تاریخ : 1398,شنبه 02 شهريور04:14
کد خبر : 325094 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

۳ رشته جدید در دانشگاه سمنان ایجاد شد

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه سمنان از پذیرش 50 دانشجوی خارجی در این دانشگاه از سه کشور خبر داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فرشاد ورامینیان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: ۱۱ هزار و ۱۹۵ نفر دانشجو در دانشگاه سمنان مشغول به تحصیل هستند که نیمی از آنان را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: ۷۳ درصد جمعیت دانشجویی دانشگاه سمنان در دوره‌های روزانه، ۲۵ درصد در دوره‌های شبانه و تنها دو درصد در پردیس‌های این دانشگاه تحصیل می‌کنند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه سمنان اضافه کرد:‌ 27 درصد دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه سمنان در مقطع دکترای تخصصی، ۲۳ درصد در دوره کارشناسی، ۴۹ درصد در دوره کارشناسی ارشد و تنها یک درصد در دوره کاردانی ادامه تحصیل می‌دهند.

ورامینیان با اشاره به فعالیت ۳۷۸ عضو هیأت علمی در دانشگاه سمنان و فعالیت دانشجویان غیرایرانی در این دانشگاه ادامه داد: ۸۰ درصد این دانشجویان در دوره کارشناسی، چهار درصد در دوره دکتری و ۱۶ درصد در دوره کارشناسی ارشد تحصیل می‌کنند.

وی با بیان اینکه عمده دانشجویان غیرایرانی دانشگاه سمنان از افغانستان هستند، اظهار کرد: ۱۴۸ نفر دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه سمنان تحصیل می‌کنند و امسال ۵۰ نفر دانشجوی عراقی، نیجریه‌ای و روسی فرم درخواست پذیرش برای دانشگاه سمنان فرستادند و عمدتاً در دوره کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل خواهند شد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه سمنان اضافه کرد: طرح «هر دانشجو، یک مهارت» تا پایان فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشگاه سمنان پیش‌بینی شده است تا هر دانشجو در دوره‌ای هشت ساعته شرکت کرده و آموزش‌های ضمنی را بگذراند.

ورامینیان تصریح کرد: رشته کارشناسی مهندسی نفت با ۳۰ نفر ظرفیت، رشته کارشناسی ارشد مهندسی خودرو و کارشناسی ارشد شیمی کاربردی از رشته‌های جدید دانشگاه سمنان است.

وی توضیح داد: دو واحد درسی زبان و ادبیات سمنانی به‌عنوان درس اختیاری دارای مجوز تدریس در دانشگاه سمنان مطرح است که باید فرد مسلط به زبان سمنانی و دارای تحصیلات دانشگاهی برای آن در اختیار داشت.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه سمنان گفت: رسیدن به عدد ۱۶ هزار نفر دانشجو از برنامه‌های راهبردی دانشگاه سمنان تا سال ۱۴۰۴ است که باید به این هدف دست یافت؛ با رشد دو درصدی دانشجویان در دوره‌های تحصیلات تکمیلی از برنامه جلوتر هستیم و افزایش ۱۰ درصدی پذیرش دانشجویان نیز پیش‌بینی شده است.

ورامینیان عنوان کرد: استان سمنان سرریز جمعیت دانشجویی تهران را پذیرش می‌کند و آنها از این دانشگاه خدمات دریافت می‌کنند.

وی تصریح کرد: تقویت رشته‌های مزیت‌محور، فرصت‌محور و نیازمحور در دستور کار دانشگاه سمنان قرار دارد و رشته‌ها بر اساس نقشه جامع علمی کشور دسته‌بندی می‌شوند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه سمنان ادامه داد: طرح آمایش آموزش عالی در راستای مأموریت‌محوری دانشگاه‌ها انجام می‌شود و برنامه‌ریزی برای رشته‌ها صورت می‌گیرد.