تاریخ : 1398,پنجشنبه 14 شهريور02:21
کد خبر : 326920 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

مطالبه‌گری دانشجویان سیستان و بلوچستان جواب داد

موضوعات و فعالیت‌های بسیاری در سه ماهه اخیر به دست دانشجویان دغدغه‌مند سیستان و بلوچستان انجام گرفته و مرتفع شده است. دانشجویان موضوع آب یکی از روستا‌ها را پیگیری کرده و به سرانجام رساندند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، از گذشته تا به امروز زمانی که منطقه یا استانی با مواردی از قبیل: ناکارآمدی مسولین، عدم مدیریت استان، کمبود امکانات و یا وجود خطرات جانی و امنیتی مواجه می‌شد، عده‌ای به مطالبه این مشکلات برخاسته و تا گرفتن حق دست از مطالبه گری نمی‌کشیدند.

امروز در کشورمان در میان مطالبه گران این دانشجویان هستند که سرآمد شده اند و جدا از مطالبات شهری و روستایی به مطالبات در سطح کشور و نیز مطالبه از مقامات عالی رتبه نظام می‌پردازند.

گاهی با درخواست تجمع، گاهی ارسال یک نامه، گاهی یک بیانیه و گاهی هم با نوشتن یک یادداشت در فضای مجازی خود اقدام به پرسش و پاسخ از مسولین امر می‌کنند.

ما در این گزارش می‌خواهیم تا سعی و تلاش دانشجویان دغدغه‌مند سیستان و بلوچستان را در امر مطالبه گری به تصویر بکشیم.

سیستان و بلوچستان منطقه‌ای در جنوب شرقی کشور، دارای منطقه مرزی با افغانستان، دارای زمین‌های وسیع بیابانی و آب و هوایی خشک و با دمایی گرم است. پس لازم است تا با مدیریت درست مسولین به گونه‌ای اداره شود تا با در نظر گرفتن تمام این جوانب این استان با مشکلات کمتری روبرو شود.

اما چه می‌شود که برخی از موارد ذکر شده در بالا که از خصوصیات این استان است، تبدیل می‌شود به بزرگترین مشکل استان، مثل کم آبی یا گا‌ها بی آبی، مشکلات تنفسی به دلیل وجود هوایی پر از گرد و خاک که کارشناسان دلیل گرد و خاک در هوای سیستان را خشک شدن دریاچه هامون دانسته که از عدم مدیریت درست نشات گرفته است.

به طبع پس از خشک شدن دریاچه و قنات ها، زمین‌های زراعی سیستان و بلوچستان نابود و در ادامه‌ این روند انسان‌ها و حیوانات، دام‌ها و آبزیان نیز توانایی ماندن در این منطقه‌ پراهمیت (که رهبر انقلاب نیز در جایی از این منطقه به عنوان تنگه احد ایران یاد کرده است) را نخواهند داشت.

وجود این مشکلات در سطح استان سیستان و بلوچستان موجب شد تا دانشجویان عدالتخواه و تشکل‌های دانشجویی این استان دست بر زانو‌های خود گذاشته و با گفتن یک یا علی به مطالبه از مسؤلین شهر و استان بپردازند.

این مطالبات از ابتدا به صورت جدی آغاز شد و زمانی که جدیت و تصمیم قطعی در کار دانشجویان دیده شد موجی را ایجاد کرد که با خود امام جمعه زابل را نیز همراه کرد.

عدم حضور چند ماهه استاندار محترم در جمع مردم و در پی آن مطالبات جوانان و دانشجویان و عدم پاسخ و تذکر متوالی در چند هفته در خطبه‌ها و بازهم عدم توجه استاندار، باعث شد تا امام جمعه زابل به صورت جدی هشدار دهد که اگر حضور ایشان تا عید غدیر اتفاق نیفتد کاری خواهد کرد که سابقه نداشته است.

در پی این مطالبات، موج مثبت، تکاپوی مسئولین، اتحاد و همدلی چشم گیر در منطقه، استان و کشور از همه سلیقه‌های سیاسی را دربرداشت.

به گونه‌ای که به گفته امام جمعه زابل بعضی از بزرگان برای فرصت بیشتر و درخواست از استاندار برای تماس تلفنی در روز عید غدیر فرصت خواستند. در هفته بعد از آن نیز استاندار در سیستان در منطقه حضور یافت.

دقیقا در همان  روز تعیین شده تماس تلفنی با استاندار حاصل شد. این در حالی است که اینچنین تماس تلفنی در اعیاد از طرف چنین مقامی بی سابقه بوده است.

با کمی توجه در خصوص روند مطالبات دانشجویان و همراهی امام جمعه زابل میتوان به اهمیت جنبش دانشجویی در سطح کشور و برای رفع مشکلات شهر و روستا پی برد.

این تماس تلفنی استاندار، موجب شد تا فرصت بیشتری به وی داده شود. پس از ورود استاندار سیستان و بلوچستان با یک هیئت همراه ویژه، یک جلسه اداری ۶ ساعته تشکیل شد که در نوع خود کم سابقه بود، تشکیل شد. اما پس از تماس و جلسه نیز دانشجویان و امام جمعه زابل عقب نشینی نکردند.

اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا با آمدن استاندار مشکل حل خواهد شد یا نه؟ ما در همین راستا سیستانی‌ها در کل کشور یک دل و یک صدا شدند و مجمعی را به نام «مجمع انس» تشکیل دادند. حدود دو سال است که روی مفهوم و مقدمات این محفل (اندیشه‌های ناب سیستان) کار شده است.

به گفته امام جمعه زابل این مجمع متشکل از ائمه جمعه، فرمانداران، نمایندگان مجلس، فرماندهان سپاه، ارتش نیروی انتظامی، مسئولین اطلاعات، جانبازان، ایثارگران خانواده‌های شهدا، نخبه‌های علمی فرهنگی ورزشی رؤسای حوزه و دانشگاه، معلمین از سیستانی‌های مقیم منطقه، استان، مشهد، گلستان و تهران می‌باشد.

اما اقدامات مطالبه گری دانشجویان عدالتخواه سیستان تنها به مطالبه از استاندار بسنده نشد. در دیداری که دانشجویان با فرمانداران مناطق مختلف سیستان (پنج شهرستان سیستان و بلوچستان) داشتند، دغدغه فرمانداران و نیز ائمه جمعه منطقه شنیده شد و پس از آن پیگیری‌ها از سوی دانشجویان انجام شد.

یکی از دغدغه‌های مهمی که در این جلسه مطرح شد، موضوع عدم وجود درمانگاه‌ها و مکان‌های درمانی بهداشتی بود. یکی از این مراکز ۷ تا ۸ سال است که ساخته شده، اما به مرحله بهره‌برداری نرسیده و بهره‌برداری از آن هر سال به سال دیگر موکول می‌شود. دانشجویان این موضوع را پیگیری کرده و طی آن قرار شد تا در همین هفته به مرحله افتتاح برسد.

اهانت مرزبانی به برادران اهل سنت موضوع دیگری بود که توسط دانشجویان پیگیری شد. با پیگیری این موضوع توسط دانشجویان عدالتخواه دانشگاه زابل، مرزبان خاطی جریمه شد.

موضوعات و فعالیت‌های بسیاری در سه ماهه اخیر به دست دانشجویان دغدغه‌مند سیستان و بلوچستان انجام گرفته و مرتفع شده است. دانشجویان موضوع آب یکی از روستا‌ها را پیگیری کرده و به سرانجام رساندند.

با توجه به مطالباتی که از سوی دانشجویان دانشگاه زابل انجام شد، در حال حاضر ۸ روستا به امکانات برق تجهیز شده‌اند؛ که از جمله اقدامات دانشجویان می توان به ساماندهی وضعیت بهداشت زباله‌های مرکز بهداشت شهر زابل اشاره کرد که زباله‌های عفونی را در خیابان‌ها رها می‌کردند، با پیگیری‌های دانشجویان از این پس این زباله‌ها در جای دیگری از بین می‌روند.