تاریخ : 1398,یکشنبه 03 شهريور02:10
کد خبر : 325244 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

وزیر علوم: آموزش دانشجویان خارجی باید پژوهش‌محور باشد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: آموزش دانشجویان خارجی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری باید پژوهش‌محور باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ظهر امروز، دوم شهریورماه در جلسه شورای دانشگاه کردستان با اشاره به فعال شدن شورای رسیدگی به امور دانشجویان خارجی جهت تسهیل در ورود آنان به دانشگاه‌های کشور گفت: ازاین‌پس و با فعالیت این شورا، امکان ورود دانشجویان خارجی به کشور تسهیل می‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه باید آموزش دانشجویان خارجی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری پژوهش‌محور باشد، گفت: این دانشجویان چند سال اول حضور خود در دانشگاه را صرف یادگیری زبان فارسی می‌کنند و لذا از عهده دروس سخت و پرحجم برنمی‌آیند و برای همین باید کار علمی را به‌صورت پژوهشی بیاموزند.

غلامی گفت: بین‌المللی سازی و ایجاد دوره‌های مشترک با دانشگاه‌های خارجی از برنامه‌های وزارت علوم است و دانشگاه کردستان در این زمینه خوب عمل کرده است.

وی افزود: دانشگاه‌های کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی با موفقیت، سه دوره را پشت سر گذاشته‌اند که دوره نخست از دهه ۶۰ آغاز و در آن به تربیت نیروی انسانی در سطح کارشناسی توجه شد که در این دوره متخصصان قابلی تربیت و نیاز کشور مرتفع شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: در دهه سوم انقلاب، دانشگاه‌ها توانستند گام دوم را برداشته و در سطح بین‌المللی رتبه علمی و پژوهشی ایران را ارتقا دهند و در دهه چهارم انقلاب و در گام سوم، دانشگاه‌های کارآفرین در حال شکل‌گیری هستند.

وی به رشد پژوهشی مطلوب کشور در سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: در سال‌های اخیر هرروز خبری از ابداع، اختراع، راه‌اندازی نرم‌افزار و سامانه و فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید داریم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با اشاره به روند تحول دانشگاه‌های جهان اظهار کرد: حرکت ما نیز در این عرصه مطلوب بوده و هم‌اکنون با توجه به نیاز‌های روز دنیا و شرایط جامعه، مسیر را برای پیوستن به دانشگاه‌های جامعه‌محور طی می‌کنیم.

غلامی به‌سرعت تحولات علمی، فناوری و پژوهشی در جهان اشاره کرد و یادآور شد: این فناوری‌ها بااینکه سن زیادی ندارند، اما عمق تأثیرگذاری بسیاری داشته‌اند و لذا دانشگاه‌ها باید سرعت پژوهشی خود را با سرعت تحولات جهانی همراه کنند تا مردم کشورمان از دستیابی به علم و فناوری روز دنیا عقب نمانند.

وی ایجاد راهبرد حرکتی به سمت طراحی پویا و انعطاف‌پذیر را مورد تأکید قرارداد و گفت: ساماندهی آموزش عالی شروع شده و هدف آن کنترل و نظام‌مند کردن تعداد مراکز دانشگاهی و آموزش عالی است که این برنامه در قالب برنامه‌های استانی اجرایی می‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: لازم است دانشگاه‌های کارآفرین را به سمت اتکا بر کار عملی جهت ایجاد شغل حرکت دهیم که این از وظایف اصلی اعضای هیئت‌علمی است و دانشجوی ما باید هم مهارت و هم شغل داشته باشد و باید آنان را آماده کنیم تا با خوداتکایی، کارآفرینی کنند.

در ادامه این نشست، رئیس دانشگاه کردستان گزارشی از عملکرد این دانشگاه در بخش‌های مختلف ارائه کرد و استاندار کردستان نیز با اشاره به پتانسیل مناسب علمی و پژوهشی در این استان، خواستار گسترش آموزش عالی در کردستان شد.

همچنین در بخش پایانی این نشست، روسای دانشکده‌های دانشگاه کردستان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود را با وزیر علوم در میان گذاشتند.