تاریخ : 1398,شنبه 16 شهريور16:34
کد خبر : 327249 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

روایت های متناقض و پیچیده از مفقود شدن برادران صدرالساداتی؛

سرنوشت مبهم صدرالساداتی‌ها از قم تا قلیان در مسیر کیاسر

به سرعت خبر گم شدن صدرالساداتی ها در فضای مجازی می چرخد، گمانه زنی ها شدت می گیرد، رسانه ها پیگیر می شوند و سیلی از ابهامات و سوالات متوجه نهاد های اطلاعاتی، امنیتی و حتی قضایی می شود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در ادامه روایت های مختلف و گاها متناقض رسانه ای از مفقود شدن برادران صدرالساداتی سوالات و ابهامات فراوانی مطرح شد.

ماجرای مبهم صدرالساداتی ها از کانال تلگرامی وحید اشتری«فعال رسانه ای» شروع شد: خبری از صدرالساداتی ها نیست!

اشتری در ادامه در کانال تلگرامی خود نوشت:

«سید مهدی ‎صدرالساداتی ساعت ۲ ونیم بامداد چهارشنبه ۱۳ شهریور از قم خارج شده که از فرودگاه مهرآباد برود بندرعباس. تا الآن نزدیک ۲۴ ساعت است که هم گوشی خودش خاموش است هم راننده و افرادی که با وی بوده‌اند. همه نگرانند.فرودگاه می‌گوید حتی دیشب بلیط هواپیما را هم از گیت نگرفته‌اند. سید مهدی مثل بقیه اخیرا چندین بار تلفنی و پیامکی تهدید شده بود. خوشبینانه‌ترین اتفاق اینست که ‎بازداشت شده باشد. دوستانش تا الآن به خانواده‌شان گفته بودند که به بندرعباس رسیده‌ و در جلسه و سخنرانی است و امکان تماس ندارد تا از نگرانی در بیایند. الآن چه کار باید کرد؟»
او همچنین حدود ساعت ۱۲ ظهرهمان روز نیز در کانال تلگرامی‌اش نوشت:
۱.سید روح الله صدرالساداتی عضو مجلس خبرگان
۲.سید مهدی ‎#صدرالساداتی
۳.سید رضا صدرالساداتی فعال فرهنگی
۴.دکتر مجتبی پرگر

این لیست سرنشینان ماشین مفقود شده است. ‏یا واقعا بلایی بر سرشان آمده که حداقل بخاطر مفقود شدن عضو خبرگان رهبری به راحتی می‌شود دوربین‌های اتوبان‌ را چک کرد و یا از طریق سیگنال موبایل آخرین نقطه‌ای که بودند را پیدا کرد. یا اینها بازداشت شده‌اند که در اینصورت باید طبق معمول به حال این وضعیت برخورد و مسکوت گذاشتن اطلاع رسانی خون گریست.
کماکان امیدواریم بازداشت شده باشند که بعد بتوانیم بپرسیم برادران بزرگوار وقتی خانواده عضو خبرگان رهبری را اینطور در هول و بلا نگه می‌دارند خدا بداند با فعال کارگری و معلم و الباقی چه می‌کنند»

به سرعت خبر گم شدن صدرالساداتی ها در فضای مجازی می چرخد، گمانه زنی ها شدت می گیرد، رسانه ها پیگیر می شوند و سیلی از ابهامات و سوالات متوجه نهاد های اطلاعاتی، امنیتی و حتی قضایی می شود.

اشتری در ادامه از تماس  خانواده صدرالساداتی ها و اعلام بی اطلاعی همسر روح الله صدرالساداتی اطلاع رسانی کرد، او در توئیتر خود نوشت:
"الان تماس گرفتم همسر روح‌الله صدالساداتی عضو خبرگان به پلیس مراجعه کرده تا مفقود شدن شوهرش را اعلام کند. پلیس گفته ماجراهای امنیتی به ما ربط ندارد. رفته خبرگان قم گفته‌اند پیگیری چنین مسائلی به خبرگان مربوط نیست. جلوی خبرگان دارند زنگ می‌زنند ۱۱۰ که گم شدن همسرش را ثبت کند."


ورود مسئولین و دستگاه ها به موضوع
در اولین واکنش ها بهرام سرمست، استاندار قم، در پاسخ به اینکه آیا پیگیری از سوی استاداری قم شده و اطلاع جدیدی دارند یا خیر گفته است "تاکنون هیچ گزارشی در این مورد به من نرسیده است."
 در ادامه، شایعه خبر دستگیری صدرالساداتی و برادرش با حکم دادگاه ویژه روحانیت، روابط عمومی دادسرای ویژه روحانیت اعلام کرد:
« نظر به انتشار خبر بازداشت روح الله صدر الساداتی و برادرانش در فضای مجازی به اطلاع می‌ رساند هیچگونه اقدام قضایی در خصوص بازداشت مشارالهیم ازسوی دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت صورت نگرفته است.»

پیگیری محمود صادقی
محمود صادقی نماینده تهران در توئیتی نوشت: "برای اطلاع از وضعیت برادران صدرالساداتی با بعضی از مراجع ذیربط تماس گرفتم، برخی خبرهای منتشره را تکذیب کردند و بعضی ضمن تایید اصل خبر،یعنی خروج از منزل به قصد رفتن به بندرعباس از فرودگاه مهرآباد و قطع تلفن های همراه و ارتباط با ایشان را تایید کردند و گفتند درحال پیگیری موضوع هستند"


 

اطلاعیه دبرخانه مجلس خبرگان رهبری
« در پی نشر اخباری مبنی بر ناپدید شدن حجت‌الاسلام والمسلمین سید روح‌الله صدرالساداتی، نماینده مردم هرمزگان در مجلس خبرگان رهبری، به اطلاع می‌رساند دبیرخانه این مجلس از لحظه انتشار این خبر، پیگیر موضوع بوده و همچنان در حال پیگیری می‌باشد. دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری»

ورود قوه قضائیه
سخنگوی قوه‌ قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت برادران صدرالساداتی گفت: همان‌طور که اعلام شده، بازداشت نشده‌اند و بقیه ماجرا به زودی مشخص می‌شود.

روایت نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی
مجتبی ذوالنور نماینده قم در مجلس در گفت‌وگو با فارس با تاکید بر عدم ربایش یا مفقود شدن برادران صدرالساداتی گفته است:‌ " این آقایان خودشان در مسیر قم-تهران یعنی اطراف مجموعه خدماتی مهتاب، تصمیم می گیرند که موبایل‌های خود را خاموش کنند و به قم برگردند که نهایتا این تصمیم را اجرایی و موبایل خود را خاموش کرده و به قم برمی‌گردند.

ذوالنور ادامه می‌دهد: "آنها به منزل برادرِ آقای غفاری (غفار عباسی مراغه ای) می‌روند و به کسی هم خبر نمی‌دهند. در واقع آنها در منزل برادرِ آقای غفاری حضور داشتند و خانواده آنها نیز بی اطلاع بودند."

نماینده مردم قم در مجلس با تاکید بر اینکه برادران صدرالساداتی حتی خانواده خود را نیز از این اقدام آگاه نکرده بودند، می‌گوید: " بعد از انتشار خبر مفقودی نیروهای امنیتی تلاش کردند به نحوی ردی از اینها پیدا کنند که این اتفاق افتاد؛ در بررسی‌ها متوجه می‌شوند که آنها در یک خانه به اختیار خودشان بدون اینکه کسی از آنها اطلاعی داشته باشد حضور داشتند؛ حال اینکه نیت و انگیزه آنها چه بوده و چه کاری می خواستند انجام دهند را نمی دانیم اما موضوع این گونه بوده و هیچ برخورد قضایی هم وجود نداشته و هیچ کسی هم آنها را به اقدامات این چنینی هدایت نکرده و به اختیار خود خودشان بوده است. البته از شب گذشته هم موضوع مشخص است و خانواده آنها هم خبر دارند و محل حضور تقریباً لو رفت و مشکل خاصی هم نیست."

ذوالنور همچنین در پاسخ به این سوال که در حال حاضر برادران صدرالساداتی کجا هستند گفته است:‌ "آنها که مراقب ندارند که بگویند کجا هستند مهم این بود که نیروهای امنیتی و خانواده شان بفهمند که کجا هستند که مشخص شد اما اینکه با چه انگیزه و نظر و برنامه‌ای بوده است که گوشی شان را خاموش کردند و علت این تصمیم چه بوده، ما نمی‌دانیم اما هیچ محدودیت و ربودنی در کار نبوده است."

در ادامه احمد امیرآبادی فراهانی دیگر نماینده قم در مجلس شورای اسلامی در صفه شخصی خود در توییتر نوشت: «پیگیر موضوع برادران ⁧صدرالساداتی⁩ شدم، مسئولین مربوطه گفتند احضار و بازداشت نشدند و در حال حاضر در قم به سر می برند و زندگی عادی خودشان را دارند.»


فضای ابهام و تردید با خبر تسنیم ملتهب تر شد، خبرگزاری تسنیم به نقل از یک منبع اگاه نوشت: "احتمال ربایش برادران صدرالساداتی که از روز چهارشنبه مفقود شده اند، منتفی بوده و ارزیابی نهادهای ذیربط بر اختفای اختیاری و هدفمند آنان به عنوان گزینه اصلی قابل پیگیری تاکید دارد."

اختفای اختیاری نکردیم
سید مهدی صدرالساداتی بعد از این همه حاشیه سازی و بی خبری در استوری اینستاگرام ضمن زیر سوال بردن اظهارات نمایندگان قم نوشت که نه در قم هستیم و نه در اختفای اختیاری! تصویر حاکی حضور صدرالساداتی ها در نزدیکی کیاسر داشت.

همچنین در ادامه این داستان جنایی امیرآبادی در توئیتی جدید نسبت به استوری اینستاگرامی صدرالساداتی واکنش نشان داد و مسیر از قم تا کیاسر صدرالساداتی ها را تشریح کرد.

ورود قلیان به ماجرا
در یکی از آخرین خبرها به موضوع گم شدن صدرالساداتی ها ، حجت الاسلام مجتبی ذوالنور در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار برنا در مورد وضعیت صدرالساداتی گفت: هیچ دستگیری نبود و بازداشت نبوده اند، اینها مگر استوری نمی کنند خوب یعنی گوشی همراه آنها هست، خوب به خانواده خود تماس می گرفتند و اطلاع می دادند.

وی افزود: وقتی موبایل در اختیار آنها هست، کدام بازداشتی است که موبایل در اختیار داشته باشد و به راحتی استوری بزند.

ذوالنوری تاکید کرد: ما رد آنها را داریم که در کجای قم بودند و در روستاهای قم بودند و فردو رفته بودند و حتی در جاهایی در مسیر حتی ذغال برای قلیان خریدند هم همه اینها را داریم و مشخص است.

واکنش های فعالین و کاربران رسانه ای لحظه به لحظه بیشتر می شود، اما سوالات و ابهامات کلیدی همچنان باقیست و نیازمند پاسخگویی مسئولین اطلاعاتی و امنیتی و همچنین خانواده صدرالساداتی هست.

چه کسانی پاسخگوی تشویش اذهان عمومی و حمله به نهادای حاکمیتی است؟

چرا برادران صدرالساداتی مسیر خود را از بندرعباس به سمت کیاسر تغییر دادند؟

دلیل روایت های متفاوت از سرنوشت صدرالساداتی ها چیست؟

چرا برادران صدرالساداتی همچنان ابهام اصلی این ماجرا یعنی علت این نوع رفتار را توضیح نمی دهند؟

گزارش از حمزه دستیار


کد خبرنگار : 85