تاریخ : 1398,یکشنبه 21 مهر18:15
کد خبر : 331378 - سرویس خبری : ماه دیدار ماه

سخنان اخلاقی دکترای مهندسی نفت در دیدار با رهبری

رهبر معظم انقلاب صبح چهارشنبه ۱۳۹۸/۰۷/۱۷ در دیدار دو هزار نفر از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی، ادامه‌ی پیشرفت علمی کشور را در کوران حرکت پرشتاب علمی جهان، کاملاً ضروری و حیاتی خواندند و با اشاره به شوق سرشار، انگیزه‌ی تحسین‌برانگیز و اعتمادبه‌نفس جوانان نخبه تأکید کردند: هر جوان نخبه پاره‌ی تن ایران عزیز ما است و برای رفع مشکلات نخبگان باید سند راهبردی امور نخبگان را کاملاً جدی اجرا و پیگیری کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» در ابتدای این دیدار و پیش از سخنان رهبر انقلاب، چند تن از نخبگان و محققان رشته‌های مختلف، دیدگاه‌های خود را بیان کردند. یکی از این افراد حسینعلی اخلاقی، دکترای مهندسی نفت بود.
متن سخنان وی به شرح زیر است:
به نمایندگی از دهه‌ی شصتی‌هایی در خدمت شما هستم که پس از کسب تجربه در پیشرفته‌ترین مراکز علمی دنیا به میهن بازگشته و مشغول به خدمتیم ما خود را وام‌دار این دین، سرزمین، ملت و انقلاب میدانیم لذا حقوقهای چندین هزار دلاری در مرفه‌ترین کشورهای دنیا را به جهت ادعای دین رها نموده و آمده‌ایم ما نه تنها ذره‌ای منت بر کسی نداریم بلکه خود را همواره مدیون شهدا و مجاهدان راه حق میدانیم ما نسلی هستیم که در دروان خارج‌نشینی بسیاری از آقازادگان آقایان مدعی چپ و راست عطای زرق و برق دنیای غرب را به لقایش بخشیده  و با عمق جان عزت و شرف را بر گزیده‌ایم که همانا همراهی با ملت عزیز ایران است به تأسی از خمینی عزیز هیچگاه غُر نزده‌ایم که انقلاب برای ما چه کرد بلکه همواره به خود نهیب میزنیم که ما برای انقلاب چه کرده‌ایم  رهبر سربلند انقلاب ۵ سالی است که بعنوان عضو هیئت علمی پژوهشگر و کارآفرین در صنعت نفت ایران مشغول به خدمتم همانطور که مستحضرید ایران از جمله با سابقه‌ترین کشورها در صنعت نفت دنیا است لیکن بدلیل وجود ضعفهای کهنه و بنیادین در ساختار وزارت و شرکت نفت این صنعت در دورانهای مختلف دچار روزمرگی در تولید و خام فروشی بوده و در زمینه‌ی فناوریها بشدت دچار عقب‌افتادگی است. چند راهکار را، درواقع چند مورد را میخواهم خیلی خلاصه ولی عرض میکنم.

بدنه‌ی وزارت نفت و شرکت ملی نفت از گذشته تاکنون کمتر تحرک، بیمار و بروکراتیک و در مواردی آلوده به فساد و رانت بوده است در این خصوص مصادیق زیادی هست که اشاره نمیکنم حالا یک موردش اینجا بود در ماههای اخیر البته بدلیل فشارهای تحریم راهبرد جوانگرایی در برخی سطوح در برخی شرکتهای تابعه‌ی وزارت نفت ایجاد شده اما خود آسیب‌هایی دارد در حال حاضر در اقصی نقاط کشور نیروهای جوان، متخصص، با انگیزه، عاشق خدمت و بعضاً با تحربیات ناب در بهترین مراکز دنیا به آماده به ایفای نقش در صنعت نفت‌اند لیکن همانطور که عنوان شد بدنه‌ی پیر مدیریت صنعت نفت تفکر غالب بر‌ آن و نیز منافع برخی افراد اجازه‌ی نقش‌آفرینی اینها را نمیدهد بدنه‌ی صنعت نفت با بیش از ۱۰۰ سال سابقه با صنایعی از قبیل زیست فناوری، هسته‌ای، هوا فضا، نانو و غیر که شالوده‌ی آنها را در کشور توسط جوانان متخصص و متعهد در چند دهه‌ی اخیر پایه‌ریزی شده قابل مقایسه نیست در صنعت نفت تا کارد به استخوان نخورد به توان داخلی و نیروهای متخصص رجوع نمیشود.

من پیشنهادی دارم حضرت آقا. پیشنهادم این است که ستاد توسعه‌ی فناوریهای صنعت نفت با همکاری مجدانه‌ی وزارت نفت و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری تشکیل بشود و تحت نظارت و پیگیری حضرتعالی قرار بگیرد که بتواند این استعدادها را هدایت کند. چون واقعاً وقتی تحریم‌ها برداشته بشود، مسلماً همین توجهی هم که به شرکتهای دانش‌بنیان در حال حاضر میشود دوباره احتمالاً برداشته خواهد شد و مجدداً راه شرکتهای خارجی در صنعت نفت باز میشود.


کد خبرنگار : 28