تاریخ : 1398,یکشنبه 21 مهر15:57
کد خبر : 331357 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

۲۴ درصد دانشجویان علوم پزشکی در معرض اختلالات روان

معاون دانشجویی، فرهنگی وزارت بهداشت گفت: از سال ۸۴ تا سال ۹۳، تست GHQ اجرا شد که کامل نبود و نمی توانست اختلالات را به ما نشان دهد. پس از آن تست CAQ اجراشد که آن نیز درمان های خوبی را به ما ارائه نمی داد.

خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از مهر،‌ سیما سادات لاری امروز در مراسم رونمایی از طرح پایش سلامت روان دانشجویان علوم پزشکی در وزارت بهداشت گفت: بحث اداره مشاوره و حفظ و ارتقای بهداشت روان دانشجویان از اهمیت بسیار  برخوردار است. این دانشجویان در آینده قرار است متولی بهداشت مردم کشور باشند.

وی افزود: آسیب های مختلفی از جمله افسردگی، اعتیاد، شکست عاطفی، طلاق، اختلالات میان فردی و اختلالات روان در میان دانشجویان وجود دارد که براساس تست هایی که انجام دادیم ۲۴ درصد دانشجویان بالای خط برش این تست ها قرار دارند که به ما هشدار می دهد باید برای این گروه تست های تخصصی انجام شود.

معاون دانشجویی، فرهنگی وزارت بهداشت تصریح کرد: هرچه ادارات مشاوره دانشجویی قوی تر شوند، سایر فرآیندهای دانشجویی نیز در دانشگاه تقویت می شود. حتی به پوشش و اخلاق حرفه ای دانشجویان نیز کمک می کند. ما می بینیم برخی از ناهنجاری های پوششی در دانشگاه ها نیز در عدم اعتماد به نفس افراد ریشه دارد.

لاری خاطرنشان کرد: متأسفانه پرونده های اخیری که در کمیته های انضباطی به آن پرداخته شده بیشتر به موضوع ضرب و شتم اختصاص داشته که نشان می دهد دانشجویان در کنترل خشم، ضعف دارند.

وی با اشاره به تاریخچه اجرای طرح پایش سلامت روان در دانشگاه های علوم پزشکی، ادامه داد: در سال ۸۴ یک دستورالعمل مشترک در حوزه آموزشی و دانشجویی وزارت بهداشت ارائه شد که براساس آن ادارات مشاوره موظف به اجرای تست سلامت روان شدند.

معاون دانشجویی، فرهنگی وزارت بهداشت گفت: از سال ۸۴ تا سال ۹۳، تست GHQ اجرا شد که کامل نبود و نمی توانست اختلالات را به ما نشان دهد. پس از آن تست CAQ اجراشد که آن نیز درمان های خوبی را به ما ارائه نمی داد.

لاری افزود: یک تست جامع از سوی انجمن روان شناسی امریکا APA در سال ۲۰۱۳ ارائه شد که این تست با ۲۳ سوال می تواند ۱۳ اختلال شایع را در افراد شناسایی کند. ما این تست را از سال ۹۷ در ۲۳ دانشگاه به صورت پایلوت اجرا کردیم و روایی و پایایی این تست را نیز سنجیدیم و بیش از هزار دانشجو از این طریق پایش شدند. اجرای این تست به ظرافت کاری نیاز دارد که ادارات مشاوره پس از آموزش کامل آن می توانند آن را در دانشگاه ها اجرا کنند و به این ترتیب تشخیص اختلالات شایع آسان تر شده و امیدواریم بتوانیم پروتکل های درمانی هر اختلال را هم در آینده مشخص کنیم

وی با تأکید بر این نکته که اقبال دانشجویان به ادارات مشاوره زیاد است، گفت: دانشجو نباید دست خالی از دفتر مشاوره بیرون بیاید.

لاری کمبود جدی نیروی انسانی در ادارات مشاوره دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی را یکی از مهمترین نیازهای دانشگاه ها بر شمرد و گفت: افرادی که در ادارات مشاوره کار می کنند حقوق و حق الزحمه بسیار کمی دریافت می کنند و نیاز است که به این موضوع توجه شود

معاون دانشجویی، فرهنگی وزارت بهداشت ادامه داد: همانطور که همه افراد و حتی مدیران هم نیاز به مشاوره روان دارند، پیشنهاد می کنیم برای افرادی که وارد دوره دستیاری نیز می شوند، تست سلامت روان اجرا شود.