تاریخ : 1398,چهارشنبه 17 مهر12:05
کد خبر : 330959 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

ترامپ هیچ چیز از سوریه نمی‌داند

بیانیه کاخ سفید برای اعلام تصمیم ترامپ و توییت‌های او که به دنبال آن منتشر شد، کاملا نشانگر بی‌توجهی او به وضعیت فعلی در سوریه است. ترامپ مدعی شد که نیروهای ترکیه از هزاران شبه‌نظامی زندانی داعش محافظت خواهند کرد اما اردوگاه‌های نگهداری آن‌ها در خارج از منطقه‌ای قرار دارند که اردوغان قصد تصرف آن را دارد و به هر صورت، به گفته نماینده ویژه سابق رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش، ارتش ترکیه " نه قصد و تمایل و نه ظرفیت مدیریت" زندانیان داعش را دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، روزنامه واشنگتن پست در سرمقاله خود درباره پیامدهای تصمیم دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا برای خروج نیروهایش از سوریه و باز گذاشتن راه برای حمله ترکیه به کردهای سوریه نوشته است: "دونالد ترامپ به دنبال تماسی تلفنی با رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، ناگهان و بدون مشاوره با تیم امنیت ملی، کنگره یا متحدان آمریکا دستور خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را صادر کرد.

ترامپ در هفته‌های پس از آن به تدریج قانع شد که در تصمیمش تجدید نظر کند؛ تصمیمی که درباره‌اش به او هشدار داده شده بود که ممکن است به احیای داعش و پیروزی استراتژیک ایران و روسیه با بهای اسرائیل و دیگر متحدان آمریکا بینجامد.

حالا ترامپ دوباره پس از تماس تلفنی دیگری با اردوغان اشتباه بزرگ خود را تکرار کرده است. او دوباره با نادیده‌ گرفتن توصیه پنتاگون و چشم‌بستن به روی متحدان  و کنگره، به نیروهای آمریکا دستور داده از منطقه مرزی میان سوریه و ترکیه خارج شوند و در نتیجه، حمله ترکیه را تسهیل کنند. هدف ترکیه بیرون کردن نیروهای دموکراتیک سوریه است؛ گروهی به رهبری کردها که در مبارزه با داعش شریکی بی‌ارزش برای آمریکا بوده‌اند. اردوغان می‌خواهد صدها هزار مهاجر سوری که اکنون در ترکیه هستند را به نواری با عرض ۳۲ کیلومتری بفرستد که ارتشش قصد تصرف آن را دارد.

پیامدهای این کار احتمالا همان مسائلی خواهند بود که بار پیش درباره‌اش به ترامپ هشدار داده شد. نیروهای کرد که از سوی آمریکا مورد خیانت قرار گرفته‌اند و احتمالا مجبورند در نبردی خونین با ترکیه بجنگند، می‌توانند فورا هرگونه تلاش بیشتر برای کنترل داعش را کنار بگذارند. آنان احتمالا ده‌ها هزار شبه‌نظامی سابق و اعضای خانواده‌ آن‌ها را که در اردوگاه‌های تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه نگهداری می‌شوند، آزاد کنند. تمامی ۱۰۰۰  نیروی آمریکا در سوریه احتمالا وادار به خروج شوند که می‌تواند پیروزی بزرگی برای روسیه محسوب شود و راه را برای ایران باز کند تا نیروهای خود را به مرز شمالی سرزمین‌های اشغالی برساند. در همین حال، متحدان آمریکا در سراسر جهان دلیلی برای تردید در همکاری با دولتی دارند که گاه به گاه شرکای نظامی خود را ترک می‌کند.

بیانیه کاخ سفید برای اعلام تصمیم ترامپ و توییت‌های او که به دنبال آن منتشر شد، کاملا نشانگر بی‌توجهی او به وضعیت فعلی در سوریه است. ترامپ مدعی شد که نیروهای ترکیه از هزاران شبه‌نظامی زندانی داعش محافظت خواهند کرد اما اردوگاه‌های نگهداری آن‌ها در خارج از منطقه‌ای قرار دارند که اردوغان قصد تصرف آن را دارد و به هر صورت، به گفته برت مک‌گورک، نماینده ویژه سابق رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش، ارتش ترکیه " نه قصد و تمایل و نه ظرفیت مدیریت" زندانیان داعش را دارد.

ترامپ ادعا کرده که "جنگ‌های بی‌پایان" خاورمیانه را متوقف کند اما بر خلاف ماموریت‌های گسترده آمریکا در عراق و افغانستان، عملیات سوریه عملیاتی با ملاحظه و کم‌هزینه و موفقیتی قابل توجه بود. آمریکا تنها با چند هزار سرباز و قدرت هوایی توانست با نیروهای دموکراتیک سوریه شریک شود و خلافت داعش را نابود کند و بر بخش بزرگی از شرق سوریه تسلط یابد. این کار مانع گسترش حضور ایران در این کشور شد و نفوذی حیاتی برای هرگونه توافق نهایی در جنگ داخلی سوریه در اختیار آمریکا گذاشت. طی پنج سال، در مجموع ۱۷ سرباز آمریکایی در عملیات عراق و سوریه کشته شدند.

ترامپ ادعا می‌کند که داعش نابود شده است اما در واقع این طور نیست. او بر این باور است که ترکیه، روسیه، سوریه و کشورهای اروپایی از احیای این گروه جلوگیری خواهند کرد اما این طور نیست. او همچنین گفته است: اگر ترکیه کاری کند که من با درایت بزرگ و بی‌همتایم آن را خارج از حدود مجاز بدانم، اقتصاد ترکیه را کاملا نابود خواهم کرد.

این اظهاراتی که از عدم تعادل روانی نشات می‌گیرند، باید حتی آن دسته از آمریکایی‌هایی را که از تصمیم ترامپ حمایت می‌کنند، نگران کند."