تاریخ : 1398,دوشنبه 11 شهريور14:12
کد خبر : 326423 - سرویس خبری : یادداشت

حسین شفاهی

مستضعف جنسی

در واقع مستضعفین جنسی چندین گروه هستند. اول از همه مجردین که بنابر دلایل مختلف از حق ازدواج خود دور نگه داشته شده اند. دلایل دولتی مثل عدم اجرای قانون تسهیل ازدواج یا دلایل شخصی و خانوادگی مانند چشم و هم چشمی بزرگسالان.

خبرنامه دانشجویان ایران: حسین شفاهی// معنای لغوی واژه مستضعف از ریشۀ (ض ع ف) است و در باب استفعال، به معنای کسی است که او را به ضعف کشانده و در بند و زنجیر کرده‌اند. در اصطلاح منظور فردی است که مظلوم واقع شده و باید او را یاری کرد.

حال چه کسانی مستضعف جنسی هستند؟ در واقع مستضعفین جنسی چندین گروه هستند. اول از همه مجردین که بنابر دلایل مختلف از حق ازدواج خود دور نگه داشته شده اند. دلایل دولتی مثل عدم اجرای قانون تسهیل ازدواج یا دلایل شخصی و خانوادگی مانند چشم و هم چشمی بزرگسالان.

یکی از دلایل پیدایش پدیده ای به اسم مستضعفین جنسی به حقانیت نشناختن نیاز جنسی است. والدین هیچ توجهی به نیاز جنسی فرزندانشان ندارند. یعنی به نوعی با بی توجهی، فاصله حداقل ده ساله ی بین بلوغ جنسی و ازدواج را انکار می کنند. ترجیح می دهند فرزندان با خودارضایی یا سرکوب یا رابطه های غیر متعارف خارج از ازدواج به این نیاز پاسخ بدهند اما حرفی از ازدواج نزنند. یا رسوماتی که ظالمانه دست و پای جوانان را برای ازدواج می بندند.

گروه های دیگری هم هستند که باید جامعه شناسان و روانشناسان به فکر راه حلی برای آنها باشند. مثل زنان و مردان مطلقه که اینها هم بنابر دلایل مختلف از حق خود دور مانده اند. حرف و حدیث یا برچسب زدن ها یکی از این دلایل است. یا چرا فرزند داشتن باید مانعی برای ازدواج مجدد باشد.

یا زن و مردی که همسرشان توانایی ارضای جنسی آن ها را ندارند یا اصلا متوجه نیاز جنسی همسر خود نیست و نمی داند ک همسر وی هم باید ارضا شود. بحران آنجاست که این افراد می خواهند پایبند اصول اخلاقی باشند اما به این دلیل ک در جامعه به رسمیت شناخته نشده اند، خدماتی برای رفع مشکل خود دریافت نمی کنند. حداقل خدمتی که می توانند دریافت کنند آموزش نحوه مقابله با این مشکل زناشویی است.

یا مجردین قطعی یعنی کسانی که شانس ازدواج خود را از دست داده اند. جامعه چه راهکاری برای ارضای جنسی این افراد در نظر گرفته است.

قابل ذکر است که دسته هایی دیگر نیز در جامعه هستند که تحت تاثیر نظام رسانه و تحریکات بالای محیط به استضعاف کشیده شده اند و لباس پوشیدن ها و  تصاویر و فیلم‌های جنسی و ایجاد فانتزی های جنسی آنها حتی با وجود همسر به آرامش جنسی نمی رسند.

برای حل این پدیده یعنی مستضعفین جنسی اولین قدم به رسمیت شناختن آنهاست. در قدم بعدی راهکارهایی بر اساس شرع و عرف ایرانی_اسلامی در پاسخگویی به این نیاز تعریف نماییم. اگر این پدیده را ندید بگیریم افراد به سمت راه حل هایی می روند که سبب خلق بحران های بعدی را خواهد شد. مثل سخت گیری بزرگترها یا رسم و رسومات دست و پا گیر که زمینه ی شکل گیری بحران "زندگی همباشی" شده است.