تاریخ : 1398,سه شنبه 26 شهريور15:31
کد خبر : 328470 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

حاشیه‌های پیروزی دانشجویان هوافضای دانشگاه صنعتی شریف در مسابقات آمریکا؛

ماجرای چالش‌های رئیس دانشگاه با دانشجویان دانشکده هوافضا چیست؟

کانال دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف نوشت: ریاست دانشگاه بارها با دانشجویان دانشکده هوافضا چالش هایی داشته که از این جمله میتوان به اعتراض به گرفتن درس طراحی هواپیما از استاد تمام و اختصاص آن به فردی از دانشگاه ازاد، موضوع استاد خطاکار و احضار دانشجویان معترض به کلانتری و ... اشاره کرد.

به گزارش سرویس صنفی_آموزشی خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سوم اردیبهشت ماه خبری پیرامون کسب رتبه نخست مسابقات فضانوردی آمریکا توسط دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف منتشر شد. گفته می شود چهار تیم از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در این مسابقات شرکت کردند. در همین حال کانال دانشجویی دانشگاه شریف با بیان اینکه رئیس دانشگاه قصد داشته است تنها از نفرات اول این مسابقات تقدیر به عمل آید، انتقاد کرد.

این کانال دانشجویی ضمن انکه از اختلافات و حاشیه هایی بین رئیس دانشگاه و دانشکده هوافضا دانشگاه صنعتی شریف پرده برداشته است، ماجرا را این گونه توضیح می دهد:

چندی پیش خبر خوشحال کننده برگزیده شدن چهار تیم از دانشگاه در مسابقات جهانی فضانوردی امریکا در رسانه ها منتشر شد. این در حالی بود که تقریبا هیچ یک از تیم ها نتوانسته بودند از امکانات قابل قبول برای شرکت در این مسابقات بهره مند گردند.

اما با توجه به انعکاس خبری بسیار زیاد پیروزی ایشان ریاست دانشگاه تصمیم گرفت از این افراد تقدیر به عمل اورد، اما فقط از رتبه اولی ها، لذا دانشجویان ضمن اعتراض به این موضوع طی نامه ای خود را سرباز وطن دانسته و گفته بودند اگر هدف از تقدیر پاسداشت تلاش این افراد است از نظر ایشان همه تیم ها دارای یک رتبه بوده و همه افتخار آفرینی کرده اند.

گفته شد ریاست دانشگاه نامه را خوانده اما معتقد است که شان رئیس دانشگاه بالاتر از این است که از رتبه های پایین تقدیر گردد، لذا جلسه برای تقدیر از ایشان در دفتر کلاس اولی های دانشگاه برای روز ۲۵ شهریور برقرار گردید.

دانشجویان هم در اعتراض به این تقدیر که بیشتر شبیه یک تنبیه بود با ترکیب کمتر از پنجاه درصد تیم شرکت کرده و در جلسه به نقد این رفتار پرداخته بودند.

ریاست دانشگاه بارها با دانشجویان دانشکده هوافضا چالش هایی داشته که از این جمله میتوان به اعتراض به گرفتن درس طراحی هواپیما از استاد تمام و اختصاص آن به فردی از دانشگاه ازاد، موضوع استاد خطاکار و احضار دانشجویان معترض به کلانتری و ... اشاره کرد.

به نظر می رسد ریشه همه این مشکلات در ترسیم یک جایگاه تصنعی و بالاتر برای اساتید خاص و مدیران دانشگاه در نسبت با دانشجویان و کارمندان باشد، تصوری که به نوعی زائیده توصیفات اطرافیان ریاست دانشگاه است. و الا دانشجویانی که با کمترین امکاناتی به خلق چنین افتخاراتی میپردازند انگیزه ای بالاتر از یک تندیس و کارت هدیه از دفتر کسی دارند که حاضر نیست برندگان رتبه دوم را به حضور بپذیرد.