تاریخ : 1398,یکشنبه 21 مهر16:29
کد خبر : 331363 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

پشت پرده ناآرامی‌های اخیر عراق

تحلیلگر عراقی بر دست داشتن آمریکا و رژیم صهیونیستی و عربستان در پشت ناآرامی های اخیر در عراق تاکید کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با گذشت چند روز از نا آرامی ها در عراق و حکم فرما شدن آرامش در آنجا، نقش بیگانگان برای ایجاد آشوب در این کشور بیش از پیش آشکار شده است.

درهمین ارتباط، «نجاح محمد علی» تحلیل گر سیاسی عراقی و کارشناس حوزه خاورمیانه در گفتگو با مهر تاکید کرد: اسناد و دلایلی وجود دارد که دست داشتن آمریکا و صهیونیستها و هم پیمانان آنها در منطقه را در حوادث اخیر عراق با هدف تضعیف ایران و خدشه دار کردن جایگاه این کشور در عراق و منطقه نشان می دهد.

محمد علی تصریح کرد: تظاهرات در عراق خودجوش نبوده و از مدتها قبل برای آن برنامه ریزی شده بود. بسیاری از کسانی که اخبار عراق را دنبال می کنند می دانند که برخی طرفها از زمانیکه عادل عبدالمهدی قدرت را در عراق به دست گرفته و با فشارهای آمریکا به ویژه در خصوص تحریم های غیر قانونی علیه ایران مخالفت کرده برای ساقط کردن وی وارد عمل شده اند. قیس الخزعلی دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق که بخش فعالی در حاکمیت عراق به شمار می آید سه ماه قبل از تاریخ برگزاری این تظاهرات خبر داده بود و گفته بود که در ابتدای اکتبر این تظاهرات برگزار خواهد شد.

وی در ادامه افزود: نشست هایی در پایگاه آمریکایی عین الاسد در الانبار با حضور برخی طرفهای عراقی و هنری برنارد نماینده رژیم صهیونیستی که به مهندسی کردن آشوب ها در کشورهای عربی معروف است برگزار شد. وی با بسیاری از فرماندهان نظامی از جمله عبدالوهاب الساعدی نشست هایی برگزار کرده بود. من معتقدم که یک کودتای نظامی گسترده که از سوی آمریکا علیه روند سیاسی عراق و دولت عبدالمهدی برنامه ریزی شده بود خنثی شد.

محمد علی تاکید کرد: اما چرا اول اکتبر برای این تظاهرات تعیین شد؛ زیرا سوم و یا دوم اکتبر سالگرد ترور جمال خاشقجی است و رسانه های عربی و جهانی خود را برای یاد آوری این ترور آماده می کرد و رسانه ها قصد داشتند مجددا به مسئولیت محمد بن سلمان ولی عهد عربستان در این ترور اشاره کنند بنابراین کسانی که در پس این تظاهرات قرار دارند تلاش کردند بحران مذکور را از بن سلمان دور کرده و به داخل عراق بکشانند. این نیز یکی دیگر از نمونه ها دست داشتن عربستان در حوادث جاری عراق است.

وی تصریح کرد: بنابراین کسانی که در پشت این تظاهرات قرار دارند عناصری از عربستان، اسرائیل و آمریکا هستند و سفارت انگلیس در بغداد نیز خیلی زود این تظاهرات را تأیید کرده و هم چنین سفارت آمریکا این اقدامات را تأیید کرد. در اسرائیل نیز شخصیتهای معروف قبل از آغاز این تظاهرات از وقوع آن سخن می گفتند. در داخل عراق نیز برخی افراد مانند افراد وابسته به جبهه الانقاذ والتمنیه با آمریکا و ترکیه در ارتباط هستند و افراد نظیر اسامه النجیفی و برادرش اثیر النجیفی اقدام به همکاری با داعش برای تسلیم کردن موصل کردند. آنها از ساکنان مناطق سنی نشین می خواهند که در این تظاهرات شرکت نکنند.

محمد علی تاکید کرد: درست است که در عراق شاهد مشکلات اقتصادی هستیم اما عبدالمهدی نیز اقداماتی برای از بین بردن فساد انجام داده که باعث ناراحتی مفسدان و آمریکا شده است. اوضاع اقتصادی در دوره عبدالمهدی نسبت به دوره قبل بسیار بهتر شده است. برخی نفوذی ها به دنبال شعله ور کردن آشوبها هستند. برخی کشورها می خواهند اوضاع را به دلیل پیروزی های محور مقاومت در یمن، لبنان و سوریه برهم بزنند و عراق را در برابر ایران قرار دهند. بعثی ها نیز نقش مستقیمی در تحریک این تظاهرات داشتند.

وی تاکید کرد: عبدالمهدی به دلیل ایجاد روابط مثبت با ایران مغضوب آمریکا شده است البته روابط خوبی هم با عربستان دارد و تعادل منطقه ای را حفظ کرده و به دنبال آن است که نقش مثبتی در حل بحران های منطقه ایفا کند. سفر عبدالمهدی به چین و امضای 8 توافقنامه با چینی ها نیز باعث ناراحتی آمریکا شده است. موضع گیری عبدالمهدی علیه رژیم صهیونیستی و حمایت از حشد شعبی نیز مزید بر علت شد.

محمد علی تصریح کرد: مخالفت عبدالمهدی با معامله قرن و پیوستن به ائتلاف آمریکا در منطقه خلیج فارس نیز در همین راستا میگنجد. عبدالمهدی بارها اعلام کرده که عراق محلی برای آزار رساندن به همسایگان این کشور نخواهد بود و این مسأله نیز باعث ناراحتی آمریکا شده است. یکی از اهداف این تظاهرات در عراق، تحت الشعاع قرار دادن روابط ایران و عراق در سایه راهپیمایی بزرگ اربعین است. آنها هر سال برای ایجاد خلل در این راهپیمایی دست به انتشار شایعات و دروغ های رسانه ای می زنند.

وی هم چنین افزود: از همین جا از جمهوری اسلامی ایران می خواهم یک معاهده صلح فراگیر با عراق امضا کرده و اختلافات دوجانبه را حل کنند. دشمنان می خواهند نظام کنونی عراق را سرنگون کرده و یک نظام مخالف ایران بر سر کار بیاورند؛ کاری که قصد داشتند در سوریه انجام دهند. از برادران خود در یمن هم می خواهم حملات گسترده تری علیه عربستان انجام داده و توقف جنگ در یمن را به حل بحران های منطقه ای مرتبط کنند.

محمد علی تصریح کرد: بر کسی پوشیده نیست که عربستان از آشوب ها حمایت می کند چرا که می خواهد حشد شعبی را هدف قرار دهد. در نهایت باید گفت که ما از تظاهرات در راستای تحقق خواسته های مشروع دفاع می کنیم اما چرا باید در این تظاهرات از ایران بد گفته شود و به اموال عمومی خسارت وارد آید؟ این در حالیست که ایران از عراق در برابر داعش دفاع کرده و عربستان از داعشی ها حمایت می کند.