تاریخ : 1398,چهارشنبه 03 مهر19:51
کد خبر : 329642 - سرویس خبری : فناوری اطلاعات

از کجا بفهمیم باتری گوشی اصل است

باتری­های تقلبی به مراتب ارزان­تر از باتری­های اصلی هستند. دقت داشته باشید که این مسئله به معنای این نیست که هر باتری گرانی لزوما اصلی است ولی هرباتری با قیمت بسیار کم صد­درصد تقلبی است.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات«خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایتنا؛ ماهیت باتری گوشی های امروزی به گونه‌ای است که به مرور زمان کارکرد اولیه خود را از دست می­دهند. حتی اگر شما فردی باشید که به باتری گوشی خود اهمیت می­دهید و مواردی را که باعث افزایش عمر باتری می­شود را رعایت می­کنید هم بعد از مدتی متوجه عملکرد ضعیف باتری خود خواهید شد که علت آن قرار گرفتن در سیکل های شارژ است.

باتری با هر بار شارژشدن مقداری از ظرفیت اولیه خود را از دست می­دهد؛ تا جایی که دیگر نمیتوانید آن را نادیده بگیرید ومجبور به عوض کردن باتری گوشی خود می­شوید. در این مرحله است که برای اینکه خرید رضایت بخشی داشته باشید باید بتوانید جنس اصلی را از تقلبی تشخیص دهید.

شما می‌توانید انواع باتری موبایل با کیفیت را از امداد موبایل emdadmobile.net تهیه کنید.

روش های مختلفی برای تشخیص اصلی بودن یا تقلبی بودن باتری وجود دارد که در ادامه به بعضی از آن­ها می­پردازیم:
1- ظاهر باتری را به خوبی بررسی کنید. باتری­های تقلبی را از پلاستیک­های بازیافتی می­سازند، ممکن است متوجه بی­‌کیفیت بودن بدنه باتری بشوید. بدنه باتری را لمس کنید. بدنه باتری اصلی مسطح و یکدست است. اگر زیر دست خود ناهمواری احساس کردید احتمالا باتری مورد نظر تقلبی است و کیفیت خوبی ندارد.

2- به نوشته ها و آر‌‌م‌­های روی بسته­ بندی و همچنین خود باتری توجه کنید کیفیت چاپ می­تواند شما را در تشخیص اصلی یا تقلبی بودن باتری کمک کند. فونت روی برچسب باتری های اصل توپر و کاملا سیاه است  اما حروف روی باتری تقلبی با رنگ تار و چاپ نازک نوشته شده است.

3- به بدنه باتری و برچسب روی بدنه توجه کنید در باتری تقلبی معمولا برچسب در بعضی قسمت­ها کاملا به بدنه نچسبیده و دارای فاصله است.

4- اگر باتری مورد نظر شما دارای بسته ­بندی است حتما مشخصات روی بسته­ بندی و باتری از جمله تاریخ تولید را با هم مطابقت دهید.

5- روی بدنه اصلی باتری های اورجینال عباراتی حک می‌شود که نشان دهنده تولید آن باتری توسط شرکت مربوطه است. مثلا در انواع باتری سامسونگ با برداشتن برچسب روی باتری باید عبارت حک شده سامسونگ روی بدنه باتری دیده شود.

6- اگر درمشخصات گوشی شما ذکر شده که قابلیت NFC دارد باید بعد از برداشتن روکش باتری روی بدنه اصلی برچسب سیاه­ رنگ و همچنین اتصال داخلی NFC را مشاهده کنید مانند شکل زیر:

در بعضی از باتری­های تقلبی برای گمراه کردن ممکن است فقط برچسب سیاهی را روی بدنه اصلی باتری مشاهده کنید که هیچ کاربردی ندارد.

7- باتری­های تقلبی به مراتب ارزان­تر از باتری­های اصلی هستند. دقت داشته باشید که این مسئله به معنای این نیست که هر باتری گرانی لزوما اصلی است ولی هرباتری با قیمت بسیار کم صد­درصد تقلبی است.

8- باتری گوشی ها­ی آیفون (برای دیدن قیمت باتری آیفون در فروشگاه اینترنتی امداد موبایل کلیک کنید) که پس از مدل IOS 11/3 تولید شده اند در قسمت تنظیمات گوشی دارای قابلیت Battery Health  هستند که با استفاده از آن  می توانید از وضعیت باتری خود مطلع شوید. Battery Health دارای دو زیرمجموعه است که Battery Capacity شما را در این امر یاری می­کند. زمانیکه باتری در بهترین حالت خود قرار دارد Capacity باید عدد 100 را نمایش دهد. به مرور زمان و با افزایش عمر باتری گوشی آیفون، این عدد به 80 یا 90 کاهش پیدا می کند. این اعداد به این معنا هستند که سل های باتری در حال زوال می باشند. در این حالت اگر باتری گوشی آیفون خود را تعویض کنید باید این عدد به مقدار 100 بازگردد.

اگر باتری گوشی را تعویض کردید و عدد 100 را در قسمت Capacity مشاهده نکردید و یا عددی کمتر از 100 نمایش داده شد به این مفهوم است که باتری استفاده شده دارای کیفیت پایینی است به عبارت دیگر اصلی نیست.

توجه داشته باشید تمام مواردی که تا الان به آن اشاره کردیم فقط کمک کننده است و حتی در بعضی موارد قابلیت تست کردن در فروشگاه را ندارند بنابراین توصیه ما به شما این است که از نمایندگی­ها یا فروشگاه­های معتبر که دارای گارانتی تعویض بلند مدت هستند خرید کنید تا در صورت مشکل­دار بودن باتری قادر به تعویض آن باشید.