعلام کرده که مؤسسات آموزشی و علمی استان تهران را بررسی می‌کند. باید منتظر ماند و دید که نتیجه این بررسی‌ها چه خواهد بود و سرنوشت دانشجویان این مؤسسات که با هزار امید و آرزو تحصیل را پی می‌گیرند، چه می‌شود.