تاریخ : 1398,چهارشنبه 30 مرداد13:05
کد خبر : 324702 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

لزوم تدوین دو واحد درسی آشنایی با تاریخ پزشکی ایران

وزیر بهداشت گفت: باید دانشجویان علوم پزشکی را از گرفتاری بی خویشتنی نجات دهیم و با مفاخر و مشاهیر تاریخ پزشکی ایران از جمله ابن سینا بیشتر آشنا کنیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، دکتر سعید نمکی در بازدید از موزه و مرکز اسناد و مطالعات علمی فرهنگی دکتر نورانی وصال شیراز،ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: باید تلاش کنیم که این موزه و مرکز اسناد ارزشمند بتواند با سایر موزه های به ویژه موزه تاریخ علوم پزشکی تهران اشتراک گذاری اطلاعات داشته باشد.

وی تصریح کرد: در محدوده استان فارس و استان های مجاورش، تعداد قابل توجهی کتب تاریخی و اسناد نزد مردم وجود دارد که می توان آنها را از طریق فراخوان جمع آوری و نگه داری کرد.

وزیر بهداشت ضمن تاکید بر لزوم تدوین دو واحد درسی آشنایی با تاریخ بزرگان کشور برای تدریس در دانشگاه های علوم پزشکی، گفت: البته کتاب ها، رساله ها و اسنادی از ابوعلی سینا در سراسر دنیا وجود دارند که هنوز به زبان عربی هستند و باید آنها را به فارسی برگردانیم در حالیکه در کشورهای دیگر، شناخت بیشتری از ابوعلی سینا دارند بنابراین گردآوری تاریخ ابن سینا، خیلی مهم است.

دکتر نمکی خاطرنشان کرد: باید مبانی علمی طب ایرانی را از مبانی خرافی آن جدا کنیم و با طب روز بسنجیم. توصیه های ابوعلی سینا در مورد آب، هوا، غذا، بهداشت محیط و سلامت روان، مبنای علمی قابل استنادی دارند که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

وی با بیان اینکه باید به جای طبیب، حکیم تربیت کنیم، افزود: اطبای قدیم، حکیم بودند اما متاسفانه امروز دانشجویان را تک بعدی تربیت می کنیم و جنبه های هنری، عرفانی و فلسفی را در بین آنها از بین می بریم.

وزیر بهداشت گفت: شعار ما در وزارت بهداشت این است که هر خانه باید یک پایگاه سلامت باشد و برای جامعه محور کردن آموزش پزشکی به دنبال این هستیم که مسئولیت سلامت هر ۵ تا ۱۰ خانواده را به یک دانشجوی پزشکی واگذار کنیم تا درگیر مسائل خانواده شوند البته در شرایط کنونی و برای ارتقای سلامت دهان و دندان، نیازمند دندانپزشک خانواده نیز هستیم.

دکتر «علی بهادر» رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این بازدید، اولویت فعالیت در حوزه طب سنتی را فعالیت های پژوهشی خواند و گفت: پس از تقویت این امر می توان به سمت راه اندازی کلینیک ها و فعالیت های درمانی حرکت کرد.

وی افزود: مراکزی مانند موزه دکتر نورانی وصال باید در دسترس عموم قرار گیرد و همه اقشار، به ویژه دانش آموزان و دانشجویان با تاریخ پزشکی آشنا شوند. وزیر بهداشت در این بازدید ضمن دیدار با مسوولان موزه و مرکز اسناد و مطالعات علمی و فرهنگی دکتر نورانی وصال و گفت و گو پیرامون بخش های مختلف این مرکز، از موزه مشاهیر پزشکی فارس دیدن کرد.

در این بازدید، فعالیت های موزه و مرکز اسناد دکتر نورانی وصال، نقش این مرکز در ارتقای دانش دانشجویان و اساتید و پژوهش های مرتبط با تاریخ پزشکی و تبیین تاریخچه پزشکی فارس، نشست های ماهیانه طب ایرانی، انتشارات موزه و مرکز اسناد، برنامه های پیش رو برای آینده، چالش ها و موانع این حوزه، به وزیر بهداشت معرفی شد.