تاریخ : 1398,شنبه 23 شهريور17:13
کد خبر : 328042 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

چالش جدید دانشجویان همزمان با آغاز سال تحصیلی؛

قیمت سرسام آور خوابگاه‌های خودگردان و دردسر دانشجویان +سند

افزایش قیمت خوابگاه خودگردان دانشگاه ارومیه باعث شده است تا جمعی از دانشجویان به هزینه های سنگین تحصیل اعتراض کنند. جمعی از دانشجویان نیز با طعنه به خوابگاه های خودگردان آن را خوابشگاه سرگردان نامیدند و با هشتگ «#نه_به_خوابگاه_سرگردان» به افزایش سرسام آور هزینه های اعتراض کردند.

به گزارش خبرنگار صنفی_آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از موضوعاتی که هر ساله و همراه با آغاز سال تحصیلی مورد برسی قرار می گیرد، هزینه های تحصیلی دانشجویان است، هزینه هایی که شامل شهریه، خوابگاه، تغذیه و ... می شود. در این میان هر چند برخی از دانشگاه ها دولتی هزینه ای را برای تحصیل از دانشجویان دریافت نمی کنند اما مشکلات دیگری از جمله هزینه های خوابگاهی برای دانشجویان این دانشگاه ها همچنان وجود دارد.

هزینه اقامت در خوابگاه ها رابطه تعریف شده ای با ظرفیت اتاق، امکانات و موقعیت خواگاه نسبت به محل کار یا محل تحصیل ساکنین دارد، در این میان دو نوع خوابگاه برای دانشجویان وجود دارد. در کنار خوابگاه های دولتی، خوابگاه های خودگردان نیز وجود دارند که دانشگاه هایی که نمی توانند نیازهای خوابگاهی خود را بر طرف کنند، خوابگاه های خودگردان را برای دانشجویان خود معرفی میکنند. خوابگاه هایی که به دلیل عدم نظارت و البته نگاه سوداورانه به ان مشکلاتی را برای دانشجویان به وجود اورده است.

هزینه 700 هزار تومانی خوابگاه خودگران برای بک ترم
دانشگاه ارومیه در سال تحصیلی جدید خوابگاه خودگردانی را برای دانشجویان خود با هزینه ترمی 700 هزار تومانی البته برای اتاق های 6 تا 8 نفره معرفی کرده است. یکی از دانشجویان این دانشگاه در گفت و گو با «خبرنامه دانشجویان ایران» گفت: « دانشگاه ارومیه برای هر ترم در خوابگاه خودگردان هزینه 700 هزار تومان تعیین کرده است دریافت هزینه‌های بالا در حالی است که محدودترین امکانات را در اختیار دانجشو در این خوابگاه‌ها قرار می‌دهند.»

او پیرامون امکانات خوابگاهی ادامه داد:« بیشتر خوابگاه‌های خودگردان سالن مطالعه، تلویزیون، حمام و دستشویی به اندازه کافی و حتی نظافت مطلوبی ندارند. لطفا در هزینه خوابگاه‌ها تجدید نظر کنند زیرا به راستی پرداخت این هزینه‌ها برای دانشجویان سخت است.»

یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه ارومیه گفت:«  چرا و به چه علتی تمامی تصمیم‌های مسئولین را باید قبول کنیم و برای هرترم 700هزار تومان به خوابگاه خودگردان پرداخت کنیم.  خوابگاه‌هایی که در مقابل گرفتن این هزینه هیچ نوع امکاناتی در اختیار دانشجویان قرار نمی‌دهند.»

این دانشجو گفت:« شورای صنفی دانشجویان باید فکری به حال این قشر کند زیرا با این شرایط اقتصادی دیگر فردی توان پرداخت این مبالغ را ندارد.وی با اشاره به امکانات محدود این خوابگاه‌ها گفت: گاهی اوقات حتی یک لامپ در خوابگاه تعویض نمی‌شود زیرا مسئولین آن را هم وظیفه دانشجو می‌دانند.»

یکی دیگر از دانشجویان خوابگاهی دانشگاه ارومیه به «خبرنامه دانشجویان ایران» گفت: «هزینه خوابگاه برای یک اتاق 6 تا 8 نفره بسیار زیاد است و با این شرایط اقتصادی دیگر توان پرداخت این مبالغ را نداریم. اگر در مقابل این هزینه‌ها امکانات خوبی به دانشجویان ارائه دهند شاید ارزش داشته باشد اما متاسفانه امکانات در این خوابگاه‌ها بسیار محدود است.»

او گفت: «مسئولین باید به سخنان و اعتراضات دانشجویان توجه کنند زیرا به راستی اگر مشکلات حل نشود توان ادامه تحصیل را نخواهیم داشت.»

البته این موضوع تنها به این واکنش ها محدود نماند و جمعی از دانشجویان دانشگاه ارومیه با هشتگ «#نه_به_خوابگاه_سرگردان» اعتراض خود را به هزینه های سنگین خوابگاه خودگردان و امکانات پایین این خوابگاه اعلام کردند.

در ادامه بخشی از این واکنش ها را می بینید: