تاریخ : 1398,شنبه 02 شهريور02:21
کد خبر : 325087 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

شهریه‌های نجومی در مدارس صاحب منصبان سیاسی گرفته می‌شود

محمد مهدی زاهدی گفت: زمانی که دانش آموزان طبقه بندی می‌شوند و اکثر قبول شدگان زیر ۱۰۰ کنکور دانش آموزان مدارس غیر انتفاعی با شهریه‌های نجومی هستند، این مصداق بی عدالتی و فساد است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، در گردهمایی فرهنگیان جوان با موضوع نقش فرهنگیان جوان در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب در مشهد با اشاره به مقایسه بیانیه گام دوم انقلاب و سند تحول بنیادین اظهار کرد: رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم به محور‌های علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، روابط خارجی، روش برخورد با دشمن و سبک زندگی اشاره دارند. در مقدمه سند تحول نیز به این مباحث اشاره شده و اینکه باید در آموزش و پرورش با تکیه بر فلسفه تعلیم و تربیت، الگوی اسلامی و ایرانی را ایجاد کرد و از الگو‌های وارداتی، کهنه و تقلیدی جلوگیری شود.

زاهدی با اشاره به اینکه اولین مساله مهمی که در سند تحول راجع به آن صحبت شده و در کشور نتوانستیم آن را بیابیم موضوع نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی است، افزود: هر چند نظام آموزشی فعلی کشور نمونه از آموزش عمومی است، اما بحث ما بحث تحول بنیادین در آموزش و پرورش است به گونه‌ای که خروجی آن تمدن سازی باشد.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تعلیم و تربیت را نمی‌توان با تزریق و به صورت دفعی ایجاد کرد، گفت: نظام تعلیم و تربیت یک فرآیند تدریجی است. باید در یک روند و یک پروسه زمانی و براساس کار دقیق آموزشی و پرورشی و هدایتی و بهره گیری از امکانات کشور محقق شود. ما در این زمینه خوب کار نکردیم و هنوز هم وارد سند تحول به معنای واقعی نشدیم.

وی با اشاره به ساحت‌های تعلیم و تربیت در سند تحول بنیادین و مطابق بودن این ساحت‌ها با بیانیه گام دوم خاطرنشان کرد: این ساحت شامل تعلیم و تربیت اعتقادی، عبادی، اخلاقی، زیباشناختی، هنری، اقتصادی، حرفه ای، علمی و فناورانه می‌شود که در ادامه سند تحول به نقش معلم به عنوان موثرترین عنصر در تحول ماموریت‌های نظام تعلیم و تربیت اشاره شده است.

زاهدی با اشاره به موضوع عدالت محوری و مبارزه با فساد در سند تحول بنیادین، تاکید کرد: آیا این موضوع مهم در حال حاضر در آموزش و پرورش ما وجود دارد؟

وی ادامه داد: زمانی موضوع حقوق‌های نجومی ورد زبان‌ها بود، غفلت ما باعث شد تا از مدارس غیرانتفاعی که شهریه‌های نجومی می‌گیرند و اتفاقا این مدارس عمدتا در دست کسانی است که یک جایگاه سیاسی یا اجتماعی بالایی در کشور داشتند، بحث حقوق‌های نجومی سر برآورد. در برخی از این مدارس برای پایه اول ابتدایی شهریه بیش از ۲۰ میلیون گرفته می‌شود و دبیرستان بیش از ۳۰ میلیون. آیا این عدالت آموزشی در کشور است؟ آیا خود این فساد انگیز نیست؟ آیا صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه که برای خدمت رفاهی و فرهنگی به وجود آمده، اما شاهد دزدی‌های زیاد در آن بودیم، آیا این با عدالت که هم در سند آمده و هم در بیانیه گام دوم، هماهنگ است؟

رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یک نمونه فساد در آموزش و پرورش می‌تواند مانند فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان باشد که هزاران هزار میلیارد تومان سرمایه کشور را به باد می‌دهد، اما در جایی دیگر ممکن است ظاهرش فساد نباشد، اما باطنش فسادانگیز است و گفت: جایی که دانش آموزان طبقه بندی می‌شوند و اکثر قبول شدگان زیر ۱۰۰ کنکور دانش آموزان مدارس غیر انتفاعی با شهریه‌های نجومی هستند، این مصداق بی عدالتی و فساد است.

وی با بیان اینکه باید آنچنان کار کنیم که مدارس دولتی ما بهترین مدارس کشور باشد و در چنین شرایطی عدالت آموزشی در کشور گسترده می‌شود، تصریح کرد: کلیدی‌ترین کسی که در مدرسه نقش ایفا می‌کند معلم است. آیا عدالت را راجع به او برقرار کردیم؟ آیا توانسته ایم به خوبی به شرایط زندگی، اجتماعی، کرامت و منزلت معلمان توجه کنیم؟

زاهدی با اشاره به اینکه بحث رتبه بندی معلمان یکی از طرح‌های عدالت محور برای معلمان است، خاطرنشان کرد: ۹ سال از تصویب سند تحول بنیادین می‌گذرد و تا امروز هنوز هیچ اقدامی برای نظام رتبه بندی فرهنگیان صورت نگرفته است.