تاریخ : 1398,شنبه 13 مهر04:23
کد خبر : 330517 - سرویس خبری : یادداشت

یاسین قاسمی

عباس ایروانی، رفاقت با سیاسیون و رانت‌خواری!

خاتمی پس از رونمایی، در این همایش درباره شخصیت ایروانی می‌گوید: ایشان دو صفت عالی را در خود دارند، یکی "خیّرترین" و دیگری "کم‌ادعاترین"!

خبرنامه دانشجویان ایران: یاسین قاسمی// نخست؛ دیروز ۱۰ مهر که نخستین جلسه محاکمه حاج عباس ایروانی مدیرعامل شرکت عظام به جرم اخلال در نظام اقتصادی و قاچاق گسترده قطعات خودرو برگزار شد، قطعا اکثر افراد تنها به‌دنبال اخباری از کم و کیف فساد اقتصادی وی و هم‌دستانش بودند. اما اگر چندین سال به عقب برگردیم با یکسری خط و ربط‌هایی مواجه خواهیم شد که شاید به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید!

دوم؛ ایروانی فارغ از فعالیت‌های عظیم اقتصادی، به‌شدت علاقه‌مند به فعالیت‌های فرهنگی از جمله تهیه نسخ خطی و قدیمی همچنین بهره برداری از بناهای تاریخی(عمارت مسعودیه) و تبدیل آن به هتل بوده است.

سوم؛ آذرماه سال ۸۷ همزمان با عید غدیر، قرآن "مصحف شریف نور" با تلاش صادق خرازی و عباس ایروانی با حضور هنرمندان و اصحاب فرهنگ، توسط سیدمحمد خاتمی رونمایی شد. خاتمی پس از رونمایی، در این همایش درباره شخصیت ایروانی می‌گوید: ایشان دو صفت عالی را در خود دارند، یکی "خیّرترین" و دیگری "کم‌ادعاترین"!

همچنین در سال‌های بعد از "مصحف شریف یاقوت" و "صحیفه مبارکه سجادیه ارسنجانی" توسط همین دو شخص تهیه شد. جالب است بدانید که جلد این قرآن از چرم گوساله قهوه‌ای رنگ و طلاکوب شده است.

چهارم؛ نکته مهم اینجاست که گاهی اوقات فعالیت‌های فرهنگی ایروانی توام با سیاسی‌کاری بوده است، مثلا در همین تصویر اولی که مشاهده می‌کنید. ایروانی و خرازی در حال رونمایی از مصحف شریف نور در دیدار با هاشمی هستند.

عباس ایروانی، رفاقت با سیاسیون و رانت‌خواری!

خرازی که علاقمند به این حوزه است، نام موسسه خود را موسسه هنری "عظام" گذاشته است این هم‌نام بودن با شرکت صنعتی عظام که متعلق به ایروانی بوده بسیار سوال برانگیز است.

آیا این نام‌گذاری بخاطر آن است که ایروانی به موسسه خرازی کمک مالی می‌کند؟ امتیاز این موسسه فرهنگی برای کیست؟ خرازی یا ایروانی؟!

پنجم؛ با تمام این تفاسیر، شاید در نگاه اول بگوییم ایروانی فرد زیرکی بوده که در رفاقت با سیاستمدارانِ چپ و راست از جمله شریعتمداری، جهانگیری، جنتی و... سنگ تمام گذاشت و با رانت آنان، برای خود دم و دستگاه درآمدزایی میلیاردی راه‌اندازی کرد. اما نباید از عدم وجود نهادهای نظارتی بر شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی غافل ماند!


کد خبرنگار : 38