تاریخ : 1398,شنبه 20 مهر20:39
کد خبر : 331295 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

عمرانی در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه:

نامه‌ نوبخت به استاندار سیستان جهت عدم تخصیص بودجه، غیرقابل بخشش است

فعال دانشجویی سیستان و بلوچستان گفت: در تابستانی که گذشت، نه تنها مشکل آبرسانی در روستا‌های منطقه هیرمند و طوفان‌های سیستان حل نشد؛ حتی مسئولان یک جلسه نمایشی ستاد بحران هم برگزار نکردند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمد جواد عمرانی فعال دانشجویی و عضو شورای بسیج دانشجویی استان سیستان و بلوچستان روز گذشته در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه زاهدان گفت: در این اوضاع کشور تخصیص بودجه جهت ایجاد کارخانه در استان داده می‌شود، اما استاندار، سازمان برنامه و بودجه و مجمع عالی نمایندگان آن را پیگیری نمی‌کنند و نتیجه آن می‌شود نامه‌ خجالت آور نوبخت به مسئولین استانی و برگشت این بودجه به خزانه، این هاست که غیرقابل بخشش است و مردم را ناراحت می‌کند.

اینکه در تابستانی که گذشت وضعیت آبرسانی در روستا‌های منطقه هیرمند و طوفان‌های سیستان مشاهده شد، اما نه تنها مشکل حل نشد بلکه حتی یک جلسه نمایشی ستاد بحران هم گرفته نشد مایه تاسف است.

در آستانه‌ اربعین حسینی قرار داریم، راز شناخت و بقاء حادثه‌ای عظیم مانند عاشورا چیست؟ هر انقلابی که رخ می‌دهد دو چهره دارد، «خون و پیام» نخستین آن را یعنی دادن خون، امام حسین (ع) و یارانش برگزید و رسالت دوم را که زبان گویای خون‌های جوشان عاشورا بود، وجود مبارک یک زن بود؛ و چه رسالتی از این سخت‌تر و دشوار تر.

انقلاب اسلامی ایران هم برگرفته از همین مکتب بود، آنجا که مردان در خیابان‌ها علیه نظام طاغوت شاهشناهی قیام کردند، زنان دوشا دوش آن‌ها به مبارزه پرداختند و فرزندانی تربیت کردند که نمونه آن را می‌شود گفت، حاج قاسم میرحسینی و عالی و...

امروز جریانی در دنیا وجود دارد که هدفش حذف پیام عاشوراست. به طرق مختلف قصد دارند با این مسئله مقابله کنند. جریانی در دنیا وجود دارد که قصدش بایکوت رسانه‌ای اربعین است. در هر جای دنیا اگر یک جمع ۲۰ میلیونی راهپیمایی عظیم راه بیندازند، تمام رسانه‌ها آن را پوشش می‌دهند، اما چرا این جریان در رسانه‌های دنیا سانسور می‌شود.

البته نفوذیان آن‌ها در کشور هم در حذف نماد‌های عاشورا کم نگذاشتند و حذف نام شهدا از کتب درسی، از کوچه‌ها و خیابان‌ها نمونه‌های مختلف آن است البته مردم مقابل این جریان ایستاندند و میبینید سیل مشتاقان به راهپیمایی اربعین از کشور، خدمت رسانی بی منت مخصوصا در میرجاوه که امروز تبلور وحدت در اسلام است این توطئه دشمنان را خنثی کرده است..

نکته بعدی مسئله معیشت مردم است. به واقع مایع تاسف است که چند سال کشور را درگیر برجام کردند، اما هیچ توجه‌ای به داخل نکردند. از همان ابتدای مذاکرات، مقام معظم رهبری بار‌ها تاکید کردند که راه حل برون رفت از مشکلات در داخل است. طبق آمار‌های مختلف رسمی در کشور سهم تحریم‌ها در وضعیت معیشتی امروز کشور کمتر از ۲۰ درصد است و ۸۰ درصد مشکلات مشکلات کشور ناشی از بی مدیریتی‌ها و نالایقی‌های برخی در داخل است.

دولت باید توجه بیشتری به معیشت مردم داشته باشد. این مسئله باید در جوانترین استان کشور و بیکارترین استان کشور به صورت تصاعدی توجه شود. امروز وضعیت بیکارترین استان کشور، رتبه اول در بیماری سل، رتبه اول در محرومیت و صد‌ها رتبه‌های این چنین وضع استان را در وضعیتی بحرانی قرار داده است.

البته همه‌ کوتاهی‌ها تنها تقصیر یک بخش نیست. اینکه در این اوضاع کشور تخصیص بودجه جهت ایجاد کارخانه در استان داده می‌شود، اما استاندار، سازمان برنامه و بودجه و مجمع عالی نمایندگان آن را پیگیری نمی‌کنند و نتیجه آن می‌شود نامه‌ی خجالت آور جناب نوبخت به مسئولین استانی و برگشت این بودجه به خزانه، این هاست که غیرقابل بخشش است و مردم را ناراحت می‌کند.

اینکه در تابستانی که گذشت وضعیت آبرسانی در روستا‌های منطقه هیرمند و طوفان‌های سیستان مشاهده شد، اما نه تنها مشکل حل نشد بلکه حتی یک جلسه نمایشی ستاد بحران هم گرفته نشد مایه تاسف است.

بیش از چند سال از طرح پر هزینه ۴۶ هزار هکتار در سیستان گذشت، اما متاسفانه هنوز نه تنها اجرا نشده، اما عده‌ای قصد دارند آن را با نواقص و شبهات بسیار زیاد افتتاح کنند، اما مسلما جنبش دانشجویی با قدرت روشنگری خواهد کرد و مردم را از قضایا مطلع خواهد کرد.

مایه تاسف است که در بلوچستان هنوز مشکل آبرسانی وجود دارد و نتیجه آن می‌شود قطع دست چند کودک به خاطر کم کاری مسئولین و مایه تاسف است که در منطقه دشتیاری دو دختر ۱۴ و ۱۶ ساله به علت نداشتن آب لوله کشی، در آنجا غرق بشوند و جان ارزشمند آن‌ها گرفته شود صرفا به علت کم کاری فلان مسئول.‌ای کاش همانقدر که رسانه‌ای یا مسئولی پیدا شود و به جای پرداختن به مسائل سطحی مانند رفتن خانم‌ها به ورزشگاه و...، از نبود مدارس در روستا‌های مناطق مختلف همچون سرباز و... گلایه می‌کردند و مطالبات خود را از دولت به این سمت و سو می‌بردند.‌ 

ای کاش مسئولی پیدا شود که مشکل بیکاری را در استان ریشه کن کند تا راننده‌ خط زابل زاهدان و زاهدان خاش و ... محبور به قاچاق سوخت نشود.‌ ای کاش کودک خانواده‌ سیستانی و بلوچ به جای ایستادن در خیابان‌ها برای فروش سوخت، در مدرسه با خیال راحت به تحصیل بپردازد و دغدغه‌ی تامین هزینه‌های خانواده را نداشته باشد و در آرامش باشد. این‌ها حقوق شهروندی واقعی است که باید رعایت بشود نه صرفا شعار.

امیدواریم استاندار و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به رفع این مشکلات و بیکاری‌ها تلاشی مضاعف داشته باشند و کم کاری را در خصوص نامه اخیر هم به نوعی جبران کنند بدون هیچ حاشیه‌ای و بدون هیچ اغماضی.

امروز دانشگاه‌ها محل پاسخگویی است، مصلی‌های نماز جمعه در سرتاسر استان می‌تواند راه ارتباط مستقیم با مردم و جوانان باشد که امیدواریم هر چه سریع‌تر این اتفاق بیفتد.

نکته‌ی آخر هم خطاب به مسئولین شهری شهرستان زاهدان، در این شرایط، مدیریت زمان برای مردم ارزشمند است.

برخی از خیابان‌ها در زاهدان به لطف شهرداری همیشه در حال تعمیر است، وضعیت فعلی مدیریت شهری و کنترل ترافیک هم جالب نیست. تقریبا تمامی مناطق کشور به راه حل صحیح و منطقی رسیده اند و امیدواریم مسئولین عزیز شهرستان هم به راه حل و تدبیرات لازم برسند و مردم هم تا آنجایی که امکان دارد از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

معتقدیم تمامی مشکلات در سطح استان با نگاه جهادی و انقلابی قابل است. مشکلات با نگاهی حل خواهد شد که از دل همین مردم باشد و نه نگاه‌های لیبرالی!


کد خبرنگار : 38