تاریخ : 1398,یکشنبه 24 شهريور18:56
کد خبر : 328189 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

میلیاردها تومان فساد مالی، نتیجه تجارت نامشروع پایان‌نامه‌نویسی

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم گفت: گردش مالی عظیمی از راه نامشروع فروش پایان‌نامه بدست می‌آید که با برآورد تعداد موسسات فروش پایان‌نامه و تعداد سفارش‌ها، میلیاردها تومان فساد در این تجارت تخمین زده می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، حسین سیمای صراف معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره اجرای قانون مقابله با تقلب علمی، اظهارداشت: چرخش عظیم مالی از راه نامشروع در جریان تخلف فروش پایان‌نامه بدست می‌آید که اگر تعداد موسسات فروش پایان‌نامه و تعداد سفارش‌هایی که می‌گیرند را تخمین بزنیم می‌بینیم که میلیاردها تومان فساد شکل می‌گیرد و درآمد نامشروع برای موسسات و عرضه کنندگان سرویس فروش پایان‌نامه حاصل می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این، تقلب علمی دارای آثار اجتماعی هم هست و تخلف اعتماد به آثار علمی را کاهش می‌دهد.

سیمای صراف ادامه داد: ایرانی ها مشهور هستند که در بهترین دانشگاه‌های دنیا بهترین رتبه‌ها را به دست می‌آورند و اگر با این فساد برخورد نشود جایگاه علمی کشور را هم دچار خدشه می‌کند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه اجرایی مقابله با تقلب علمی، درباره ضمانت اجرای این آیین نامه، گفت: اجرای آیین نامه تابع قانون است و در قانون هم دو بخش عرضه و تقاضا وجود دارد که با توجه به اینکه سفارش پایان نامه نویسی یک جرم است و مجازات دارد نیازمند حضور فعال مراجع قضایی و نیروی انتظامی برای برخورد هستیم.

وی ادامه داد: بخش دوم این موضوع، مربوط به عوامل در دانشگاه‌ها است و در قانون پیش‌بینی شده که اگر تقلبی در دانشگاه رخ داد به هیات‌های تخلف مربوطه ارجاع می شود و قوانین کافی برای برخورد در دانشگاه وجود دارد.