تاریخ : 1398,یکشنبه 10 شهريور20:45
کد خبر : 326318 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

پاسخ وزیر علوم به اعتراضات داوطلبان کنکور

وزیر علوم در پاسخ به اعتراض داوطلبان کنکور 98 نسبت به تراز و رتبه مشترک نظام قدیم و جدید گفت: اینکه گروهی بگویند سؤالات ما سخت‌تر بوده قابل اثبات نیست و ادعاست و راه دیگری جز اعتماد به سیستم نرم افزاری فعلی نداریم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، برخی کاربران فارس من با ثبت سوژه‌ای با عنوان «زیر پا گذاشتن حق دانش‌آموزان نظام قدیم در طراحی سؤالات کنکور سراسری سال 98» اعلام کردند که اگرچه سازمان سنجش می‌گوید سؤالات نظام قدیم وجدید تا حدودی با مباحث مشترک طرح می‌شود اما بودجه‌بندی نظام قدیم زیر پا گذاشته شده نسبت به اطلاع‌رسانی ناکافی به دانش‌آموزان نظام قدیم اعتراض کردند.

همچنین برخی کاربران فارس من با ثبت سوژه‌ای با عنوان «اصلاح نحوه ارائه تراز و رتبه مشترک کنکور 98 نظام قدیم و جدید» گفته‌اند که سازمان سنجش می‌گوید سؤالات مشترک از مباحث مشترک طراحی شده و سؤالات سطح دشواری یکسانی داشته‌اند اما این موضوع منطقی نیست وحق دانش‌آموزان ضایع شده است به تراز و رتبه کنکور 98 اعتراض کردند.

منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در جمع خبرنگاران در پاسخ به اعتراض داوطلبان کنکور به تراز و رتبه در کنکور 98 اظهار داشت: طراحی سؤالات در سال‌های مختلف از منابع درسی انجام می‌شود و انتخاب سؤال برای هر درس در کنکور به صورت تصادفی و به وسیله سیستم نرم افزاری صورت می‌گیرد، به این ترتیب سؤالات در دفترچه قرار می‌گیرند و اگر کنکور امسال تک نظام هم بود ممکن بود همین سؤالات برای همه داوطلبان طراحی و استفاده می‌شد.

وی گفت: اینکه گروهی بگویند سؤالات ما سخت‌تر از گروه‌های دیگر است، قابل اثبات نیست و در حد یک ادعا است.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری افزود:‌همچنین راه دیگری جز اینکه به این سیستم برنامه‌ریزی شده نرم افزاری اعتماد کنیم هم وجود ندارد و زیر سؤال بردن نتایج آزمون به این بزرگی جز تضعیف روحیه افراد، ایجاد شبهه در ذهن جوانان و بروز احساس بی‌عدالتی فایده دیگری ندارد.

غلامی تصریح کرد:‌در نهایت دانشگاه‌ها بر اساس همین آزمون دانشجویان خود را انتخاب می‌کنند و سال تحصیلی امسال آغاز می‌شود.

* دانشجویان فرزند اعضای هیأت علمی در کنکور سهمیه ندارند
غلامی درباره امتیاز جابجایی فرزندان اعضای هیأت علمی‌ها گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره مصوبه‌ای داشته که درباره آن حتی بیش از آنچه که هست صحبت می‌شود.

وی توضیح داد:‌ این اجازه داده شده که دانشجویانی که فرزندان اعضای هیأت علمی هستند بتوانند هر جا قبول شدند به دانشگاه محل خدمت والدین بروند که معمولا برای بسیاری از دانشجویان حتی غیر از فرزند هیأت علمی به ویژه برای دانشجویان دختر این کار را انجام می‌دهیم.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: توصیه من بوده و هست که امسال هم دانشگاه‌ها برای دانشجویان دختری که می‌خواهند به محل زندگی پدر و مادر بروند این شرایط را فراهم کنند.

غلامی خاطرنشان کرد: دانشجویان فرزند اعضای هیأت علمی در کنکور سهمیه ندارند.

وی ادامه داد: این افراد تغییر رشته هم می‌توانند داشته باشند که در تغییر رشته اگر به محل زندگی والدین بروند، ضریبی برای آنها اعمال می‌شود که بتوانند جابجایی را انجام دهند.

* بومی‌گزینی کنکور با هدف معایب کمتر و مزایای بیشتر اصلاح می‌شود
وزیر علوم تحقیقات و فناوری درباره اصلاح طرح بومی‌گزینی گفت: این طرح سال‌هاست که اعمال می‌شود و اکنون بحث اصلاح مطرح می‌شود و از مطرح کنندگان طرح خواهش کرده‌ام که مزایا و معایب طرح را بیاورند تا طرحی را آماده و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کنیم. تا در نهایت معایب کمتر و معایب بیشتری را شاهد باشیم.

غلامی توضیح داد: طرح اولیه بومی‌گزینی به خاطر مزایای بومی بودن بوده است که افراد بتوانند در محل زندگی والدین حضور داشته باشند و سختی دوره دانشجویی کمتر شود.

وی ادامه داد: اما این طرح معایبی هم داشته است از جمله اینکه در انتخاب بومی تعداد بیشتری از دانشجویان داوطلب منطقه در منطقه می‌مانند که در نتیجه مبادلات فرهنگی دانشجویان کاهش یافته است.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد:‌همچنین حضور دانشجویان در شهرهای دیگر باعث شکل‌گیری تجربه‌های جدید و ایجاد دوستی‌های تازه می‌شود و حتی ممکن است دانشجو در شهرهای دیگر در گروه‌های آموزشی بهتری قبول شود که این شانس از او گرفته می‌شود.