تاریخ : 1398,شنبه 30 شهريور13:37
کد خبر : 328924 - سرویس خبری : باشگاه نویسندگان

شهره محمودآبادی؛

حضور اجتماعی زنان، بایدها و نبایدها

انسان ها در سه بعد فردی، خانوادگی و اجتماعی می توانند رشد کنند و این سه ویژگی از هم گسسته نیست. در این بین، زنان رکن اصلی خانواده ،و از نقشی اساسی برخوردارند.

خبرنامه دانشجویان ایران: شهره محمودآبادی*// اولین گام برای حل مشکلاتی که بانوان جامعه با آن مواجه اند، شناخت درست مسئله از جهات مختلف است . عموم زنان جامعه مسائلی را خواستارند که در اولویت قرار ندارد و برنامه ریزی دقیقی هم در این رابطه صورت نمی گیرد.

دراصل ۲۱ قانون اساسی، دولت محترم موظف است تا حقوق زنان را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی، شرایط و زمینه مساعد ،جهت رشد شخصیت و احقاق حقوق مادی و معنوی زنان فراهم را کند.

اما برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها، مغایرت بسیاری با این موضوع دارد و متاسفانه هنوز هویت انسانی زنان به رسمیت شناخته نشده و جایگاه آنان با آسیب های جدی رو به رو است.

این در صورتی ست که توجه به پاسداری از هویت انسانی زنان مسلمان و ارتقای شخصیت و جایگاه آنان در خانواده و اجتماع امری مهم تلقی می‌شود .

انسان ها در سه بعد فردی، خانوادگی و اجتماعی می توانند رشد کنند و این سه ویژگی از هم گسسته نیست. در این بین، زنان که رکن اصلی خانواده ،و نقشی اساسی برخوردارند ؛ چرا که محیط اجتماعی به شدت وابسته به سبک زندگی خانواده هاست و در نتیجه هر قانون و سیاستی که اخذ می شود، باید به این موضوع توجه داشته باشد. متاسفانه برخی از نمایندگان و یا مسئولان کشور، یا به این نکته توجهی ندارند یا مجبور به اطاعت از قوانین بین المللی هستند که این خود جای تامل دارد.

ضروری ترین رویکرد در این حوزه رویکرد جامعه نگر است و با توجه به اهمیت موضوع، همه ی ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بررسی شود.

با این همه ، متولیان و مسئولین در این حوزه، رویکردی متفاوت و غیر منسجم داشته اند؛ تا انجایی که اخیرا هم شاهد یک سری از اتفاقات بوده ایم.

در طی چند سال اخیر یکی از مطالبات زنان، ورود به ورزشگاه ها و تماشای فوتبال آقایان بوده است.

این مطالبه را میتوان به حساب علاقه برخی بانوان به این ورزش و تماشای آن گذاشت؛ اما توجه به این نکته هم خالی از لطف نیست که چرا با وجود علاقه به ورزش فوتبال ،مسابقه تیم زنان غالباً بدون حضور تماشاچی برگزار می‌شود و هیچ یک از زنان جامعه تمایلی به حضور در این ورزشگاه ها ندارند؟

اما نمیتوان خواسته زنان را مبنی بر حضور در ورزشگاه ها نادیده گرفت و آن را انکار کرد. بلکه باید سازوکار و برنامه ریزی مناسبی در جهت تحقق آن صورت گیرد.

در عقاید و ارزش های اسلامی ما، به هیچ عنوان حضور اجتماعی زنان منع نشده است و حساسیت قضیه، صرفا به دلیل حفظ حیا و عفت عمومی جامعه می باشد. این موضوع، با رعایت هنجار ها و قوانین پوشش و حدود تعیین شده، می تواند عملی شود. اسلام مخالفتی با حضور فعال زنان در اجتماع ندارد. اما حضور در هر صحنه ای نیز ملزم به رعایت نکاتی می باشد. اگر اسلام مخالف حضور اجتماعی زنان بود، دیگر نیازی به تعیین قوانینی برای بانوان وجود نداشت. پس این موضوع دال بر این است که اسلام و جامعه ی اسلامی مانع حضور اجتماعی زنان نیست. با تمام این صحبت ها، ای کاش بانوان عزیز کشورم به فکر مسائل مهم تری می بودند و حضور اجتماعی خود را در قالب فعالیت هایی مفید تر تعریف می کردند.

در این موردمهم ترین نکته ای که باید مورد توجه داشت ، شرایط و جو حاکم در ورزشگاه است. چرا که این حضور با امنیت و آرامش خاطر زنان مغایرت داشته و درخور شخصیت، شان و منزلت بانوان نمی باشد.

با وجود حمایتی که برخی از مسئولین در این زمینه دارند، باید پرسید که به چه علت در طی این چند سال، شرایطی مناسب ایجاد نکرده اند تا کمتر این موضوع حاشیه ساز شود؟ یا چرا فقط منتظرند از برخی حواشی به نفع جریان خود برداشت سیاسی کنند؟

مثال بارز ان فوت دختر ۲۲ ساله است که این اتفاق را دست مایه قرار داده و فقط اظهار تاسف کردند و باید پرسید چرا به مرگ پسر ۶ ساله که در ورزشگاه اتفاق افتاد اظهار تاسف نکردید...!!؟گویی این واکنش ها صرف سواستفاده ی سیاسی و نفع انتخاباتی است!

مهم تر از آن چرا برای مسائل مهم تری از جمله اشتغال بانوان و ایجاد محیط کار مناسب برای آنان تصمیمات لازم گرفته نمی شود؟ و یا چرا جهت رفع مشکلات زنان بی سرپرست یا سرپرست خانوار ،اقدامات لازم صورت نمی گیرد؟ چرا موضوعات مربوط به بیمه و مرخصی های زایمان برای زنان تسهیل نمی شود؟ و چندین چرای مهم تر از حضور در ورزشگاه!

بحث ورود زنان به ورزشگاه مطالبه ی برخی از بانوان است. نه اکثریت!

البته باید به خواسته آنان توجه شود و ساز و کار مناسب فراهم اید.

طبق اصل ۲۱ قانون اساسی: دولت محترم مسئولین موظف هستند تمام شرایط مناسب و مساعد برای حضور بانوان در ورزشگاه را ایجاد کنند و مانع از سو استفاده ی سیاسی و انتخاباتی جریان های خاص شوند و همچنین نباید آسیبی متوجه جایگاه و منزلت زنان شود در غیر این صورت گامی در جهت احقاق حقوق مادی و معنوی زنان برنداشته و هویت انسانی زنان را تحت الشعاع قرار میدهند و در صورت بروز مشکل باید پاسخگو باشند.

* مسئول واحد خواهران جامعه اسلامی دانشگاه بوعلی سینا همدان


کد خبرنگار : 85