تاریخ : 1398,سه شنبه 09 مهر13:56
کد خبر : 330162 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

در گفت‌وگو با دبیرانجمن‌اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی فسا مطرح شد؛

سهمیه جادویی هیئت علمی از مصادیق روشن رانت خواری در حوزه علوم پزشکی

از دیگر موارد بی عدالتی در پذیرش دانشجویان علوم پزشکی ، پذیرش بیش از 60 درصدی دانشجویان بر اساس سهمیه می باشد که در برخی موارد به سهمیه های عجیبی برمی خوریم ، از جمله سهمیه جادویی هیئت علمی که از مصادیق روشن رانت خواری در حوزه علوم پزشکی می باشد.

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ علیرضا رحیمی دبیرانجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی فسا در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران» پیرامون مسئله فروش صندلی در دانشگاه های علوم پزشکی گفت: این موضوع که اخیرا و در پی افشا شدن ورود غیر قانونی یکی از دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی بر سر زبان ها افتاده است ، حاکی از اهمال توجیه ناپذیر معاونین آموزش وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی دارای چنین دانشجویانی است که وزیر بهداشت هم آنرا تایید کردند ، همچنین اخیرا هم از فروش صندلی های دانشگاه آزاد تا مبلغ 500 میلیون پرده برداشته شد که هر دو مورد منجر به ورود موثر قوه قضائیه به این پرونده ها شد ، اما سوالی که پیش می آید این است که چرا بعد از چندین بار تکرار چنین اتفاقاتی و قول های مکرر مسئولین وزارت مبنی بر ورود و اصلاح ساختار های مربوطه ، هنوز شاهد اقداماتی قاطعانه در این زمینه نبوده ایم .

رحیمی گفت: از طرفی،  پذیرش مازاد بر ظرفیت اعلامی از طرف سازمان سنجش ، بر شائبه ی پذیرش از مجاری خلاف قانون دامن زده است. به عنوان مثال ظرفیت اعلام شده در رشته پزشکی دانشگاه فسا 84 نفر بوده درحالیکه تعداد دانشجویان پذیرفته شده 103 نفر بوده اند .

وی افزود: همچنین از دیگر موارد بی عدالتی در پذیرش دانشجویان علوم پزشکی ، پذیرش بیش از 60 درصدی دانشجویان بر اساس سهمیه می باشد که در برخی موارد به سهمیه های عجیبی برمی خوریم ، از جمله سهمیه جادویی هیئت علمی که از مصادیق روشن رانت خواری در حوزه علوم پزشکی می باشد.

دبیرانجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: همچنین افزایش نامعقول ظرفیت های پردیس و مازاد در مقابل کاهش ظرفیت های روزانه ، یا اینکه پذیرش دانشجویان تحصیل کرده در خارج از کشور با هزینه گزاف ، که حتی در بعضی دانشگاه ها دیده شده ، قانونِ حداقل معدل دیپلم 16 هم برای آنان نادیده گرفته شده ، همه و همه موتور پیش برنده پولی شدن صندلی های علوم پزشکی و ظلمی آشکار در حق کسانی است که تنها با تلاش و امکانات حداقلی در ماراتن رسیدن به اهدافشان هستند و نهایتا هم به قیمت جبران ناپذیر خون مردم تمام میشود.

رحیمی تصریح کرد: البته که نباید اشتباهات رسانه ملی را که گاهی اوقات تریبون را به افرادی سودجو که در تلاش اند تنها راه رسیدن داوطلبانِ رشته های پرطرفدار را به اهدافشان پرداخت هزینه های سنگین به مافیای آموزشی کنکور و استفاده از تکنیک های غیرمنطقی معرفی کنند ، نادیده گرفت .

او در پایان گفت: در پایان باید نقش قابل توجه فعالیت دانشجویی و همچنین مدیران ارشد دغدغه مند وزارت بهداشت را در مطالبه از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای بازنگری و اصلاح قوانین مربوط به پذیرش دانشگاه های علوم پزشکی متذکر شد.


کد خبرنگار : 85