تاریخ : 1398,دوشنبه 01 مهر22:09
کد خبر : 329371 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

از چگونگی سهمیه‌ها تا نحوه گزینش؛

۱۰ نکته کلیدی قبل از ثبت‌نام در آزمون استخدامی سال ۹۸ +جدول

کارت شرکت در آزمون از روز دوشنبه ۲۸ آبان ۹۸ برای مشاهده و پرینت بر روی سایت سازمان سنجش قرار خواهد گرفت و هفتمین امتحان مشترک فراگیر در روز پنج شنبه ۳۰ آبان در تهران برگزار می‌شود و با توجه به آمار شرکت‌کنندگان حسب مورد در مراکز استان‌ها برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ عنوان «استخدام» همواره، هواداران زیادی در هرجای دنیا و به خصوص ایران به خود جلب می کند، این عنوان در ایران به دلیل وضعیت نابسامان آموزش عالی کشور که فارغ التحصیلان بیکار زیادی را روی دست دولت گذاشته کمتر از حواشی «کنکور» نیست و بسیاری از دانشجویان و فارغ التحصیلان، «استخدام» در یکی از ارگان های دولتی را نهایت تحصیل در دانشگاه می دانند. البته آمارها نیز نشان میدهد که جمعیت داوطلب آزمون استخدامی طی سال های گذشته با یک نرخ نجومی روبرو شده است و این آمار از دوره اول تا دوره ششم به بیش از چهار برابر افزایش یافته است.

ثبت نام هفتمین آزمون‌استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی کشور سال ۱۳۹۸ نیز در آستانه آغاز شدن است و دفترچه راهنمای ثبت نام این آزمون از امروز از سوی سازمان سنجش منتشر شده است. دفترچه ای که مطالعه آن شامل ده نکته کلیدی است.

1- شرایط عمومی داوطلب
داشتن تابعیت ایرانی، اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان شناخته‌شده در قانون اساسی، التزام به قانون اساسی، انجام خدمت دوره ضرورت یا معافیت قانونی برای مردان. داشتن سلامت جسمانی و روانی و توانایی برای انجام کاری که استخدام می‌شوند، عدم اعتیاد به دخانیات و مواد مخدر، نداشتن سابقه محکومیت جزایی. عدم وجود هرگونه ممنوعیت استخدام در دستگاه‌های اجرایی توسط آراء مراجع قضایی و ذیصلاح. داوطلبان استخدام نباید جزو نیرو‌های بازخرید خدمت دستگاه‌های اجرایی و همچنین بازنشسته باشند به استناد ماده ۹۴ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده واحده قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل و پست سازمانی، کارکنانی که تصدی یکی از پست‌های سازمانی در هر یک از دستگاه‌های اجرایی را به صورت رسمی و پیمانی دارا هستند پس از پذیرفته شدن در امتحان مشترک فراگیر در زمان استخدام نباید جزء مستخدمین رسمی یا پیمانی سایر دستگاه‌های اجرایی باشند.

2- شرط سنی استخدام
داشتن حداقل ۲۰ سال تمام و حداکثر ۲۵ سال برای دارندگان مدارک تحصیلی دیپلم، حداکثر ۳۰ سال برای دارندگان مدارک تحصیلی فوق‌دیپلم، حداکثر ۳۵ سال برای دارندگان مدارک تحصیلی لیسانس، حداکثر ۴۰ سال برای دارندگان مدرک تحصیلی فوق‌لیسانس و حداکثر ۴۵ سال برای دارندگان مدارک تحصیلی دکترا. جانبازان، آزادگان، فرزندان شهدا، فرزندان جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و فرزندان آزادگان یک سال اسارت و بالاتر از سطح حداکثر سن معاف هستند.

3- مواد آزمون عمومی
 فناوری اطلاعات، مهارت‌های هفتگانه icdl، ریاضی و آمار مقدماتی، زبان و ادبیات فارسی، معارف اسلامی، زبان انگلیسی عمومی، اطلاعات عمومی، دانش اجتماعی و حقوق اساسی، هوش و توانمندی‌های عمومی

4- مواد آزمون تخصصی
برای هر یک از مشاغل در جدول شماره ۱ دفترچه راهنمای ثبت‌نام مشخص شده است. تمام سوالات مواد آزمون عمومی و اختصاصی به صورت چهار گزینه‌ای با ضریب ۱ است ضمناً به ازای هر پاسخ اشتباه به سوالات، یک نمره منفی در نظر گرفته خواهد شد. در این آزمون استخدامی معلولین دارای سهمیه هستند و جذب معلولین با ارائه معرفی نامه اداره کل بهزیستی استان از محل احیای استخدامی ۳ درصد قانون جامع حمایت از معلولان صرفاً از طریق شرکت در امتحان مشترک فراگیر، کسب حد‌نصاب نمره لازم و رقابت بین تمام داوطلبان معلول بر اساس نمره مکتسبه به میزان حداکثر دو برابر ظرفیت جهت معرفی به مصاحبه استخدامی انجام می‌شود.

5- زمان آغاز ثبت نام
ثبت‌نام به صورت اینترنتی از روز چهارشنبه سوم مهر ۹۸ تا روز جمعه ۱۲ مهر ۹۸ انجام خواهد شد و مدت ثبت‌نام به هیچ وجه قابل تمدید نیست متقاضیان واجد شرایط باید به سایت سازمان سنجش کشور مراجعه و پس از پرداخت مبلغ ۴۵ هزار تومان به صورت الکترونیکی و با کارت‌های بانک متصل به شبکه شتاب نسبت به تکمیل فرم ثبت نام و ارائه اطلاعات مورد نیاز اقدام کنند.

6- زمان برگزاری آزمون
کارت شرکت در آزمون از روز دوشنبه ۲۸ آبان ۹۸ برای مشاهده و پرینت بر روی سایت سازمان سنجش قرار خواهد گرفت و هفتمین امتحان مشترک فراگیر در روز پنج شنبه ۳۰ آبان در تهران برگزار می‌شود و با توجه به آمار شرکت‌کنندگان حسب مورد در مراکز استان‌ها برگزار خواهد شد.

7- وضعیت سهمیه ها
بر اساس راهنمای دفترچه ثبت نام این آزمون، جذب ایثارگران از محل سهمیه های استخدامی از طریق شرکت درامتحان مشترک فراگیر دستگاه های اجرایی، رقابت بین کلیه داوطلبان ایثارگر در هر یک از سهمی ههای 25 درصد و 5 درصد (در هر یک ازمجوزهای کلی سازمان اداری و استخدامی کشور به دستگاه اجرایی) بر اساس نمره کسب شده در امتحان مشترک فراگیر به میزان دو برابر ظرفیت جهت معرفی به مصاحبه استخدامی و با رعایت ساز و کارهای ذیل صورت می پذیرد.

همچنین بر اساس تبصره چهار این دفترچه، مشمولین سهمیه 25 درصد ایثارگران، مجاز به بهره مندی از سهمیه استخدامی 5 درصد سایر ایثارگران نمی باشند. به عبارت دیگر هرداوطلب ایثارگر می تواند در صورت مشمول بودن، صرفاً از یکی از سهمیه های مشخص شده بر اساس ضوابط مربوطه، استفاده نماید.بنابراین مشمولین سهمیه  25 درصد ایثارگران، جهت استفاده از سهمیه اختصاصی خود، صرفاً باید مشاغل مشخص شده برای آنان رادر دفترچه انتخاب نمایند.

8- کسب حدنصاب
معرفی داوطلبان جهت شرکت در مصاحبه استخدامی و سایر مراحل استخدام، منوط به کسب حد نصاب لازم در آزمون کتبی بوده و انتخاب افراد پذیرفته شده بر اساس ترتیب نمرات کسب شده، سهمیه های قانونی و با رعایت سایر قوانین و مقررات جاری، مطابق قواعد زیرمی باشد: پس از برگزاری امتحان مشترک فراگیر، نمرات داوطلبان به تفکیک حیطه های عمومی و تخصصی محاسبه و حد نصاب امتحان،معادل پنجاه ( 50 ) درصد بالاترین نمره مکتسبه در آن امتحان مشترک فراگیر با ارزش وزنی چهل ( 40 ) درصد برای حیطه عمومی وشصت ( 60 )درصد برای حیطه تخصصی در هر شغل محاسبه و مبنای سایر مراحل انتخاب داوطلبان قرار می گیرد. در این مرحله امتیازاتو سهمیه های قانونی ذکر شده در متن آگهی (به استثنای موارد ذکر شده در  بندهای 6 و 9 سهمیه ایثارگران) اعمال نخواهد شد.

9- چگونگی گزینش
1) پس از برگزاری مصاحبه استخدامی، معرفی افراد به گزینش بر اساس مجموع نمره کل نهایی آنان با وزن هفتاد ( 70 ) درصد برای آزمون های کتبی (عمومی و تخصصی) و سی ( 30 ) درصد برای مصاحبه استخدامی و با در نظر گرفتن امتیازات و سهمی ههای قانونی به تعداد یک برابر ظرفیت پذیرش (نفر اصلی) خواهد بود.

2) در صورت عدم برگزاری مصاحبه استخدامی، انتخاب نفر اصلی صرفاً بر اساس نمره کل اولیه آنان با وزن چهل ( 40 ) درصد برای حیطه عمومی و شصت ( 60 ) درصد برای حیطه تخصصی نمرات این افراد و با در نظر گرفتن امتیازات و سهمیه های قانونی برابر ظرفیت پذیرش در هر شغل محل صورت می پذیرد.

10- مدرک دانش آموختگان دانشگاه آزاد
مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد در صورت پذیرفته شدن در امتحان مشترک فراگیر، حداکثر 2 ماه پس از اعلامنتیجه نهایی باید به تأیید سازمان مرکزی دانشگاه مذکور برسد.


کد خبرنگار : 16