تاریخ : 1398,یکشنبه 17 شهريور22:24
کد خبر : 327478 - سرویس خبری : آخرین اخبار فرهنگی اجتماعی

آتش آمازون دامن بولیوی را هم گرفت

وب سایت منطقه سانتاکروز در بولیوی در گزارشی به شرایط نامساعد حیوانات در این جنگل‌ها اشاره کرد که در یافتن غذا و آب مستاصل شده اند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا، شبکه سی ان ان روز یکشنبه در گزارشی عنوان کرد: گستردگی آتش سوزی جنگل‌های آمازون فقط در کشور برزیل نبوده بلکه به خاطر این آتش سوزی تاکنون ۱.۷ میلیون هکتار از این جنگل‌ها در خاک بولیوی نابود شده اند. این دو برابر آسیب‌های دو هفته پیش است.

وب سایت منطقه سانتاکروز در بولیوی در گزارشی به شرایط نامساعد حیوانات در این جنگل‌ها اشاره کرد که در یافتن غذا و آب مستاصل شده اند.

«سینتیا آسین» مقام محیط زیستی منطق سانتاکروز بولیوی در این زمینه عنوان کرد: اکثریت آتش سوزی‌ها در مناطق طبیعی حفاظت شده و مناطق جنگلی رخ داده است.

وی از دولت بولیوی خواست تا شرایط فاجعه ملی اعلام کند.

این مقام محیط زیستی منطق سانتاکروز بولیوی افزود: بر اعلام وضعیت اضطراری تاکید داریم، چون بخش زیادی از تنوع زیست محیطی و تامین کننده آب خود را از دست داده ایم.

هزاران آتش نشان، نگهبان، کارمند دولتی و داوطلب در خط مقدم مقابله با آتش سوزی در بخش‌هایی از جنگ‌های آمازون که در خاک بولیوی قرار دارد، به سر می‌برند، اما همزمان آتش سوزی‌های جدید آغاز شده و در حال گسترش است.

«اوو مورالس» رئیس جمهوری بولیوی نیز اعلام کرد که تاکنون ۲ نفر در جریان عملیات‌های امدادرسانی در این کشور جان خود را از دست داده اند.

شماری از مقامات محلی و ارشد بولیوی در حال فشار آورن به دولت مورالس برای اعلام وضعیت فاجعه ملی هستند، اما وزیر ارتباطات بولیوی اعلام کرد که این کشور منابع اقتصادی و فنی کافی برای اعلام این وضعیت را در اختیار ندارد.

دولت بولیوی اواخر ماه اوت در راستای مهار آتش سوزی این جنگل‌ها یک فروند بوئینگ ۷۴۷ و چندین هواپیمای کوچک را به کار گرفت و در این میان کمک‌های بین المللی برخی کشور‌ها از جمله آرژانتین، پرو، فرانسه نیز به بولیوی ارسال شده است.

کارشناسان اعلام کرده اند که وجود جنگل‌های آمازون برای کره زمین حیاتی است.

"امانوئل مکرون" رئیس‌جمهوری فرانسه اخیرا اعلام کرد که سران کشور‌های عضو گروه ۷ وعده داده‌اند حدود ۲۰ میلیون دلار برای کمک به مقابله با آتش‌سوزی در جنگل‌های آمازون اختصاص دهند.

تداوم آتش سوزی‌ها در جنگل‌های کره زمین از جمله جنگل‌های آمازون فاجعه‌ای جدی برای سیاره زمین به حساب می‌آید.

اگر جنگل‌ها در کره زمین بسوزند، گونه‌های مختلف گیاهی نیز از بین خواهند رفت.

افزون بر اینکه آتش سوزی در آمازون بر روند گرم شدن آب و هوا در کره زمین بواسطه تاثیرات گاز‌های گلخانه‌ای تاثیر مثبت می‌گذارد.

فقط در منطقه آمازون حدود ۷۵ میلیارد تن کربن در درخت‌ها ذخیره است که در صورت آتش سوزی به دی اکسید کربن تبدیل شده و به هوا می‌رود.

از آنجایی که دی اکسیدکربن تولیدی خودرو‌ها و کارخانه‌ها بر هوا اثر منفی گذاشته و علاوه بر آلودگی آن سبب گرم شدن کره زمین شده، آتش سوزی در آمازون می‌تواند تاثیرات ناشی از گاز‌های گلخانه‌ای را در کره زمین تشدید کند.

دانشمندان نگران هستند این تاثیرات منجر به تسریع روند تغییرات جوی در کره زمین شود.

کارشناسان معتقدند دهه‌ها زمان می‌برد تا تنوع زیست محیطی از دست رفته بدنبال آتش سوزی گسترده در آمازون بار دیگر احیا شود، حتی برخی کارشناسان برآورد کرده اند چندین قرن طول خواهد کشید برخی از این گونه‌های گیاهی و جانوری از دست رفته بار دیگر در جنگل‌های آمازون مشاهده شوند.

وسعت جنگل‌های آمازون که ۲۰ درصد اکسیژن جهان را تامین می‌کند، کشور‌هایی از جمله برزیل، ونزوئلا، کلمبیا، پاراگوئه، پرو و بولیوی را دربر می‌گیرد.

در حوزه جنگل‌های باران زا آمازون از ژانویه گذشته تاکنون و بنابر آمار ارائه شده از سوی "موسسه ملی برزیل در امور تحقیقات فضایی" (آی ان پی ای) فقط از ماه ژانویه تا ۲۳ ماه اوت (دی ۹۷ تا اول شهریور ۹۸) ۷۵ هزار و ۳۳۶ فقره آتش سوزی رخ داده است.

برخی کارشناسان یکی از عوامل مهم آتش سوزی‌های اخیر در جنگل‌های آمازون را فعالیت‌های انسان اعلام کرده اند.