تاریخ : 1398,دوشنبه 01 مهر00:11
کد خبر : 329237 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

صالحی: باید خبرهای خوب را در دانشگاه بازتاب دهیم

وی اظهار داشت: باید خبرهای خوب را در محیط‌های دانشگاهی بازتاب دهیم ائمه جماعت و روحانیت در این رابطه می‌توانند تاثیرگذار باشند. نباید دانشگاه را یک محیط ضد دین و ضد علم ترسیم کرد. امروز بهترین اتفاقات که در جامعه رخ می‌دهد مستقیم دانشگاه مربوط می‌شود.

خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از فارس، حجت‌الاسلام صالحی معاون سیاسی فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها طی سخنانی در جمع ائمه جماعات دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با اشاره به وظیفه سنگینی که روی دوش روحانیون فعال در دانشگاه‌ها وجود دارد، گفت: اینکه ما در محیطی خدمت می‌کنیم که جوانان و نخبگان در آن حضور دارند  باید خدا را شاکر باشیم.

وی ادامه داد: یکی از پیچیدگی‌های محیط دانشگاه این است که شما از یک سو ممکن است با یک دانشجو که به نان شبش هم محتاج است مواجه باشید و از سویی با یک استادی که در رشته پزشکی درآمد خیلی بالایی دارد و این اختلاف طبقاتی در آنان مشهود است در مسائل سیاسی و مذهبی هم این اختلافات ممکن است باشد و با توجه به همه تفاوت‌هایی که وجود دارد این وظیفه روحانیت فرهنگی است تا بتواند با پیچیدن نسخه‌ها مختلف موجب رشد و تعالی شود.

حجت الاسلام صالحی در ادامه با اشاره به حضور پرشور دانشجویان در نماز جماعت و برنامه‌هایی مانند اعتکاف گفت:‌ ائکه جماعات دانشگاه‌ها وظایف سنگینی بر عهده دارند و ما باید در پیشگاه خداوند نسبت به فرصت‌هایی که داریم پاسخگو باشیم.

معاون سیاسی فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره انتشار بیانیه گام دوم از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: جدا از افراط و تفریط و مسائل دیگر باید به کلمات و جملاتی که در بیانیه آمده اینگونه نگاه کرد که این ها نتیجه بیش از 40 سال تجربه مردی است که فراتر از نگاه‌های قدسی و با تحلیل‌های مادی جزو بزرگترین مردهایی است که نگاه راهبردی ایشان در دنیا امروزه مورد توجه سیاسیون عالم قرار گرفته است.

وی افزود: روحانیون مؤثر و موفق باید شخصیت اجتماعی خودشان را با بیانیه گام دوم تطبیق دهند ما اگر می‌خواهیم عناصر تاثیرگذاری شویم باید رصد کنیم و ببینیم جایگاه، شخصیت و ویژگی‌های فردی ما برای اثرگذاری در اجتماع آیا با مؤلفه‌های این بیانیه سازگار است یا نه. به عنوان مثال امروز روحانیت نمی‌تواند از جامعیت برخوردار نباشد ولی ادعای اثرگذاری کند.

صالحی با اشاره به توصیه‌های 7گانه رهبری در بیانیه گام دوم، تاکید کرد: امروز روحانیت نمی‌تواند حتی از یکی از 7 مؤلفه که اقتصاد است صرف نظر کند. البته روحانیت قرار نیست شیوه‌های کسب و کار را بگوید اما می‌تواند در ترسیم شخصیت مخاطبش که یک مخاطب دانشگاهی است نقش خودش را به عنوان یک مبلغ دینی در عرصه اقتصاد نادیده بگیرد.

وی گفت: نکته دیگر اینکه ما نسبت به آنچه که نتیجه 40 ساله انقلاب و سعی و خطاها، دستاوردها، پیشرفت‌ها و در جا زدن‌ها بودیم نمی‌توانیم احساس بی‌مسئولیتی کنیم.

معاون سیاسی فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهار داشت: بیانیه‌ گام دوم دقیقا در زمانی صادر شود که تحلیل و جنگ روانی دشمنی را به چالش کشید و در زمانی که بمباران رسانه‌ای دشمنان به دنبال نا امید کردن مردم بود رهبر انقلاب با این بیانیه افقی ترسیم کردند که گویی همه این بمباران‌های رسانه‌ای ذره‌ای در ذهن رهبران انقلاب اثرگذار نبوده است.

صالحی یادآور شد: بیانیه گام دوم مدلی است برای روشنفکری دینی، دانشگاه ما باید امروز ما را به عنوان روشنفکران دینی بشناسند تا در محیط دانشگاه اثرگذار باشیم. البته روشنفکری دینی حداقل باید 2 شاخصه‌ اساسی داشته باشد اول حفظ اصالت دین و دوم که اینکه روشنفکری دینی از تحریف‌های کهنه و مدرن اجتناب می‌کند و در عین حال به تکامل و پیشرفت اجتماعی جامعه توجه دارد و به دنبال این است که پیشرفت اجتماعی جامعه را بر اساس مبانی و دینی تئوریزه و طرح ریزی کند.

وی در ادامه با اشاره به نقش جوانان در زلزله کرمانشاه و سیل اخیر گفت: در این دو حادثه تفاوت حضور جوانان کاملا مشهود بود. در حادثه کرمانشاه بروز و ظهوری از جوانان انقلابی مقداری کمتر دیده شد ولی در مسئله سیل که مسئله بزرگتری هم بود حضور جوانان جهادی موجب شد خیلی از مشکلات سریع‌تر برطرف شود و حضور و مطالبه‌گری جوانان و گروه‌های جهادی جوان بسیار تاثیرگذار بود.

معاون سیاسی فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: ما مگر می‌توانیم نسبت به اینکه جوان ما به این ظرفیت برسد که برای ساخت دولت جوان تاثیرگذار باشد بی‌تفاوت باشیم؟ مگر یک امام جماعت در دانشگاه می‌تواند در مورد اینکه یک دانشجو احساس تعهد به جامعه داشته باشد بی‌تفاوت باشد؟ آن هم در این فضایی که پر است از پمپاژ ناامیدی در جامعه.

صالحی تصریح کرد: ایجاد امید واقعی در جامعه بسیار مهم است همه توصیه‌های رهبری انقلاب هم برای این است که در جامعه امید ایجاد شود وظیفه روحانیت در دانشگاه‌ها بسیار مهم است.

وی گفت: معنویت، تفکر، علم و زندگی 4 عرصه‌ بسیار مهم است که از توصیه‌های 7 گانه رهبر انقلاب برگرفتیم. این 4 عرصه باید مورد توجه ائمه جماعت است در دانشگا‌ه‌ها قرار گیرد.

وی با اشاره به پیشرفت‌های نظامی کشور گفت: مسئله انهدام پهپاد جاسوسی آمریکا مسئله کمی نبود مسئله‌ای بود که در تصمیمات راهبردی سیاستگذاران دنیا تغییر ایجاد کرد.

وی اظهار داشت: باید خبرهای خوب را در محیط‌های دانشگاهی بازتاب دهیم ائمه جماعت و روحانیت در این رابطه می‌توانند تاثیرگذار باشند. نباید دانشگاه را یک محیط ضد دین و ضد علم ترسیم کرد. امروز بهترین اتفاقات که در جامعه رخ می‌دهد مستقیم دانشگاه مربوط می‌شود.

صالحی خاطرنشان کرد: باید مراقبت کنید روحانیت در دوقطبی‌سازهای کاذب در فضای فرهنگی دانشگاه قرار نگیرد. در پازل دشمن بازی نکنید اگر ناهنجاری و آسیب اجتماعی می‌بینید طوری رفتار کنید که به 2 قطبی سازی کاذب کمک نکنید.

معاون سیاسی فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس در آینده گفت: مسلما در آینده‌ای نزدیک به اصل کار آمدی مجلس و اصل شورای نگهبان هجمه‌هایی خواهد شد. اگر می‌توانید کارکرد شورای نگهبان را تبیین عالمانه کنید. تلاش کنید دانشجویان به عنوان برنامه و تبیین مواضع باشند.