تاریخ : 1398,سه شنبه 12 شهريور03:22
کد خبر : 326562 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

ماجرای تغییر مرز وزیر کشور را به مجلس کشاند

نمایندگان استان اصفهان در واکنش به پیشنهاد وزارت کشور به دولت مبنی بر تغییر مرز استان اصفهان و تعلل در ایجاد سامانه کمکی تأمین آب اصفهان طی نامه‌ای به هیأت رئیسه مجلس خواستار حضور رحمانی فضلی در مجلس شدند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، نمایندگان استان اصفهان در واکنش به پیشنهاد وزارت کشور به دولت مبنی بر تغییر مرز استان اصفهان و تعلل در ایجاد سامانه کمکی تأمین آب اصفهان طی نامه‌ای به هیأت رئیسه مجلس خواستار حضور رحمانی فضلی در مجلس شدند.

در شرح سوال نمایندگان استان اصفهان آمده است: این تصمیم‌سازی‌ها و ارائه پیشنهادات به هیأت دولت برای تغییر مرز تقسیماتی بین استان همجوار با شهرستان چادگان چیست؟ چرا به عواقب از بین رفتن وحدت مدیریت بر سد و دریاچه زاینده تنها منبع تامین کننده آب شرب ۵ میلیون نفر جمعیت استان اصفهان ناشی از تصمیمات نادرست خود نمی اندیشید؟

نمایندگان استان اصفهان پرسیده‌اند: جنابعالی به عنوان وزیر کشور و همچنین استاندار اصفهان چرا عملاٌ اقدامی در راستای تکالیف قانونی مصرح در اساسنامه قانونی پدافند غیر عامل در خصوص ایجاد سامانه کمکی یا جایگزین در کنار تنها سامانه تامین آب شرب ۵ میلیون نفر جمعیت استان اصفهان انجام نداده اید؟ بر اساس قانون مدیریت بحران جنابعالی مکلف به اتخاذ تدابیر پیشگیرانه حوادث و بحران هستید؛ بیان کنید اگر چند ساعت، تنها سامانه تأمین آب شرب استان اصفهان دچار حادثه گردد چگونه آب شرب مردم استان یاد شده را تامین می‌کنید؟

پیش از این نیز حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی در اخطار اصل 48 و 137 قانون اساسی در صحن مجلس خطاب به وزیر کشور گفته بود: آیا وزیر کشور از مشکل آب شرب 5 میلیون نفر از مردم اصفهان ندارد که با آتش بازی می‌کند؟ به وزیر کشور اخطار می‌دهم که با مردم استان اصفهان این طور رفتار نکند و بحث که نه تغییر مرز بین دو استان را مطرح نکند.شما مشکل آب مردم این استان را دیده‌اید اما می‌خواهید مشکل را از این نیز بدتر کنید، آیا مردم اصفهان حق داشتن آب شرب ندارند؟

حاجی‌دلیگانی در گفت‌وگو با فارس نیز گفته بود: باتوجه به این که سد زاینده رود تنها منبع تأمین آب شرب استان است هر تغییری در مرزها می‌تواند برای آینده استان مسأله‌ساز شود، البته مردم دو استان همواره به گرمی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و ازدواج‌هایی که در بین آن‌ها انجام می‌شود مؤید همین امر است.

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که این مسأله در وزارت کشور تا چه میزان جدی است، خاطرنشان کرد: هیچ علاقه‌ای به طرح بی‌دلیل موضوع در مجلس نداریم بلکه مسائل را رصد می‌کنیم و هر زمان که تشخیص دهیم منافع مردم استان مورد تهدید واقع می‌شود واکنش نشان می‌دهیم.

اکبر ترکی نماینده فریدن، فریدونشهر، چادگان، بوئین و میاندشت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان این مطلب که نمی‌دانیم چرا وزارت کشور پیگیر این طرح است؟ هشدار داد: تغییر مرز استان اصفهان یک سم مهلک برای آرامش در کشور است، مسائل این چنینی باعث تنش خواهد شد؛ مرزهای استان از قبل معلوم بوده و هیأت دولت هم مصوبه‌ای جدیدی در این راستا نداشته بنابراین طرح مسائل این چنینی یک امر غیرقانونی است.